Inlägg från: MistyM |Visa alla inlägg
  • MistyM

Bf mars 2018 följas åt?

regndroppe skrev 2017-08-02 16:35:58 följande:

Idag har jag varit på återbesök hos gyn efter mina blödningar förra veckan. Allt ser bra ut med bebisen, hjärtat pickar på och hen utvecklas normalt <3 :) Men nu är det konstaterat att jag har ett hematom bredvid bebisen i livmodern. Jag ska på återbesök i slutet av månaden eller i början av september (ska få hem kallelse i nästa vecka). Förhoppningsvis absorberas det av kroppen och jag märker inget mer. Men det kan också börja störtblöda igen :( Händer det ska jag åka in akut.

Läkarna var ändå lugna och positiva, sa att det inte brukar ha betydelse för gravideten. Att vi sett att allt ser fint ut med bebis än så länge är goda tecken. Jag ska leva som vanligt men inte lyfta för tungt. 13 kg på ryggen skulle gå bra.

Har lite blandade känslor nu, är så lycklig över att bebisen mår bra, men är orolig över hematomet. Bara att hoppas att det är borta till nästa gång. Glad att gyn tar det på allvar och vill hålla koll på det.

Vad bra att det har gått bra! Och att dom har koll på dig :)
  • MistyM
    hggeli skrev 2017-08-03 11:45:36 följande:

Jippi. Vul idag. Såg hjärtat. Såg superfint ut. Vecka 7+0 exakt som beräknat. Så glad :D

Nu kan vi slappna av och veta att just nu är allt bra iaf !

Jaa! Äntligen! Grattis :D
  • MistyM
    hggeli skrev 2017-08-03 11:45:36 följande:

Jippi. Vul idag. Såg hjärtat. Såg superfint ut. Vecka 7+0 exakt som beräknat. Så glad :D

Nu kan vi slappna av och veta att just nu är allt bra iaf !

Jaa! Äntligen! Grattis :D
  • MistyM

Har frågat min mvc idag och jag kommer få göra UL v.12 för fosterdiagnostik, inskrivning v.8 (inget vul) och ett RUL v.18. Funderar på att göra ett vul nu snart privat som vissa andra då :)

• MistyM
    Stellan11 skrev 2017-08-05 20:06:05 följande:

Idag har varit en helvetes dag, spytt upp allt jag fått i mig! Jag hoppas de ger sig något snart, inte kul att jobba som frisör med detta illamående!! Måste nog kontakta bm och försöka kolla om man kan göra något åt de...

Gud vad jobbigt!!

Du som är frisör, vet du om det är något man inte bör göra som gravid som färga håret eller bleka?
  • MistyM
    Stellan11 skrev 2017-08-05 20:36:56 följande:
    Nä de är ingen fara, är ju inget som går in i kroppen så kan ej skada barnet. De som kan bli är att man blir oftast lite mörkare som gravid så brukar man bleka håret/ ljusare färga de kan det ta sämre under denna period :)
    Ok :) Tack!
  • MistyM
    regndroppe skrev 2017-08-06 18:16:33 följande:

Idag kräktes jag för första gången denna graviditet. Jag får svårare och svårare att äta. Nu lever jag nästan på bara bröd med smör.., det är det enda som smakar. Allt annat ger kväljningar och illamående.

Jobbigt att äta annorlunda än övriga familjen, treåringen (som behöver äta lagad mat) vill äta samma som mig :/ och det är svårt att neka när jag själv sitter med mina mackor... Med första barnet kan man ju äta "som man vill", när man har barn vill man ju försöka "skärpa sig" för barnens skull... Så himla svårt! Har någon tips på hur man kan göra? Eller hur man ska få smak på mat igen? :p

Svårt, det enda tydliga sambandet jag har märkt är att ju mindre och mer sällan jag äter, desto värre blir illamåendet och ju mer straffar det sig när man väl äter. Eller hur? Så det enda som funkar är att vara hård med rutinerna och äta direkt när man vaknar eller när man gör det, och fortsätta så, så länge man kan. Eller ta medicin så att man kan hålla ätmönstret uppe. Jag är inne på 3:e veckan med illamående nu, första veckan så var jag i framstupa sidoläge på badrumsgolvet, sedan började jag äta och nu kan jag äta lite mer olika saker även fast jag mår lika illa varje dag när det börjar om igen. Lycka till!
  • MistyM
    Oculyzer skrev 2017-08-09 15:07:25 följande:
    Stackare!!
    Jag har också mått riktigt illa från morgon till kväll, men bara kaskadkräkts några enstaka gånger. Det är ett enormt lidande att allt luktar äckligt och man hulkar när man går i matbutiken (de få gånger man klarar av att ta sig dit). Köket ska vi inte ens prata om. Min sambo får inte steka någonting för då får jag lida i timmar med hulkningar. Han är otroligt förstående, tacka gudarna för det. Sover mycket och när det är som värst går jag och lägger mig och sover flera timmar under dagen för att slippa helvetet. 
    Jag äter Lergigan från morgon till kväll. Skulle aldrig klara mig utan dem. Har testat akupunktur men vet inte om det funkar. Senast igår när jag var på akupunktur satte min akupunktör sådana magnetplåster i öronen på mig runt kl 17-tiden. Inga hulkningar och kunde somna utan att ligga och plågas. Vaknade imorse och kände mig okej. Idag illamående men inte alls lika farligt som det varit den senaste månaden. 
    Har också upptäckt att om man masserar öronsnibben så hjälper det tillfälligt. 
    Äter också som du väldigt små och täta måltider annars får man sota för det.

Förresten, du borde be läkaren skriva ut Lergigan comp eftersom de innehåller lite koffein. Hur många tabletter tar du dagligen och vilken styrka äter du?

Någon mer än jag som måste använda allt parfymfritt?! Typ ansiktskrämer, duschtvålar, tvättmedel etc.
    Ja, allt måste vara doftfritt nu, men har vissa dofter som hjälper åt andra hållet. T.ex. om något luktar som jag inte gillar hemma så sitter jag med det som luktar bra. Är väldigt väldigt luktkänslig. Värst är att jag har fått svårt för andra människors andedräkt. Eller en viss mängd av dem. Det kan räcka att någon går framför mig så får jag panik och måste gå om personen för att komma ifrån det, eller byta plats om jag sitter någonstans. :(

Mat får helst smaka så lite som möjligt. Började må illa redan i början av v.6, så det blir nog en stund för mig det här. Lergigan comp är det som får mig att överleva.
  • MistyM
    Oculyzer skrev 2017-08-10 08:56:38 följande:
    Vilka dofter får dig att må bra? Jag har inte hittat något lämpligt Rynkar på näsan
    Jo jag känner igen det där. Min sambo som aldrig har luktat äckligt under de fyra åren vi varit tillsammans har plötsligt dålig andedräkt och luktar mysko. Måste tyvärr be honom sätta sig en bit ifrån. Stackare! Måste kännas så hemskt för honom men vad ska man göra?
    Jag fick också mitt illamående otroligt tidigt och det eskalerade förra veckan till något helt obeskrivligt hemskt och jag ser det som ett tecken att det kanske kan vända och bli bättre? Jag är livrädd att behöva må såhär hela graviditeten.
    Hur långt är du gången och har du några timmar under dagen som du mår bättre? Min mamma tipsade mig om att skriva upp måendet dag för dag för att se hur det utvecklar sig. När man mår som värst ser man inga ljusglimtar och tycker att allt bara är hemskt och då kan det kanske vara bra att blicka tillbaka till de gångerna man mådde bra och få känna hopp. 
    V.8+0 idag. Ja, min stackars sambo har också fått vara med om samma! 
    Jag tror mina mest intensiva veckor var v.6-7 med illamåendet. Mår fortfarande inte bra, men har bättre rutiner med mat och så tar jag 3x lergigan om dagen. Dofter som funkar är citrus-aktiga, men sånt är högst individuellt tror jag.

Jag mår bäst 2 kommande timmar efter första lergigan, lite bättre efter lunch och sedan sämre o sämre mot kvällen. Ja, smart att skriva upp! Vet hur det känns när det är som värst, man bara yrar runt och ser ingen början och slut på något alls.. Hoppas du mår bättre snart, kram
  • MistyM
    Dropdeadgorgeous skrev 2017-08-12 11:23:42 följande:
    Vul visade inget foster alls.... åker tillbaka till uppsala imorgon. De rekommenderade piller å ligga kvar på sjukhuset för smärtstillande och observation.
    :( <3 Kramar till dig. 
Svar på tråden Bf mars 2018 följas åt?