• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Minna) skrev 2017-03-15 16:02:28 följande:

Vilka konstiga svar du fått. I Stockholm där SL trafikerar är det först till kvarn som gäller. Detta står angivet i deras regler! Ingen fäller ihop en tvillingvagn av stil donkey, dessutom skulle den inte ta särskilt mkt mindre plats och skulle bli tvungen att ha där rullstolen skulle stå. och var sitter man med två 1,5 åringar i en fullsatta buss på ett bra sätt? 

Rullstolsburna får vänta eller så kan de ju faktiskt ringa färdtjänsten. Ja jag vet att färdtjänste ger bara ett antal resor och att dessa kan ta tid, men den rullstolsburne har ett alternativ som mamman inte har.

Däremot tycker jag du borde rest dig för rullatorstanten och begärt att någon av de människor som satt på upptagna platser skulle rest sig. 

Jag var ju dock väldigt tydlig med att jag inte klarar av att stå när de gapade om det, så då kunde ju någon annan ha erbjudit sin plats redan då, fanns ju fler lättåtkomliga platser menar jag, men de trodde inte ens på mig och slängde kortet om att jag som är så ung kan gott stå.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (???) skrev 2017-03-15 16:05:24 följande:

Nehe?! Men man FLYTTAR SIG från platsen avsedd för barnvagn/rullator/rullstol om det kommer någon som behöver den. Du får väl STÅ?!

Jag behövde ju den, vad är det som är så svårt att förstå? Behöver man gå med käpp eller rullator för att få sitta?
  • Duckan
    Men man FLYTTAR SIG från platsen avsedd för barnvagn/rullator/rullstol om det kommer någon som behöver den. Du får väl STÅ?!

Det gör man, platsen avsedd för vagnar och rullstolar sitter man inte kvar på om fler ska på.
  • Mikaelayasar
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 15:44:43 följande:

Du är ju ignorant. Ja pensionärer med rullator har företräde framför din lathet att sitta, och personer med rullstol har företräde framför dina dina snorungar. Om du inte har ett spädbarn som sover, tar ur ungen ur vagenen och fäll ihop den din egoist. Annars får du skaffa egen bil.

Ändra din attityd eller lämna tråden! Varför skriver du om TS barn öht? Bevisar endast vilken intelligent person du är!

TS, jag har också ett barn i samma ålder. Ta inte åt dig av kommentarerna. De fattar visst inte hur tillräckligt kämpigt det är att gå ut med barn, åka buss och hela köret själv. Sitta och fälla ihop en barnvagn med två ettåringar i? Vem ska passa barnen eller hjälpa till? Inte en enda jävla kylig svensk hade ryckt på axlarna! Men att sitta och spela moralisk mot en mamma är de flesta duktiga på!

När TS klev på bussen så var platsen ledig! OCH till dig som skrev att det är endast anpassat för handikappade och inte barnvagnar, du har själv inga barn och därmed försmoligen dålig syn! Det finns en skylt med ritad barnvagn på!!! Det är först till kvarn! Sen att sitta och skriva att hon ska släpa med sig ungarna ut och invänta nästa? Då kan man lika gärna skriva att den rullstolsburna kunde tagit färdtjänst??

Sen att du ointelligenta människa som hoppade på TS ungar som inte har med saken att göra, här där jag bor BETALAR alla för att åka buss!
  • Anonym (???)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 16:07:57 följande:
    Jag behövde ju den, vad är det som är så svårt att förstå? Behöver man gå med käpp eller rullator för att få sitta?
    Du får stå. Man flyttar sig när någon annan behöver just den platsen. Man sitter inte och själv tar upp två platser för vagn/rullstol för att du sitter på en.
  • Anonym (Trött mamma)
    Duckan skrev 2017-03-15 16:08:56 följande:

Men man FLYTTAR SIG från platsen avsedd för barnvagn/rullator/rullstol om det kommer någon som behöver den. Du får väl STÅ?!

Det gör man, platsen avsedd för vagnar och rullstolar sitter man inte kvar på om fler ska på.

Rullatorn fick plats, men fanns inga fler sittplatser.
  • Duckan

Oki, hängde inte med i alla turerna, men fick inte rullator-damen plats bredvid dig på det sätet då?
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 16:15:06 följande:

JA! Personen med rullator har ju fått den för att de har ett behov. Om du hade samma behov så hade du också haft en rullator, det har du inte. Så flytta din röv och låt den som behöver sitta! 

Jag behöver också sitta, eller kommer du och hjälper mig sen när mina höfter låst sig och jag inte kan gå utan hemsk smärta? Passar du mina barn medan jag fixar vagnen? Inte? Nej, jag tänkte väl det.
  • Meriall

Skumma svar, det är ju som att ni inte läst det TS skrivit utan bara svarar helt slumpmässigt? TS har en skada och kan inte stå när bussen kör. Det alternativet fanns alltså inte. Det fanns inga fler säten lediga TS hade kunnat flytta till. Rollatortanten hade kunnat be någon annan ställa sig upp. Konstigt att ingen gjorde det.

TS kunde inte fälla ihop vagnen för hon hade 2 småttingar att hålla i samtidigt plus att vagnen var av modellen att det blir 3 delar som tar plats och måste hanteras. Så det blir för krångligt och man vinner inget på det och vem håller barnen under tiden?

TS enda val var att gå av och jag förstår inte varför en äldre dam har större behov av att komma fram fort med bussen? Förmodligen har hon mindre behov då det är krångligt att handskas med 2 små och vänta på nästa buss (gnälliga, hungriga etc) och kanske TS skulle till BVC eller ngt. Hade tanten superbråttom av ngn anledning så hade hon kunnat säga det och TS fått avgöra. Annars är det den som var först som har förtur.

• Anonym (Trött mamma)
    Duckan skrev 2017-03-15 16:17:08 följande:

Oki, hängde inte med i alla turerna, men fick inte rullator-damen plats bredvid dig på det sätet då?

Satt redan en annan där.
Svar på tråden Helvetes bussresa