• 1Elle2

IVF start sommar 2017

Hej!

Jag ska göra min första IVF nu i sommar, korta protokollet och börjar med sprutorna om ett par veckor, vid nästa mens. Men alltså vad tror ni, det är ju sommar nu och jag har grejer planerade, hur mår man av sprutorna? Kan man åka iväg på kortare resor med vänner som planerat? Eller är det läge att tänka om..

Heja oss alla!

• 1Elle2

Jag tog min första spruta idag. Lite nervöst nu att vara igång! Så orolig att jag ska få ont :(

Jag fick skippa nedregleringen innan, har gjort den förut pga Endometrios. Första veckorna då fick jag fruktansvärda smärtor, men sen mådde jag kanon resten av 6 månaderna förutom lite svettigare och lite mindre sexlust, men inga smärtor!

• 1Elle2

Det är verkligen hopp och förtvivlan, ibland förstår jag verkligen inte hur man psykiskt ska orka detta. Men fint att ha den här lilla fristaden här inne!

Har nu också fått hormonhumör av sprutorna, så riktigt arg på 2sekunder! Hua..

De planerar behandlingen utifrån helgerna, de har full koll :)

• 1Elle2
    Ellencassandra skrev 2017-07-28 07:39:26 följande:

Nej precis! Men vi ska orka å klara detta!! Allihop :) det e skönt å ha en grupp som går igenom samma.. visst att jag kan prata med min bästa vän å så. Men hon ska snart föda sitt andra barn å båda barnen har blivit till rätt snabbt så då är det skönt å prata med folk som verkligen förstår hur man känner!

Okej tack :) det är så mkt å tänka på haha.

Jag har inte orkar prata med några av mina bästa vänner eftersom de är gravida eller har småbarn. Orkar inte och för smärtsamt just nu att höra deras "åh nej, stackare" och vara lättade att de slapp allt detta.

Det blir ju ensamt, men jag orkar inte det. Har några få som vet bara.

Pratar ni andra öppet om det? Hur gör ni för att må bra i det här?
  • 1Elle2
    Ullisten skrev 2017-07-29 14:12:05 följande:

Vi har berättat för närmsta vänner och familj, jag har valt att berätta för min chef, men inte för några andra på jobbet. Jag tycker att det är enklast att vara öppen för chefen, just med tanke på frånvaro vid äggplock mm.

Efter att jag börjat med nässpray (Synarela) har det känts konstigt och ömt i äggstockarna. Pratade med RMC om det igår och de misstänker att jag kan ha fått en ovanlig biverkning till Synarela, överstimulering. Så nu blir det kontrollultraljud på måndag. Någon som vet vad som händer i behandlingen om man blir överstimulerad redan på det här stadiet? Har försökt läsa om överstimulering men hittar bara info om det kring äggplock.

Vet inte hur det är om det blir i det stadiet. Men behöver ju inte va överstimulering.

Jag fick jätteont i början av Synarela, tror det berodde ffa på endometriosen som stimulerades av hormonerna. Men allt såg bra ut och efter några veckor lade det sig. Hoppas det gör det för dig också!
  • 1Elle2
    Ellencassandra skrev 2017-07-28 08:56:31 följande:

Jo det förstår jag. De kan ju inte riktigt förstå vad vi går igenom.

Jag har berättat för tre vänner. Men har bestämt mig för att inte berätta för dom när vi ska ha ägguttag osv. Just för att jag vill inte ha frågor som: hur gick det? Har du testat nu? Osv. Velar fram å tillbaka om det inte e lättast å berätta för chefen. Måste ju ta ledigt å så ibland.. men samtidigt vill jag inte att hon ska veta.. får se hur man löser det.

Ibland mår jag bra, ibland mår jag dåligt.. tar en dag i taget. Men känns himla bra att veta att man snart får hjälp! När ska du göra din ivf?

Jag har tagit sprutor i 1v nu, så Ultraljud imorn och förhoppningsvis då äggplock på fredag eller måndagen.

Känns ömt och svullet liksom vid äggstockarna. Kan inte hoppa eller gå fort. Och är lite hormonig :)

När ska du börja?

Berättade för min bästa killkompis nu i helgen, kändes himla fint ändå, båda grät. Känns fint att någon hoppas med en och förstår om/när man är ledsen och vad som sker. Men är ju så psykiskt dränerande att berätta om det för mig, så håller det nog nära. Ja riktigt svårt med chefen, jag kan ducka undan det i mitt jobb, men är ju olika.
  • 1Elle2
    hanna8911 skrev 2017-07-31 08:51:29 följande:

Hej!

Jag och min man har precis börjat med vår första IVF! Har tagit sprutorna nu i 5 dagar och tycker det går bra! Har molvärk i äggstockarna som vid ägglossning men annars inga biverkningar! Vi går i Linköping och det tog ca 3 månader från det att vi bestämde oss för ivf och remissen skickades till vi var på första besöket! Sen kom sommaren mellan så därav blev det nu i juli först vi kunde sätta igång! Har ultraljudskontroll på onsdag och hoppas då att det ser bra ut!

Då är vi typ samtidigt, kul. Ja Molvärk har jag med och svullen, skengravid haha.

Jag fick äggplock på fredag. Börjar bli nervös, men läkaren verkade super.
  • 1Elle2
    ivfbebis skrev 2017-07-30 20:46:22 följande:

Ååh jag vill också börja med sprutor! Min klinik har fortfarande sommarstängt så vi får vänta lite till...

Snart så!

Är du nedreglerad så länge? Hur går det?
  • 1Elle2
    hanna8911 skrev 2017-07-31 22:25:45 följande:

Vad spännande!! När började du med din sprutor? Får se när vi får äggplock, tror det blir måndag nästa vecka! Kör ni korta protokollet också?

Ja vi kör också korta protokollet, och började med sprutorna i tisdags, 6 d sedan.

Måndag för er alltså, spännande. Heja alla äggen ??
  • 1Elle2
    Ullisten skrev 2017-07-31 18:42:37 följande:

Tack! Ja det såg ut som det ska, så måste varit endometriosen som stimuleras även för mig.

Åh har du också endometrios? Ett helvete alltså, har blivit så rädd för smärta också. Så orolig att det ska bli sådär fruktansvärt ont när det aldrig släpper av alla hormoner man tar nu. Och det enda man får ta är alvedon. När jag tog synarela gick jag på morfin i 2v efter ett besök på gynakuten.

Har du/ni gjort någon fertilitetsutredning också utöver endometriosen?

Jag har inte och funderar mkt över att göra det sen.
Svar på tråden IVF start sommar 2017