• kattnos

IVF start sommar 2017

frikenfröken skrev 2017-08-20 13:28:56 följande:
    Ja men precis, kunde önska att så var fallet. Tack men tyvärr har jag inte svarat tillräckligt bra på min dos så vi valde att avbryta behandlingen då jag redan är så långt in på korta protokollet. Blir inte bra om man fortsätter vidare på upp mot 20 dagar med äggen. Så nu blir de istället att vänta på en blödning och sedan vänta in en mens efter de. Kommer bli långa veckor :( men har alla försöken från landstinget kvar, de är ju positivt i alla fall :p

Hoppas du klarar dig från flera biverkningar. Med vad jag läst så känns de som att de händer något när man känner av magen och de gjorde jag ju i stort sett inte alls fören näst sista sprutan.. Så vi håller tummarna att du har fina stora ägg :)

lycka till på ditt UL på tisdag, uppdatera gärna hur de går för jag vill gärna veta :)
    Nä vad tråkigt! Lider med dig.. för det är ju inte som att man tar sprutor för att det är kul, man vill ju få ut något av det också.. men då kör de en högre dos från början då? Jag förstår att det kommer kännas oerhört segt, tur dock att det inte räknas som ett försök iaf.

Ja man får ju hoppas.. men det är så svårt att veta! Man kanske bara inbillar sig alltihop.. men tack för att du håller tummarna! Självklart ska jag försöka uppdatera efter UL :)
  • kattnos
    frikenfröken skrev 2017-08-20 14:25:36 följande:
    Ja de var en väldigt tråkigt beslut. Hade ju hoppas att de hade hänt mycket där inne men tyvärr inte. Så får köra igång igen om 9 veckor typ. De känns väldigt långt borta just nu... Ja men precis, de kommer att överlägga lite nu, men antagligen kommer jag att kanske få starta kring 200-225 för att de ska hända något :)

Ja de är ju jättesvårt. Man vill ju gärna känna något :) men jag hoppas verkligen att de går bra :) låter väldigt bra :) :)
    Det känns ju onekligen som att du fick börja med en för låg dos.. men det är klart, med pcos har man ju vad jag förstår många ägg så det är klart att man är rädd för överstimulering. Men fy vad tråkigt att få vänta, det är ju väntan som är värst! Man vill ju ändå känna att man faktiskt gör något.

Idag tog jag första sprutan orgalutran och jag måste säga att den gjorde mycket ondare än den andra! Har en liten rodnad kvar men nu känns det bättre iaf.
  • kattnos
    Znickers skrev 2017-08-20 23:32:49 följande:
    Så spännande!! Hoppas du har fått fina utvecklade äggblåsor till på tisdag. Jag har mitt 2:a UL på tisdag :) Idag hade jag på sprutdag 6 ungefär 4 blåsor på 13mm, så hoppas fet blir fler till tisdag och att de iallafall är runt 15-17 mm.

Håll oss uppdaterade, vill också veta hur det går för dig :)
    Jag ska hålla er uppdaterade!

Jag känner mig ibland lite svullen och känner av något i magen samt har huvudvärk. Men inte någonting hela tiden liksom. Vägde mig idag och jag har inte gått ned efter mens vilket jag alltid brukar göra (eller snarare går upp kring mens) så får väl ta det som ett gott tecken i det här fallet!

Haha, äggplocket har jag inte ens tänkt på än, det känns avlägset även om det kan bli om någon vecka.. men ska göra som råds här och be om mkt smärtlindring! :)
  • kattnos
    Hoppfullhet skrev 2017-08-21 08:11:08 följande:

Här kommer en liten uppdatering:

Hade äggplock i fredags, punkterade 8 äggblåsor och av dessa blev det 6 ägg. Äggplocket gick hyfsat, hade ont, men bra mediciner hjälpte till.

Är tänkt att vi ska tillbaka i em för att få tillbaka, förutsatt att det finns ngt att sätta tillbaka. Om inte ska de ringa nu under fm.

Nervös deluxe :S

Åh, hoppas att allt går bra!!
    Men då blir det tillbakasättning på dag 3 eller? Trodde man brukade göra det på dag 2 el 5? Eller hur räknar man egentligen?
  • kattnos
    Hoppfullhet skrev 2017-08-21 14:39:39 följande:
    Dag 3 får jag det med till :) dag 2,3 el 5 har jag sett i en infovideo om ivf.
    Aha, då är jag med. Det är mycket att hålla reda på, tycker jag.

I morgon är det första ul för mig och även om jag känner mig lite svullen så är det svårt att säga om det faktiskt är något som hänt eller om man bara inbillar sig. Men jag hoppas på många fina ägg som har börjat växa såklart :)
  • kattnos
    ijo skrev 2017-08-22 09:09:11 följande:

Tog ett digitalt clearblue test nu på morgonen som visar "gravid 1-2" :) :)! Är på ruvardag 6 idag så är ju väldigt tidigt. Förra gången fick jag tidigt MF så svårt att glädja sig, vågar inte riktigt hoppas ännu. Riktiga testdagen är inte förrän 1/9. Hoppas det fortsätter vara plus <3

Stort grattis! Håller tummarna att det håller i sig :)

Jag har varit på mitt första UL idag, sprutdag 7, och jag hade totalt 15 äggblåsor på 9-14mm vilket jag antar är rätt bra? Fick min dos Gonal-F sänkt till 112,5 från 125 och nästa UL är på fredag!
  • kattnos
    ijo skrev 2017-08-22 11:56:40 följande:
    Tack så mycket :)

15 äggblåsor låter ju väldigt lovande :) Då har dom nog växt till sig fint till fredagen. Plock efter helgen då kanske? :)
    Hoppas det! Men vi får se, det blir eventuellt ett UL till.. fick dock prata en hel del på jobbet med min chef och tjejen som planerar våra jobb, för det blir lite omjuseringar i och med ev äggplock och samtidigt vill vi ju inte ändra i tiderna om det inte behövs. Så det blir ett pusslande! Min chef visste det redan men inte min andra kollega - dock så tyckte hon att det var jättespännande och roligt för hennes syster har gjort IVF, så det kändes bra att berätta för henne :) Annars vill jag liksom inte att alla på jobbet ska veta, såklart.
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2017-08-23 15:14:00 följande:

:) varsågod!
    jag har ivf podden å tacka! Dom förklarar verkligen superbra :D

Jag håller med, tack för tipset att börja lyssna på den! Avsnittet med tjejen från labbet tyckte jag var väldigt intressant!

Idag har jag känt mig lite tung i äggstockarna - det bubblar liksom i dem titt som tätt - men framför allt har jag varit trött! Jag har ingen energi, jag som alltid brukar flyga runt. Hoppas att det blir bättre snart och att de efter fredagens ul bestämmer att det börjar dags för äggplock. Fast man vågar inte hoppas för mycket...

Hur mår ni andra, både ni som ruvar och ni som sprutar?
  • kattnos
    Mm79 skrev 2017-08-23 11:33:21 följande:

Igår kväll första gonal spruta tagen. Tacksam att ha en man som har ge-sprutor-vana, jag klarar inte av det själv annars (facepalm) Fast det kändes knappt ...

Hur resonerar läkare när dem tar beslut hur många dagar som embryon ska odlas? Varför vissa får 2-3 dagars, andra 5? Är det inte säkrare att sätta in 5 dagars, eller hinner inte kroppen att ta emot det? Har ni nån aning?

//MM
    Jag känner tvärtom - när det inte är en sjuksköterska så tar jag mycket hellre sprutorna själv! Då känner jag att jag har kontroll. Fast maken har fått köra två gånger :)
  • kattnos
    Milli07 skrev 2017-08-23 23:49:49 följande:

Vi ska senare i veckan börja vårt allra första IVF -försök, inväntar mensen med skräckblandad förtjusning. Ju närmare dagen kommer ju mer skräckslagen blir jag att inte ens IVF ska hjälpa oss att få tillökning. Någon som känner igen skräcken och ångesten? Detta känns som vår sista och enda chans att få barn och är livrädd att även detta ska fallera.

Nu till en annan fråga. Jag ska ta Gonal-f 250, är inte det en väldigt hög dos? Eller är det en normal dos Gt börja med?

Det är klart att man känner så - jag försöker dock inte tänka på det mitt i behandlingen. Tänker istället på hur fantastiskt det är att det överhuvudtaget fungerar att göra IVF! Skulle det sen visa sig att det inte fungerar för oss så skulle jag antagligen känna mig helt nedbruten men den känslan puttar jag till framtiden. Jag vill inte känna den innan jag vet, liksom.

Det är väl en ganska hög dos men långt ifrån max som vad jag förstår är 450. Jag började på 125 och har nu sänkts till 112,5. Kan det ha något med hur lättstimulerad man beräknas vara? Min läkare kollade första ul at jag hade många små äggblåsor och har en rätt ok äggreserv och utifrån det bestämdes min dos.
    Lycka till med sprutorna och hoppas att du får starta snart! :)
Svar på tråden IVF start sommar 2017