• Hunny B

Vi som plussat efter IVF våren 2017

minaimaginärabarn skrev 2017-05-27 20:08:26 följande:

Hej!

Har en fråga till. Efter du slutade blöda, har du haft gamla blodtester som kommit ut (nästan svarta i färgen)? Hur länge höll de i sig om du hade det? Har du kännt någon växtvärk/molande efter din blödning, inte att det gör ont?

Usch för blödningar alltså, man blir så himla rädd för minsta lilla efter det. Jag går fortfarande nästan fyra veckor efter den där blödningen i superbindor i trosorna och med ombyte i väskan när jag ska någonstans ifall jag skulle börja blöda igen... Hade inga svarta blodrester utan bruna, kommer inte ihåg exakt men det var när blödningarna började avta mer och mer som det blev mer och mer brunt. Tror jag blödde i 4-5 dagar inklusive bruna blödningar. Men då hade jag fått medicin som ska minska mängden blod också. Sen dess har det inte varit något *peppar peppar*. Svårt att säga om molvärk, jag har och har haft det till och från under hela graviditeten men ingen stark har jag känt i alla fall. Hoppas att du slipper mer blödningar nu!
  • Hunny B
    Pyssling11 skrev 2017-05-26 20:51:19 följande:

Går snart in i v 18. Men har i flera veckor upplevt mkt sammandragningar. Magen blir stor och stenhård som ett bowlingklot och det känns som man är 10 veckor framåt i graviditeten ;) Någon som oxå upplevt det? Vad jag har läst kan mycket inträffa mkt tidigare som omföderska ..

Jag har känt av sammandragningar sen v. 15. Blev livrädd först och trodde att missfall var på gång men när inget hände förstod jag att det inte var något farligt. I början var det mycket flera dagar i rad men nu har det lugnat sig.
  • Hunny B

Jag tror att jag har börjat känna bebisen! Kände svagt i lördags och sen något liknande igår. Idag på jobbet kände jag tydligare små bubbliga buffar några gånger och även nu nyligen. Var lite osäker på det jag kände i helgen men idag är jag nästan helt hundra på att det är fosterrörelser. Jättehäftigt!

Vi ska på RUL om en vecka och kommer ta reda på könet om det går. Har svängt mellan tro på pojke ena veckan och flicka andra, just nu känns det som en flicka men vi får se. Könet känns ändå sekundärt när vi gått omkring och varit så oroliga för att ens få behålla graviditeten men tycker också att det på nåt konstigt sätt blir mer verkligt när man vet.

• Hunny B

Härligt att höra både Pyssling11 och Popetot att allt såg bra ut med era bebisar! Och vad kul med en av varje Popetot!!

• Hunny B

Först vill jag bara varna för långt och deppigt inlägg. Men alltså, redan när vi bestämde oss för att försöka få barn visste vi att det inte skulle gå lätt och att vi skulle behöva hjälp iom min PCOS. Jag lovade mig själv att inte låta mig bli för uppslukad av processen, hålla fötterna på jorden och inte tänka att barn var hela världen utan att det skulle vara en enorm bonus om det väl lyckades och det har gått bra och jag har hållit huvudet kallt. Sen blev jag gravid? och sen dess har jag blivit just den där hispiga människan jag lovade mig själv att inte bli. Jag har pendlat mellan enorm lycka över att jag, jag som längre än jag vågat erkänna för mig själv varit livrädd för att jag aldrig skulle kunna få bli mamma, faktiskt kunde bli gravid. Och mellan en enorm oro för att mista detta lilla liv. Jag har varit så orolig att varenda lilla känning har analyserats och googlats upp och jag har flera nätter legat sömnlös när jag känt något annorlunda och varit rädd för missfall. Jag har haft två ordentliga blödningar, varav en mycket kraftig, och fallit ner i bottenlös förtvivlan och varit övertygad om missfall. Jag har gått omkring med den här oron hela tiden mer eller mindre. Förra veckan kände jag barnet för första gången ordentligt och en enorm glädje spred sig över mig. Jag började våga tro på riktigt att det faktiskt fortfarande lever, att det faktiskt är mitt blivande barn där inne som växer och rör sig. Jag började känna mig lugn och glädja mig över graviditeten igen. Började våga titta på barnvagnar och planera inköp. Tänkte att nu har jag kommit så pass långt i graviditeten att den här oron som förpestar hela graviditeten försvunnit, så där som jag alltid tänkt att det ska vara när man är gravid. Men nu har jag inte känt barnet ordentligt på flera dagar, känner eventuellt det där lilla fladdret någon gång då och då som jag kände innan de mer ordentliga buffarna, men jag vet inte. Plus att jag tidigare i flera veckor har varit orolig för att jag läcker fostervatten då det mer eller mindre jämt kommer ut någon vätska som gör att jag får byta underkläder konstant eller gå med trosskydd och igår när jag hade överansträngt mig så hade det kommit mycket mer vätska än vanligt. Självklart blev jag direkt övertygad om att det var fostervatten igen och att barnet har dött i magen. Och idag på jobbet tyckte jag att jag kände att det rann lite också, plus att jag hade lite ont i livmodern/magen? och jag blir livrädd och klämmer fram en lögn till kollegorna om att jag måste blivit magsjuk och springer hem för jag klarar bara inte av att sitta där på jobbet och vara så orolig. Det hände ingenting hemma såklart, även om det fortfarande är blötare än vanligt i trosorna. Jag ringde min bm som trodde att det bara var vattniga flytningar men hon bokade in mig på ett läkarbesök imorgon så jag skulle slippa oroa mig. Men alltså, vem är den här människan?? Jag har alltid varit den som inte hispar upp sig, som tar det mesta med lugn, som inte sjukar sig från jobbet för ingenting. Jag har tänkt att det inte är hela världen om jag inte kan få några barn, även om det skulle vara väldigt tråkigt så har jag aldrig sett mig som en person vars hela liv hängde på det. Men allt som kretsar i mitt huvud nu är det här lilla barnet i mig, om det fortfarande lever, om det kommer kunna få stanna, om något kommer hända med det? Och jag blir så trött på mig själv, jag orkar inte med mig! Jag vill bara gå i ide och vakna upp i november när det är dags att föda. Jag tror det det är för att det är så nära nu, jag är faktiskt gravid, jag har tagit mig över 12 veckor, jag har genomlidit en massa graviditetssymtom? Att aldrig lyckas bli gravid skulle vara en sak, om än väldigt tråkig, men att vara gravid och bli så glad och att faktiskt våga börja tro på att det kommer hända och sen bara få det bortryckt ifrån sig? det skulle kännas så utomordentligt grymt. Och även om jag nu är i vecka 19 så känns det så långt borta och otroligt att det faktiskt skulle kunna gå hela vägen. Ursäkta detta mastodontinlägg men jag var bara tvungen att få ur mig allt på något sätt.

• Hunny B

Tack Popetot och minaimaginärabarn! Jag hade en riktig dipp igår men det känns bättre idag! Läkaren var inte den trevligaste jag stött på, hon ifrågasatte i princip vad jag gjorde där, men undersökningen visade att jag hade väldigt mycket flytningar, mer än normalt, vilket antagligen beror på obalans i underlivet. Så har fått antibiotika utskrivet. Jag fick också se att hjärtat på bebisen slog och att den levde och att det fanns fostervatten. Och imorgon är det dags för RUL och om allt ser bra ut då har jag lovat mig själv att börja slappna av och njuta av graviditeten!

• Hunny B

Och sen vill jag säga välkommen till er nya i tråden och grattis till era graviditeter!

• Hunny B

Nu är RUL avklarat för oss och allt såg bra ut med det lilla livet! Visade sig också att det är en liten flicka där inne! Blivande pappan blev jätteglad och stolt och har nog först nu börjat kunna greppa att det är på riktigt och att det är ett barn där inne. Jag känner ju henne lite då och då så för mig var det inte samma reality check även om det var superskönt att få veta att allt ser ut som det ska.

• Hunny B
    Popetot skrev 2017-06-14 22:11:28 följande:

Åååh vad härligt. Känns det bättre nu då?

Det känns väldigt mycket bättre nu, som en sten släppte från mina axlar. Just nu känner jag mig helt lugn men jag är beredd på att oron kan komma tillbaka och vara närvarande hela graviditeten precis som ni säger. Jag får nog acceptera att jag kommer vara lite hispig tills jag har ett friskt barn i famnen. Men då börjar väl en annan sorts oro istället... haha.
  • Hunny B
    minaimaginärabarn skrev 2017-06-16 20:34:58 följande:

Nu har även jag varit på RUL och allt såg bra ut. Det visade sig att det är en gosse som visade akrobatisk talang och god fysisk aktivitet. Är väldigt lättad och glad!

Grattis till gossen! Förstår att du är väldigt glad nu!
Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017