• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Trött mamma)
    zooägaren skrev 2017-03-15 15:49:20 följande:

jag föreslår att du tar bilen nästa gång, eller promenerar. Om du verkligen måste åka buss, skaffa en vagn som går att fälla ihop.  Att man kan vara så egocentrisk och ignorant är en gåta....

Jag har ingen bil och det är alldeles för långt att gå.

Jag är inte ego för att jag inte vågar hantera två små barn sjäv på bussen.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (???) skrev 2017-03-15 15:50:57 följande:

Då gjorde du jävligt fel och jag hade blivit riktigt arg om jag träffade på dig och du inte flyttade ditt arsle så fler fick plats.

Fanns ju inga andra säten!?
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 15:52:32 följande:

Jag "attackerar" inte dina barn, jag påpekar att deras morsa är en egoist som tror sig ska ha företräde framför en person i rullstol. Helt sjukt.

Som sagt, inte företräde, det är först till kvarn.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (H) skrev 2017-03-15 15:51:52 följande:

Ring SL's kundtjänst om fråga vilka regler som gäller.

Vad du tycker och vad folk som svarar tycker är mindre relevant.

Typisk FL , du frågar om reger så alla postar sina personliga åsikter utan källa till några reglar.

;)

Ja verkligen, blir helt matt :')

Ska kontakta dem, för det här känns inte okej.
  • Anonym (Srina)

Jag tycker att jag känner igen det här.. har sett åtminstone tre trådar som handlar exakt om detta. Är det du eller är ni fler ?

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Srina) skrev 2017-03-15 15:55:42 följande:

Jag tycker att jag känner igen det här.. har sett åtminstone tre trådar som handlar exakt om detta. Är det du eller är ni fler ?

Är knappast bara jag som råkat ut för detta, jag har iaf inte skrivit om det tidigare.
  • Anonym (Minna)

Vilka konstiga svar du fått. I Stockholm där SL trafikerar är det först till kvarn som gäller. Detta står angivet i deras regler! Ingen fäller ihop en tvillingvagn av stil donkey, dessutom skulle den inte ta särskilt mkt mindre plats och skulle bli tvungen att ha där rullstolen skulle stå. och var sitter man med två 1,5 åringar i en fullsatta buss på ett bra sätt? 

Rullstolsburna får vänta eller så kan de ju faktiskt ringa färdtjänsten. Ja jag vet att färdtjänste ger bara ett antal resor och att dessa kan ta tid, men den rullstolsburne har ett alternativ som mamman inte har.

Däremot tycker jag du borde rest dig för rullatorstanten och begärt att någon av de människor som satt på upptagna platser skulle rest sig. 

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 16:00:44 följande:

Ponera att det vore tvärt om, DU är den som sitter i rullstol och en lat lattemorsa vägrar flytta sig och sina barn för "vi satt här först". Det handlar om hyfs! Om du inte kan fatta det så tycker jag synd om dina barn som blir uppfortrade av en sådan idiot till morsa. Hade det varit du som satt i rullstolen hade du suttit här på FL och gnällt på motsatsen och inte alls använt något puckat argument om vem som var där först. Flytta på dig eller kliv av. Sådana som du skall hållas till gångbanan.

Som sagt, först till kvarn.

Hade jag kunnat både fälla vagnen och hanterat barnen hade jag gjort det, men det kan jag inte.

Jag är varken lat eller ego.
  • Anonym (En annan kossa)
    I Stockholm där SL trafikerar är det först till kvarn som gäller. Detta står angivet i deras regler! Ingen fäller ihop en tvillingvagn av stil donkey, dessutom skulle den inte ta särskilt mkt mindre plats och skulle bli tvungen att ha där rullstolen skulle stå. och var sitter man med två 1,5 åringar i en fullsatta buss på ett bra sätt? 

Rullstolsburna får vänta eller så kan de ju faktiskt ringa färdtjänsten. Ja jag vet att färdtjänste ger bara ett antal resor och att dessa kan ta tid, men den rullstolsburne har ett alternativ som mamman inte har.

Däremot tycker jag du borde rest dig för rullatorstanten och begärt att någon av de människor som satt på upptagna platser skulle rest sig. 

(Mia är en lat kossa) läs och sluta var så otrevlig.
  • Anonym (???)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 15:53:38 följande:
    Fanns ju inga andra säten!?
    Nehe?! Men man FLYTTAR SIG från platsen avsedd för barnvagn/rullator/rullstol om det kommer någon som behöver den. Du får väl STÅ?!
Svar på tråden Helvetes bussresa