Glinda från Oz skrev 2017-06-13 15:46:04 följande:
Eftersom han bara är åtta år är ett alternativ att inte låta honom gå på fritids utan bara i skolan, den är ändå viktigast. Ni behöver träffa en läkare och diskutera eventuell medicinering också. Jag förstår att det kan kännas bäst att ha honom hemma, men i längden fungerar det inte. Kommer han efter redan nu är det svårt att komma ikapp sen och då har ni en hemma sittande tonåring och det i sin tur leder ofta till långtidsarbetslöshet och så småningom förtidspension. Jag målar upp ett skräckscenario här, men läser du studier och forskningsrapporter konmer du se hur lätt det är att hamna där.
Är det habiliteringen som ska göra utredningen är det dem du måste ligga på. Man måste tjata och det innebär att ringa minst en gång per dag i några månaders tid. Ringer du så ofta? Det ska enligt deras regler inte ta mer än tre månader tills du får en tid, om de bryter mot det måste du anmäla dem, då får de böta.
Banklån låter som en bra idé, det kommer som sagt kosta mycket mer att inte göra en utredning, dels i lidande av din son men också i missad arbetsinkomst. Du säger själv att ni inte kan leva på vårdbidraget. Finns det något att sälja skulle jag göra det först, finns inte det så kolla om du får ett banklån, säger de nej finns blue step och i absolut sista hand Finax och liknande bolag.
Tyvärr får man kämpa halvt ihjäl sig för att få det man har rätt till, jag har hjälpt en nära anhörig genom processen och tyvärr ligger man pågränsen till trackasserier då man tjatar på myndigheter och vårdpersonal. Jag i såg tidigt att man måste vara smått aggressiv, i början kändes det jättefel och jag hade dåligt samvete, men efter ett tag vänjer man sig. Tillsist för man det man har rätt till för de är så oerhört trötta på att man ringer.
Lär inte hjälpa att tjata i vårt fall... även om jag tycker vi tjatat en hel del.
Som jag skrev så råkar vi redan vara inskrivna på HAB pga cp skada, därför ska HAB göra utredningen. Men - HAB har ingen psykolog som jobbar där förrän tidigast i mitten av nästa år. Fick tjata, som du beskriver, innan HAB lyckades övertyga BUP om att ta emot oss istället. BUP vägrade till en början, eftersom de barn som finns på HAB skall utredas va HAB, och de vill inte bli "backup" nu när HAB saknar psykolog... Snacka om att bli en liten bricka i ett stort spel. Sorgligt att det ska vara vår sons framtid de spelar med
Efter att BUP äntligen ändrat sig fick vi ju en första tid inom ett par månader, så där följer de ju tidsgränsen. Det som kommer att dra ut på tiden är att vi måste vänta ytterligare minst 3 månader innan utredningen kan starta, och därefter kommer ju själva utredningen att ta minst ett år. Hur lång tid tar en utredning normalt?
Och, som sagt var så tror jag ändå inte riktigt att utredningen är nyckeln i vårt fall, utan det beror mer på skolans kompetens och resurser. Finns ju flera barn på skolan som inte heller klarar av att gå till skolan varje dag. Trots att de haft sina npf diagnoser i flera år, och har föräldrar som kämpat med skolan i flera år. Varför skulle en diagnos vara lösningen i vårt fall?