• Ellencassandra

IVF start sommar 2017

Caarina1985 skrev 2017-07-19 21:21:52 följande:
    Precis som skrevs tidigare så är det bara ägguttagen som räknas som försök. Så länge det är landstingsfinansierat kan du sätta in dina embryon från frysen 'utan extra kostnad'. Däremot om du inte står under landstinget så räknas en frysåterföring som 1/2försök.. Men har du i dagsläget tre i frysen så får du göra dom insättningarna utan att det påverkar dina antal försök.

Blir det däremot så att du plockar ut ett antal ägg som inte klarar sig till insättning, ja då är ett försök förbrukat.
    Okej Tak så mycket :) då vet jag!
  • Ellencassandra

Här tror jag att jag börjar bli lite smått galen.. vill bara starta ivf och allt jag gör nu är att titta på youtube om ivf, lyssna på ivf podden å läser bloggar.. måste nog försöka sluta med det nu ett tag å försöka njuta lite av tiden som e kvar innan hela den där karusellen börjar.. ena stunden tänker man åh det här kommer gå!! Nästa tror man aldrig att man ska lyckas..

• Ellencassandra
    Tiinuli skrev 2017-07-27 08:29:04 följande:
    Känner sååå igen mig själv där :(
    Vissa dagar går bättre än andra... just nu har en svacka och tänker mest att det inte blir någon bäbis alls! Jobbiga tankar, varför man plågar sig själv så tro?

Vill bara veta hur det blir och när! Typ NU!
    Ja varför plågar man sig själv? Man blir galen alltså. Men bara vänta å se..
    har läst många trådar här på fl om ivf å de har kämpat å kämpat å sen läser man att de har sina små knoddar nu å det ger en hopp :) hoppas vår grupp också kan skriva om något år om våra härliga gravidmagar-nyfödda bebisar :D
  • Ellencassandra

Hur gör klinikerna på helger förresten? Verkar krångligt om man ska försöka göra varje besök - ägguttack, insättning på en vardag. Hur blir det när man ska sätta tillbaka ett ägg eftersom det är viktigt att det antingen kmr in på dag 2 eller dag 5? Nån som vet? :)

• Ellencassandra
    1Elle2 skrev 2017-07-27 21:52:25 följande:

Det är verkligen hopp och förtvivlan, ibland förstår jag verkligen inte hur man psykiskt ska orka detta. Men fint att ha den här lilla fristaden här inne!

Har nu också fått hormonhumör av sprutorna, så riktigt arg på 2sekunder! Hua..

De planerar behandlingen utifrån helgerna, de har full koll :)

Nej precis! Men vi ska orka å klara detta!! Allihop :) det e skönt å ha en grupp som går igenom samma.. visst att jag kan prata med min bästa vän å så. Men hon ska snart föda sitt andra barn å båda barnen har blivit till rätt snabbt så då är det skönt å prata med folk som verkligen förstår hur man känner!

Okej tack :) det är så mkt å tänka på haha.
  • Ellencassandra
    Mickelickan skrev 2017-07-28 08:28:20 följande:
    Jag gjorde min ivf i Falun och då var det inga problem med helg. Vi hade vår insättning en söndag
    Okej! :) får se hur det är med Stockholm ivf ;)
  • Ellencassandra
    1Elle2 skrev 2017-07-28 08:44:20 följande:
    Jag har inte orkar prata med några av mina bästa vänner eftersom de är gravida eller har småbarn. Orkar inte och för smärtsamt just nu att höra deras "åh nej, stackare" och vara lättade att de slapp allt detta.

Det blir ju ensamt, men jag orkar inte det. Har några få som vet bara.

Pratar ni andra öppet om det? Hur gör ni för att må bra i det här?
    Jo det förstår jag. De kan ju inte riktigt förstå vad vi går igenom.
    Jag har berättat för tre vänner. Men har bestämt mig för att inte berätta för dom när vi ska ha ägguttag osv. Just för att jag vill inte ha frågor som: hur gick det? Har du testat nu? Osv. Velar fram å tillbaka om det inte e lättast å berätta för chefen. Måste ju ta ledigt å så ibland.. men samtidigt vill jag inte att hon ska veta.. får se hur man löser det.
    Ibland mår jag bra, ibland mår jag dåligt.. tar en dag i taget. Men känns himla bra att veta att man snart får hjälp! När ska du göra din ivf?
  • Ellencassandra
    Tiinuli skrev 2017-07-28 12:05:56 följande:

Har också delat med vänner som står mig nära... en god vän till mig är gravid och vi vart gravida samtidigt men jag fick ma, så sorgligt hade varit så roligt att få nästan samtidigt :( men är jätte glad för hennes skull såklart.

Ni alla verkar redan ha datum för ivf och start för behandlingen, måste vara så skönt iaf. att veta det händer / går framåt.
    Vi har en sista tid hos min gyn 18.8 sen remiss till Huddinge och då har det gått ett år med olika utredningar mest för sambon då, så tröttsamt att bara rulla tummarna...
    Jag skulle vilja veta hur lång tid tog det för er alla från att remissen blev skickat in till sjukhuset tills den vart godkänt? Kan man påskynda det hela på något sätt? Sen ska ju vänta in tid för att få börja också med ivf... så kanske måste ha inställt mig på mer slutet på året än nu i höst?

Vår remiss skickades in i början av juni. Den 30 juni typ fick vi bekräftelse på den och jag hörde av mig till den klinik jag ville till å fick min första tid 29e augusti. Börjar då ev med sprutor på min mens i mitten av september :) så har gått fortare än vad jag trodde! Bor i Stockholm.
  • Ellencassandra
    Tiinuli skrev 2017-07-28 16:22:11 följande:
    Ok skickas alla remisser till Huddinge i stockholmslän? Om du vet :) hoppas min går lika fort
    Ja det skulle jag tro :) sen får man tre kliniker å välja bland eller så blir det Huddinge om man inte gör något val! :)
    Ja väntetiden har kortats ner en del just för att fler kliniker tar emot landstingsfinansierade! :)
  • Ellencassandra
    1Elle2 skrev 2017-07-30 16:39:14 följande:
    Jag har tagit sprutor i 1v nu, så Ultraljud imorn och förhoppningsvis då äggplock på fredag eller måndagen.

Känns ömt och svullet liksom vid äggstockarna. Kan inte hoppa eller gå fort. Och är lite hormonig :)

När ska du börja?

Berättade för min bästa killkompis nu i helgen, kändes himla fint ändå, båda grät. Känns fint att någon hoppas med en och förstår om/när man är ledsen och vad som sker. Men är ju så psykiskt dränerande att berätta om det för mig, så håller det nog nära. Ja riktigt svårt med chefen, jag kan ducka undan det i mitt jobb, men är ju olika.
    Åh va spännande!! Kul å va igång! Hoppas det går bra! Är det svårt å ta sprutorna?
    Jag vet inte riktigt än. Ska ju dit 29e augusti och tror att jag får min mens i mitten av sep då så förhoppningsvis börjar jag med sprutor då. Men vet ju inte om de kör långa eller korta?
    En fråga, min pojkvän reser mycket med jobbet å om jag räknat någorlunda rätt så kanske han e borta runt insättning. Måste männen vara med vid insättning? Har ju hört att de gör en noga identitetskoll.. löser sig säkert men man e orolig för allt nu xD
    Åh va fint <3 skönt å prata med någon! :)
Svar på tråden IVF start sommar 2017