Anonym (Ts) skrev 2017-06-24 22:24:25 följande:
Mitt ex är så fin på alla sätt och vis och pappamaterial. Tror ni att han kan få känslorna tillbaka om han ser min mage växa? Är verkligen ingen anledning att behålla men jag är nyfiken på om det skulle kunna ske.
Han är ju inget pappamaterial till dina framtida barn. Han vill ju inte leva med dig. Och han är inget pappamaterial till den graviditet du har för han vill ju faktiskt avsluta den. Att vara en bra pappa kräver ju åtminstone att man vill ha barnet och vill ha det vid liv. Eller hur? Du får nog släppa tänken om att han skulle bli en bra pappa. Han säger ju rakt ut att han inte vill ha barnet.
Att han skulle bli mer kär när magen växer är extremt osannolikt. Han kommer inte älska dig för att du behåller ett barn som han verkligen inte vill han. Kärlek växer inte när någon går rakt emot ens vilja och ger en ett livslångt åtagande som man inte vill ha. Foglossning, läckande bröst, hemorrojder, spyor, bristningar, extrem trötthet, noll sexlust, en stor svullen kropp osv är inte heller saker som lockar fram kärleksfulla känslor som inte finns där från början. När barnet är litet så blir det troligtvis noll sömn, avslag, håravfall, sömnbrist, extremt lite pengar (då du får minsta från fk, ca ~5000 efter skatt om du tar ut 7/veckan),ingen egentid, hängbuk, nedstämdhet osv Det är inte heller saker som lockar till romans. När man redan har ett tryggt och kärleksfullt förhållande där båda vill ha barn så skrattar man åt missären ;)och tar sig genom det.
Men om man inte har dessa saker så kommer kärleken inte att dyka upp.
Tvärt om så kommer du sitta med dessa känslor och den förändrade kroppen och bli bitter på den nya, smala och fria flickvännen som kan leka mamma när det passar och sedan lämna tillbaka den. Det dyker upp trådar som handlar om detta hela tiden. Kvinnor som trodde att en bebis skulle göra dom närmre och att "han kommer älska barnet när det väl kommer" och som sedan bli besvikna :(
Behåll om du verkligen vill och är redo. Men var realistisk och ta beslutet utifrån hur det verkligen är, inte hur du önskar att det vore :)