Inlägg från: Sara2017 |Visa alla inlägg
  • Sara2017

Bf mars 2018 följas åt?

Linkaa skrev 2017-11-10 14:56:54 följande:

Jo jag va imponerad att det gick så fort :) jo jag går 60 dagar innan, är beräknad att få 16/3 så jag har fått beviljad graviditetspeng från den 15/1 sen så får man bara fram tills 11 dagar innan beräknad bf :) men det känns så skönt att bara ha 2 månader knappt kvar att jobba( mycket ledighet kring jul också) :)

Ja, klart man måste söka :) och man kan ju inte kräva så mycket pengar när man bara går hemma. Även om man har typ tusen bebis grejer att köpa :)

Ska på min chef nästa vecka att han får skriva intyg. Jag är beräknad 5/3 så får ju isf gå i slutet av december. Är sjukskriven till 31/12. Aja :) blir nog bra :) bara så jobbigt när sådana beslut ligger hos någon annan.
  • Sara2017

Okej! Vilka av er har inte tagit reda på kön? Vi har inte gjort det :)

Om ni inte tagit reda på kön. Tänker ni kring myter osv? Pojk/tjejmage osv?

Om ni tagit reda på kön, stämmer de myter som finns?

Min magkänsla säger att det är en tjej. Men många har sagt att eftersom min mage tog så lång tid på sig att synas så är det en kille. Dock växte jag mycket på bredden i början :) hmm... himla spännande :)

• Sara2017
    KarinIngrid skrev 2017-11-10 18:46:37 följande:

Vi valde att inte kolla kön!

Vill få överraskningen!!

Hon sa på RUL att det var lite roligt för nuförtiden vill alla veta!

Jag har inte läst på om några teorier så jag vet inte men min mamma säger att jag har tjejmage :)

Mem det sa hon andra sidan om storebror också :)

Det var min sambo som ville vänta, kan hålla med om att det är kul att vänta. Men jag tycker det är så jobbigt :) köper jag presenter till folk för tidigt så kan jag knappt vara tyst om det :P

Då får vi se om din mamma har rätt denna gången ;)
  • Sara2017
    Gluttan1981 skrev 2017-11-10 19:24:41 följande:

Jag hade svårt att inte se på vårt första ul. De hade siktet inställt länge på könet, jag är ingen van ultraljudstittare, men det var väldigt tydligt, tre streck. Senare på RUL frågade jag om jag hade sett rätt, hon var beredd på att hålla med mig, en liten lillasyster <3

Vet inte om man kan se på magen, så himla olika från person till person. Min mage är iallafall likadan som sist (har en flicka på 4 år) även fast den började växa och bli synlig redan i v 13 jämfört med v 21 med första

Vår va rätt duktig, hon undvek könet och hade läst journalen ordentligt för hon frågade oss aldrig om vi ville veta eller ej.

Ja, alla är ju olika. Men det är ändå rätt kul att gissa och läsa om teorier/myter :)
  • Sara2017
    Gluttan1981 skrev 2017-11-10 20:51:48 följande:

Professionell barnmorska, tummen upp för det

Absolut, kul att gissa och tolka olika mående och magar

Även om jag/vi nu ?vet? så är det ju inte 100% säkert.

Drömde här om natten att vi fick en liten mörkhårig pojke, hur tolkar man det?

Drömmar kan vara roliga också :) jag hoppas inte att ni båda är blonda ;)

Jag drömde en natt om att bebis och allt trillade ut! Precis som jag blivit slapp i muttis musklerna och inte kunde hålla hen inne >.
  • Sara2017
    Sofiiakarin skrev 2017-11-13 10:54:33 följande:

Tack. Jag är hemma idag pga foglossning... Jobbar i kök. Vet inte hur länge jag klarar...

Kolla om du kan sjukskriva dig, är sjukskriven 50% pga foglossning sen ska jag söka gravpenning. Klarar egentligen knappt av att jobba 50%, men What to do...
  • Sara2017
    Sofiiakarin skrev 2017-11-13 12:41:46 följande:

Det är rent ut sagt galet att man sk behöva jobba om man har såhär ont... Det är ju knappt man kommer upp ut soffan.. Hoppas du får gravidpenning så du kan få må bra. All styrka till dig! :)

Sofiiakarin skrev 2017-11-13 12:43:46 följande:

Jag kanske ska söka också då.. Se vad man får för svar.. Vet inte hur jag ska klara att ha det såhär.. :( kan ju inte heller sova pga smärta..

Han busar inne i magen så känner han typ varje dag.. Så mysigt <3

Se till att din arbetsgivare skriver ordentligt och tydligt. Mycket hänger på det och att man får en bra handläggare...
  • Sara2017
    PuLoha skrev 2017-11-13 14:23:10 följande:

Vi funderar på bärsjal, vi sitter och väger för- och nackdelar mot bärsele. Eftersom det är vårt första barn så har vi verkligen ingen koll.

Krusbärskompott skrev 2017-11-13 14:37:46 följande:

Är så sanslöst ohändig m knutar o sånt så här blir det bärsele (ortopediskt godkänd sådan förstås).

Min mamma är helt emot bärsjal med åsikt att det inte kan vara bra för hens rygg. Och att man inte ska ha så mycket närhet, de mår bäst av att få ligga ner, att miljön i magen inte ska återskapas. Hmm... Jag tänker mig att det kan vara skönt på hundpromenader...

Har också funderat lite på bärsele. Minns inte vad den heter, ergo?

Också vårt första barn...
  • Sara2017
    Krusbärskompott skrev 2017-11-13 17:32:22 följande:

Finns flera bärselar som är höftgodkända. Bla Ergobaby.

Sen tänker jag personligen att vissa barn har ett väldigt stort närhetsbehov och är inte nöjda med vagn utan vill vara nära. Och att det kan vara svårt att gå emot det.

Och rent evolutionärt så har vi ju alltid haft våra ungar nära inpå kroppen så att det skulle vara dåligt köper jag inte riktigt.

Men det viktigaste tänker jag är att du gör det som känns rätt för dig!

Menade att sele/sjal inte va bra för barnets rygg...

Men håller med dig, barn har burits så och bärs så fortfarande. Med tanke på hur mycket det forskas idag så hade det ju kommit fram om det varit livsfarligt att bära barn på det viset...
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?