• 1Elle2

IVF start sommar 2017

kattnos skrev 2017-08-25 13:29:44 följande:

Jahopp, UL 2 avklarat. Helt plötsligt hade jag 33 äggblåsor och därmed blir det totalfrysning för att förhindra överstimulering. Sista gonal-F ikväll med sänkt dos igen, sen ÄL-spruta på lördag och äggplock på måndag. Antar att det är rätt bra att vänta men det känns lite tråkigt ändå. Hoppas på att jag inte ska känna mig sämre. Än känner jag mest bara lite illamående då och då samt svullen såklart men överlag mår jag ändå bra.

Men stackare ändå. Vet hur det känns..

Hoppas du fortsätter må ok och inte får massa vätska och sånt. Och ffa hoppas äggen de får ut är riktigt toppen!

Vi är ett helt litet okt/nov gäng nu, haha, fast suck ändå :)
  • 1Elle2
    kattnos skrev 2017-08-28 13:57:51 följande:

Tack hörni! Haha jag vet inte om jag är en superkvinna inte - kan ju bara utgå ifrån mig själv :) Läkaren sa att jag var billig i drift, haha. Jag har ont, det ska jag inte säga annat än, men annars mår jag bra! Har tagit nya värktabletter nu och tar det lugnt så får vi hoppas att det känns bättre snart. Sen blev det ju fler ägg varje gång de kollade, 15 på första ul. Nu är det ju dock inte kvantitet som räknas utan kvalitet - hoppas det finns några riktigt bra! Nu ska jag få en blödning som de tror kommer om 1-2 veckor, sen ska jag ha en helt normal cykel och sen blir det att kolla efter ÄL för återföring. Så någon gång i oktober gissningsvis. :)

Jisses!!! Nog är du en superkvinna allt! Billig i drift Hahaha! Några av dom där är säkert bra kvalitet. Ta hand om dig nu och vila!
  • 1Elle2

Väntrummet:

- Sprayar:

- Sprutar:

*Mm79 (första försöket)

*senua (första försöket)

- Väntar på ÄP/ET/FET:

* kattnos (första försöket)

* 1Elle2 väntar på FET (första försöket)

- Ruvar:

* ivfbebis testdag 9/9 (första försöket)

* hoppfullhet TD 6/9 (4:e icsi, 1:a syskonförsök)

* ijo TD 1/9 (2:a återföringen)

* FruPäron TD 10/9 (första försöket)

- Gravid

• 1Elle2
    Milli07 skrev 2017-08-30 12:28:48 följande:

Jag tar Gonal-f 250, så tar relativt hög dos. Känner mig allmänt risig. Väldigt trött, hängig, emotionell, uppsvälld, gasig, smått illamående till och från, samt små öm över magen. Biverkningarna stå med i FASS men tycker det är väldigt tidigt i stimuleringen för att påverkas så mycket. Vågar knappt tänka på hur jag mår om några dagar. Är livrädd för överstimulering. Ska på vul i övermorgon så hoppas på det bästa!

Jobbigt med biverkningar, men det låter ju helt normalt. Jag kände inte så mkt tidigt men fick överstimulering ändå så jag tänker att du inte ska försöka oroa dig. Jag försökte/försöker tänka att allt är normalt, tills motsatsen är bevisad... För vad ska man göra. Ta hand om dig!
  • 1Elle2
    FruPäron skrev 2017-08-30 20:04:16 följande:

Idag fick jag reda på att vi har två fina ägg i frysen! Jätteglad blev jag, i ungefär 5 minuter. Troligtvis en svacka men jag tvivlar på att jag ens är gravid. Känns som att vi kommer få ta av de i frysen direkt... :( blir så trött och frustrerad på denna bergodalbana! Jag som var så lugn igår!

Kämpa på! 2 extra är ju jättebra. Verkligen bergochdalbana ivf. Kram!
  • 1Elle2
    Milli07 skrev 2017-08-30 16:37:55 följande:

Tack för dina lugnande ord! Tråkigt dock att du blev överstimulerad. Fick ni avbryta behandlingen?

Jo det var/är trist. Överstimuleringen kom vid äggplocket så det gjorde vi och gick bra men sen blev det totalfrys (5blastocyster) och inget återföring. Återföring i nästa cykel förhoppningsvis :)
  • 1Elle2
    Znickers skrev 2017-08-30 19:36:13 följande:

Men varför skulle mängden ägg fortfarande vara avgörande för återföringen. Jag kan inte förstod riktigt, men är det så att när man blir överstimulerad och får ut många ägg att det även påverkar livmodern och därför sätter man inte tillbaka ett färskt ägg? Sorry, men är nyfiken så klart och vill bara se om jag förstod rätt :-/

Jag ger mig på ett förklaringsförsök...

Såhär: överstimuleringsyndrom (ohss) innebär att hormonerna lite går bananas och då kan man dels utveckla en massa ägg vilket när man ser det under behandlingen ju blir en indikation på överstimulering, men det blir också en reaktion i kroppen som man inte riktigt vet hur eller varför men nåt men genomsläppligheten i små kärl. Då får man vätska som inte hålls kvar i blodbanan utan läcker ut i buken som då blir utspänd, smärtande och kan påverka andningen (lungorna får inte plats). Även saltbalansen och levern påverkas och man får risk för blodpropp.

Äggstockarna blir också väldigt förstorade och då är risk att de vrider sig så därför får man inte träna utan bara göra saker försiktigt (man kan inte göra nåt annat heller..)

Om många ägg utvecklas under behandling ger det alltså indikation på ohss och om det blir vätska i buken är det också lite varning. Och beroende på när det här utvecklas hos en person så kan de minska doserna i sprutorna, avbryta behandlingen eller om det kommer efter/vid ÄP avstå återföring. Och det är för att risken för överstimulering är som störst kring äggplocket och om man blir gravid. För är man överstimulerad och blir gravid så blir det hormonkaos och då kan det bli livshotande (blodpropp, andningsbesvär, organsvikt osv)

MEN de allra flesta får ju inte det här och det blir mkt sällan allvarligt just eftersom dom har koll och inte sätter tillbaka ägg om det finns risk för överstimulering, och då läker ju kroppen ut själv när hormonnivåerna sjunket undan.

Livmodern i sig påverkas alltså inte

Lite långt... Hoppas alla hängde med...
  • 1Elle2
    Znickers skrev 2017-08-30 23:21:29 följande:

Tack snälla för den grymma förklaringen. Överstimulering var inte alls vad jag trodde, eller jag förstod nog iallafall inte vidden av den. Men nu gör jag och även sambandet med återföringen. Jag var ju så besviken när vi fick ut 7 ägg varav bara 1 blev befruktad och utvecklade fint. Det ruvar jag på nu. Men det gick inga till frysen :-/ surt! nästan så man helllre velat bli överstimulerad.

Men får istället hoppas på detta lilla som är i mig nu...

Varsågod :)

Men nä du skulle inte velat bli överstimulerad..,

Och antal ägg man får ut är ju inte avgörande utan om de blir befruktade och utvecklas.
  • 1Elle2
    kattnos skrev 2017-08-31 06:11:10 följande:

Bra förklarat! Jag tror att de flesta som inte drabbas inte läser på så mycket om det heller - jag har iaf inte gjort det. Sen sa de i mitt fall direkt vid andra ul att det blir totalfrys så redan där tyckte de väl att risken var för stor.

Tack! Nåt ska man få sina kunskaper/erfarenheter till ;) Känns ju tryggt att dom tog det beslutet för dig. Har du får veta hur många som blev frys?

Jag hade inte heller läst på, och då kan jag ändå en del om medicin. Men jag tänker att jag/man inte vill veta och inte behöver veta allt som kan gå tokigt. Man mår ju tillräckligt koko som det är =)
  • 1Elle2
    ijo skrev 2017-09-01 07:45:49 följande:

Ja testdag idag :) cb digital visade gravid 3+ <3 Väntar på att kliniken ska öppna så jag kan ringa dom. Men vågar fortfarande inte ta ut glädjen helt. Väntar till första VUL innan jag kommer tro det på riktigt. Så låter mig stå kvar som ruvare på listan ett tag till.

Grattis!!! Vad roligt! All lycka nu!
Svar på tråden IVF start sommar 2017