• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Duckan

Då förstår jag och ser inte varför damen med rullator har företräde om du också har en skada (eller vad vi ska kalla det). Det är det där med osynliga handikapp antar jag. Syns det inte så finns det inte.

• Anonym (Hur?)
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 15:44:43 följande:

Du är ju ignorant. Ja pensionärer med rullator har företräde framför din lathet att sitta, och personer med rullstol har företräde framför dina dina snorungar. Om du inte har ett spädbarn som sover, tar ur ungen ur vagenen och fäll ihop den din egoist. Annars får du skaffa egen bil.

Jag måste bara fråga dig hur en ensam förälder ska kunna handskas med att fälla ihop en barnvagn på en trång buss samtidigt som samma förälder håller reda på 1.5-åriga tvillingar? En vagn som dessutom inte bara fälls ihop pang bom utan som blir i 3 delar som man ska hålla reda på? Jag ser faktiskt inte riktigt hur det ska gå?

Personligen hade jag inte orkat bråka utan hade nog gått av och väntat på nästa buss men då bor jag i stan och har lyxen att nästa buss oftast kommer inom 3-5 minuter.
  • Mikaelayasar
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 16:19:15 följande:

Yttrandefrihet, står i grundlagen. Bevisar vilken intelligent person DU är som inte är medveten om det.

Jag påpekar att hon som förälder ska ta sitt ansvar, det är inte så att barnen hoppar ur vagnen själva. Men hon som förälder bör flytta sig om det kommer en handikappad person. Det spelar ingen roll om hon var på först eller om platsen var ledig eller om hon pissat på den för att märka sitt revir. Det handlar om hyfs och hövlighet. Man anpassar sig efter rådande situation, det är vad det innebär att åka kollektivt.

Usch! Vilken ouppfostrad snorvalp! Man märker på sättet du skriver att du inte är över 20 år. Är du över tjugo och kan knappt formulera dig som en vuxen, ja... Då är det ordentligt synd om dig. Du kan inte må bra i själen. Hjälp finns!
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 16:23:02 följande:

Om du bett mig om sittplats på bussen för att du har en höftskada så hade jag rest mig, trots att jag har en medfödd ryggskada. Men jag slår vad om att DU INTE FRÅGADE istället sitter du och gnäller av dig på nätet och surar över att ingen håller med om att din barnvagn ska ha företräde framför någon som är så handikappad att de måste ha en rullstol eller rullator för att röra sig utomhus

Buhu, stckars Mia som inte fick som hon ville idag. Bäst att klaga av sig på nätet. Att två handikappade människor säkert fick en "bussresa från helvetet" tillföljd av ditt agerande blundar vi alla för så att Mia får som hon vill.

Varför ska jag flytta mig för att ge en annan "handikappad" min plats? Räcker det inte att jag svarar att jag tyvärr inte kan stå? Måste jag fixa en plats åt den andra vuxna människan eller ska vi utgå ifrån att hon själv är kapabel att fråga någon annan själv?
  • Mikaelayasar
    Anonym (Mia är en lat kossa) skrev 2017-03-15 16:23:02 följande:

Om du bett mig om sittplats på bussen för att du har en höftskada så hade jag rest mig, trots att jag har en medfödd ryggskada. Men jag slår vad om att DU INTE FRÅGADE istället sitter du och gnäller av dig på nätet och surar över att ingen håller med om att din barnvagn ska ha företräde framför någon som är så handikappad att de måste ha en rullstol eller rullator för att röra sig utomhus

Buhu, stckars Mia som inte fick som hon ville idag. Bäst att klaga av sig på nätet. Att två handikappade människor säkert fick en "bussresa från helvetet" tillföljd av ditt agerande blundar vi alla för så att Mia får som hon vill.

Jaha, du är handikapp. Men fortfarande, vad ger dig rätten att gapa på det sättet? Du verkar inte vara fysiskt handikappad endast, snarare starkare psykiskt. Som sagt, hjälp finns!
  • Aniiee

Tråd nr 3? 

Eller går det bara rundgång i trådar ändå? 3 oberoende mammor som inte fixar det där med bussresor?

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Mikaelayasar
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 16:26:21 följande:

Varför ska jag flytta mig för att ge en annan "handikappad" min plats? Räcker det inte att jag svarar att jag tyvärr inte kan stå? Måste jag fixa en plats åt den andra vuxna människan eller ska vi utgå ifrån att hon själv är kapabel att fråga någon annan själv?

Jag tycker inte att du ska mata det här trollet. Personen verkar inte ha något bättre för sig än att skriva en massa goja den inte har någon aning om!
  • Anonym (Trött mamma)
    Aniiee skrev 2017-03-15 16:28:16 följande:

Tråd nr 3? 

Eller går det bara rundgång i trådar ändå? 3 oberoende mammor som inte fixar det där med bussresor?

Min första gällande detta och jag klarar det alldeles utmärkt så länge andra inte börjar förvänta sig mirakel.
  • Anonym (Trött mamma)
    Mikaelayasar skrev 2017-03-15 16:28:36 följande:

Jag tycker inte att du ska mata det här trollet. Personen verkar inte ha något bättre för sig än att skriva en massa goja den inte har någon aning om!

Jag ska försöka låta bli :')
  • Anonym (lämna plats)

Först till kvarn gäller alltid när det gäller sittplats/rullstolsplats/barnvagnsplats men den oskrivna regeln är att man lämnar företräde åt de med funktionsnedsättning. De flesta gör det av respekt och medmänsklighet och inte nödvändigtvis för att det står så i bussbolagets stadgar.

Svar på tråden Helvetes bussresa