Znickers skrev 2017-08-30 19:36:13 följande:
Men varför skulle mängden ägg fortfarande vara avgörande för återföringen. Jag kan inte förstod riktigt, men är det så att när man blir överstimulerad och får ut många ägg att det även påverkar livmodern och därför sätter man inte tillbaka ett färskt ägg? Sorry, men är nyfiken så klart och vill bara se om jag förstod rätt :-/
Jag ger mig på ett förklaringsförsök...
Såhär: överstimuleringsyndrom (ohss) innebär att hormonerna lite går bananas och då kan man dels utveckla en massa ägg vilket när man ser det under behandlingen ju blir en indikation på överstimulering, men det blir också en reaktion i kroppen som man inte riktigt vet hur eller varför men nåt men genomsläppligheten i små kärl. Då får man vätska som inte hålls kvar i blodbanan utan läcker ut i buken som då blir utspänd, smärtande och kan påverka andningen (lungorna får inte plats). Även saltbalansen och levern påverkas och man får risk för blodpropp.
Äggstockarna blir också väldigt förstorade och då är risk att de vrider sig så därför får man inte träna utan bara göra saker försiktigt (man kan inte göra nåt annat heller..)
Om många ägg utvecklas under behandling ger det alltså indikation på ohss och om det blir vätska i buken är det också lite varning. Och beroende på när det här utvecklas hos en person så kan de minska doserna i sprutorna, avbryta behandlingen eller om det kommer efter/vid ÄP avstå återföring. Och det är för att risken för överstimulering är som störst kring äggplocket och om man blir gravid. För är man överstimulerad och blir gravid så blir det hormonkaos och då kan det bli livshotande (blodpropp, andningsbesvär, organsvikt osv)
MEN de allra flesta får ju inte det här och det blir mkt sällan allvarligt just eftersom dom har koll och inte sätter tillbaka ägg om det finns risk för överstimulering, och då läker ju kroppen ut själv när hormonnivåerna sjunket undan.
Livmodern i sig påverkas alltså inte
Lite långt... Hoppas alla hängde med...