amia01 skrev 2017-06-14 11:34:02 följande:
Det är ok, jag svarar gärna och hoppas få lite bra tips och råd tillbaks
Håller på att kolla med kommunen om resorna. Vi jobbar på det i den takt vi orkar, men det är inte lätt när fokus ligger på att få en fungerande vardag, och få sonen till skolan.
Har inte fått möjlighet att prova skoltaxi, men har en känsla av att det kan bli svårt. Han har svårt för att åka i andras bilar, och tappar massor av energi på att behöva utföra rutiner och passa tider...
Vet inte vad som utretts i de diagnoser du nämner? Vet inte heller hur brett man tänkt undersöka vår son. Vet att det inte är en "enkel" diagnos, utan man misstänker kombinationer, vilket kanske gör att det tar längre tid? Det handlar i alla fall om flera besök hos psykolog, psykiatriker, spec pedagog, läkare mm, frågeformulär till skolan och hem som ska utvärderas mm
Positivt att de gör en bred utredning, men bra att veta att det kan gå snabbt att göra, det gör att vi kan tjata ännu mer
Han har behov av anpassad undervisning på så sätt att han behöver motivation och struktur i pedagogiken och vuxenstöd i sociala situationer. Han har låg bearbetningshastighet, men hög intelligens, och det som fungerat bra har varit att låta honom jobba med mer sammanhållna arbetsblock - att slippa byta uppgifter så ofta. Och där varje arbetsmoment utgjorts av en helhet, där målet och resultatet är meningsfullt. Givetvis behövs även en bra struktur, med tydliga instruktioner, ramar osv. På raster och fritids handlar det om en engagerad vuxen som kan stötta när han blir osäker i sociala situationer. Inget av dessa anpassningar görs i dag. Pedagogiken som fungerat tidigare säger sig nuvarande klassföreståndare inte klara av att genomföra, och vuxenstödet på rasterna är inte närvarande vid barnens lekar, utan sitter i andra änden av skolgården. Planeringen och strukturen är näst intill obefintlig i hela verksamheten....
Han har haft ÅP sedan han började på förskolan (fast då hette det nog något annat...). Har alltid fungerat bra, men när vi bytte lärare i höstas var det första hon gjorde att ta bort ÅP och kalla det för anpassnignar... Vi klagade och fick rätt, så ÅP blev kvar, dock utan utvärdering eller uppdatering fram till i maj i år, trots att jag legat på lärare, spec pedagog och rektor varje vecka sedan i höstas...
Nu har vi ett ÅP, men ingen som följer det...
Ok, tack för utförligt svar
Ang mina elevers utredningar så har det varit lite olika, en del har en diagnos, andra har flera, någon har fått sin diagnos ändrad osv.
ÅP MÅSTE följas, tala om att om den inte följs så ringer ni skolverket, ingen rektor vill ha skolverket på sig.
Ang fritids är jag osäker på om det verkligen är skolan som har ansvaret att ordna assistent och så där faktiskt, jag jobbar dock inte själv inom fritids.
Det jag dock ofta ser är att fritids inte är en bra lösning för de flesta av de här barnen, de behöver längre tid för återhämtning i hemmiljö, men det är så klart olika för alla barn.
Sen så är det ju så att vissa barn inte alls klarar vanlig klass och då ska man inte tvinga in dem där. Bättre då med klass för bara de som har samma diagnos. De med ADHD och de med asperger ska inte gå tillsammans i de flesta fall. Min åsikt dock, baserad på alla olika ställen jag har arbetat på med barn som har olika diagnoser.
Andra tycker annorlunda och tjatar om inkludering. Inkludering innebär dock för mig att alla barn har rätt till utbildning på ett sätt som de kan ta till sig. Inte promt att de ska sitta i klassrummet med alla andra hela tiden.
Läraren har nog ett dilemma dock, hen har alla andra elever också att tänka på och de ska också få sitt, att anpassa enkom efter en elev är omöjligt. Egen assistent till en enda elev vet jag att en del skolor ger, men som vitt jag har förstått så är det egentligen inte så man får göra för då blir det en personlig assistent och det ska man isf få via LSS.
Pratar man med HAB osv säger de att en personlig assistent inte ska hjälpa till med skolarbete, det är skolans jobb... Så det är en jäkla rundgång. Och som du säger; det är ett helsike att orka med ALLT som man måste hålla rätt på och ta reda på osv. (Been there, done that som singelmamma... Blev utbränd på kuppen)
En idé kan vara att någon av er får en sjukskrivning på minst tre månader så ni kan ägna er helt åt detta tills det fungerar.
Skoltaxi kan vara räddningen och de flesta klarar av det med bra inskolning. Någon av er kan åka med de första gångerna. Många som kör den här typen av barn är jätteduktiga! Skapa en bra relation med dem så känner ni er trygga också. De som körde min dotter fick lite info av mig innan och antingen sa de bara hej och inget mer under resan eller så pratade (snarare frågade) om hennes specialintresssen så fick hon prata om det. På hemväg från skolan så var de tysta för då behövde hon vila hjärnan.
Man kan tala om att barnet tex måste sitta på samma plats alltid och att om andra barn ska åka med så behöver det vara barn som är tysta (tex, du vet ju vad ditt barn behöver) eller så får man skaffa bra hörselkåpor, affärer som säljer jakt/skyttesaker har bra grejor och så finns det en som kostar typ 2000 kr som ska vara suverän, ska se om jag hittar namnet på den. Man kan också kräva att barnet slipper sitta tätt intill någon annan. Alltså antingen alltid i framsätet eller bara två barn på sätet bak.
I klassen jag arbetar i är det hög andel barn som har olika diagnoser och vissa barn kräver så pass mycket anpassningar att vi inte klarar av det på en lärare och en assistent så vi har haft många strider under året. VI kan inte göra något alls, det kan bara regeringen egentligen genom att ändra reglerna för skolpengen så att barn med en diagnos får högre skolpeng.
Kommunerna idag har också ofta missuppfattat och fattar inte att skollagen står över deras egna regler så man måste vara på dem också ovanpå allt annat man måste göra för sina barn. Försök få ihop ett gäng andra föräldrar och skriv varsitt brev eller mail som ni skickar samma dag till den ansvarige inom kommunen och berätta precis allt era barn behöver. Det blir lite jobbigt om de får en massa brev samtidigt och det uppmärksammas på ett annat vis då också
Åter till min klass, vi har ett litet rum som vi kan gå till när det behövs, men det är bara vissa som måste gå dit, andra kan vara i klassrummet då klassen faktiskt är en tyst klass som jobbar koncentrerat. En del kan ändå inte vara i klassrummet jämt och det kan bero på dagsformen för en del barn. Detta gör att jag får välja vilka barn jag ska ta mig an just den dagen, för läraren klarar inte av att ge alla de med behov av anpassningar i undervisningen som de behöver samtidigt som han ska ge alla andra vad de har rätt till.
En jäkla sits alltså. Och alla föräldrar ser bara sitt barns behov och alla möten med hab avser just det barnet som hab har och då ser inte de heller att det finns fler i klassen som behöver anpassningar.
Så, mitt råd är first things first. Försök få sjukskrivning så att ni kan rodda runt hela alltet utan att gå under.
Var på om att utredningen ska snabbas på i den mån det går. Åtminstone kan en diagnos ges så att ni hamnar i LSS rullar så att säga och kan få tex en boendestödjare, en personlig assistent eller vad ni nu behöver.
Var på skolan om att ÅP ska följas, på vilket sätt de vill göra det är inte din sak, det ska följas bara och klarar de inte det får skolverket kliva in med stora handen och peka. Påpeka även detta med socialt stöd under raster, den som är rastvakt, är det en allmän rastvakt till för alla eller är denne enkom för ert barn?
Prata med rektorn om vilken uppgift rastvakten har och att om uppgiften inte är att sitta på ett ställe och ha uppsikt över alla så behöver ju denne få det klargjort för sig. Det är dock jättesvårt att vara ett specifikt barns sociala tolkare om barnet tycker om att springa runt lite överallt. I alla fall på min skola pga skolgårdens utformning med berg och skog som tillhör själva skolan.
Vi har såna barn och den som är till för just de barnen med särskilda behov har en gräsligt ful jacka på sig, men den syns vida omkring så den personen är lätt att lokalisera för alla barn. Alla barn får lära sig att söka upp den personen om det blir galet och man blir osams. De får också lära sig vad man kan göra om man blir så där arg att man bara vill slå (tex slå med en pinne på ett träd, eller slå på en kudde om man är inne)
Givetvis blir det bråk i alla fall ibland, men oftast så kommer de faktiskt och talar om att det har blivit bråk innan det går överstyr. Det är något man får jobba med intensivt i början av varje termin.
Kolla upp detta med skoltaxi. Fritids är som sagt sällan bra för dessa barn men måste man så måste man ju, alla måste ju överleva. Kolla då upp vad som gäller ang personlig ass på fritids.
Jag missade säkert nåt nu, då ber jag om ursäkt