• Ellencassandra

IVF start sommar 2017

FruPäron skrev 2017-08-21 07:57:24 följande:
    Vi vänta slaviskt på min mens och den kom en måndag em. Jag började med sprutor på onsdagen den veckan och mina ägg plockas nu pp tisdag - så 13 dagar senare!

Hoppas att det synkas bra med tiden! :) lycka till.
    Okej! Tack för svar :) får se då hur lång tid det tar!
  • Ellencassandra
    Hoppfullhet skrev 2017-08-21 08:11:08 följande:

Här kommer en liten uppdatering:

Hade äggplock i fredags, punkterade 8 äggblåsor och av dessa blev det 6 ägg. Äggplocket gick hyfsat, hade ont, men bra mediciner hjälpte till.

Är tänkt att vi ska tillbaka i em för att få tillbaka, förutsatt att det finns ngt att sätta tillbaka. Om inte ska de ringa nu under fm.

Nervös deluxe :S

Gud vad spännande! Hoppas att allt har gått bra med äggen :) berätta gärna sen hur det gick!
    De har inte hört av sig under helgen hur de har utvecklat sig?
  • Ellencassandra
    Hoppfullhet skrev 2017-08-21 08:39:55 följande:
    Nej, tydligen hade denna klinik som rutin att göra såhär.

När vi var på RMC så fick man själv ringa labbet dagen efter äggplock och kolla hur de gått.

Tack, ja hoppas att ngt finns iaf :)
    Jaha okej! Förstår att det är nervöst! Håller tummarna!
  • Ellencassandra
    ivfbebis skrev 2017-08-21 21:23:39 följande:
    Tack! Ja det är mitt första äggplock. Nervös! Kommer nog sova halvdåligt inatt...
    Lycka till!
  • Ellencassandra
    Mm79 skrev 2017-08-23 11:33:21 följande:

Igår kväll första gonal spruta tagen. Tacksam att ha en man som har ge-sprutor-vana, jag klarar inte av det själv annars (facepalm) Fast det kändes knappt ...

Hur resonerar läkare när dem tar beslut hur många dagar som embryon ska odlas? Varför vissa får 2-3 dagars, andra 5? Är det inte säkrare att sätta in 5 dagars, eller hinner inte kroppen att ta emot det? Har ni nån aning?

//MM
    Oftast odlar dom till dag 5 om man är relativt ung å har många ägg. Då är dom ganska säkra på att några odlas till blastocyst. Men har man ett fint befruktat ägg dag två då är det bäst å sätta in det för embryot trivs bäst i sin hemma miljö :) Har dom svårt att välja mellan t ex två tre ägg då odlar de dom några dagar till för att de ska visa vad de går för ;) nåt sånt har jag fått höra.
  • Ellencassandra
    Mm79 skrev 2017-08-23 11:33:21 följande:

Igår kväll första gonal spruta tagen. Tacksam att ha en man som har ge-sprutor-vana, jag klarar inte av det själv annars (facepalm) Fast det kändes knappt ...

Hur resonerar läkare när dem tar beslut hur många dagar som embryon ska odlas? Varför vissa får 2-3 dagars, andra 5? Är det inte säkrare att sätta in 5 dagars, eller hinner inte kroppen att ta emot det? Har ni nån aning?

//MM
    Sen kanske embryot inte blir till en blastocyst förrän dag 6, men då kan man inte sätta in det den dagen för "fönstret" har stängt då så då fryser man ner och sätter tillbaka nästa månad istället :)
  • Ellencassandra
    ijo skrev 2017-08-23 20:27:51 följande:
    Jag tycker också avsnittet om labbet var intressant! :) Ikväll har jag värk som känns som mensvärk men jag hoppas den håller sig borta! Ruvardag 7 idag.
    Ja det avsnittet är väldigt bra :) finns ett avsnitt ute också på youtube som heter allt om ivf där de pratar också å svarar på frågor :)
  • Ellencassandra
    Milli07 skrev 2017-08-30 19:51:19 följande:
    40 ägg är ju helt sanslöst! Har du en bra äggreserv? Fanns det några indikationer tidigare att du kunde bli överstimulerad? Jag vet inte riktigt varför jag ska ta så hög dos, det gör mig lite nojig, men hoppas på det bästa :) När blir det insättning för er nu?
    Jag kommer också få ta gonal 250 när vi sätter igång. Så det räknas som en hög dos eller?
  • Ellencassandra
    ijo skrev 2017-09-01 07:45:49 följande:
    Ja testdag idag :) cb digital visade gravid 3+ <3 Väntar på att kliniken ska öppna så jag kan ringa dom. Men vågar fortfarande inte ta ut glädjen helt. Väntar till första VUL innan jag kommer tro det på riktigt. Så låter mig stå kvar som ruvare på listan ett tag till.
    Ååh! Grattis <3 hoppas allting går bra!
Svar på tråden IVF start sommar 2017