• Anonym (Osäker)

Abort om två dagar...

Hej alla. Var längesen jag skrev sist på FL men kände det var dags igen.

Sitter med många tankar just nu. Plussade för en vecka sen, och det har vair ett virrvarr i huvudet sedan dess.

Jag är separerad, tre barn sedan mitt tidigare förhållande. Pappan och jag var i tvist i över 3 år tills jag till slut fick kasta handduken. Jag bor i Spanien, vi alla bodde i Spanien, men för barnens skull, och för min egen, fick jag ta det svåra valet att låta dem flytta med honom till Sverige.

Har en fast relation med min nya partner sen snart 4 år tillbaka, han har ej barn sedan tidigare och vill gärna ha barn i framtiden.... men där ligger haken; i framtiden.

Jag ville inte ha fler, men nu sitter vi här med ett tydligt pluss och allt känns så rörigt.

Efter en hel del diskutioner, kom vi fram till abort. Om 2 dagar blir det av.

Men det känns inte helt rätt. Läget är inte det bästa, situationen inte den lättaste - speciellt som jag tänker på mina i Sverige som jag försöker åka och hälsa på så ofta jag kan.

Men samtidigt kan jag inte sluta grubbla...

Vet ej vart jag vill med denna tråden egentligen, kanske mest höra era tankar, och kanske med de finna ro i allt.... så, pepp är välkommet...

• Svar på tråden Abort om två dagar...
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-19 09:36:03 följande:

Jenny, jag behöver inte övertyga mej själv om något - ej heller er.
    Och inte heller kan jag rå på andras svårigheter att begripa en situation.

Men ni gör er egen bild av vad ni läser, för ni insisterar med att säga att han misshandlat mej psykiskt i 13 år - en uppfattning ni fått genom att läsa och tolka saker som ni vill. Har jag fel, citera mig, men vad jag vill minnas är att jag sagt att han gick bananas efter vi bröt, detta inkl. psykisk misshandel men jag har aldrig påstått att denna misshandel pågått i 13 år.
    Däremot har jag påpekat att jag tagit ett medvetet val om att inte låta han styra mitt liv mer. För jag har pga det ena eller andra varit styrd, och fått anpassa mig till honom under alla år. Och därför kommer jag def. inte ta hänsyn till han när det gäller val som påverkar mej. Mina barn är en annan sak, för den som inte kan hålla isär saker och ting.

Iaf, jag tror jag har fått ut vad jag behöver av denna tråden - för öppnade den pga oro relaterat till aborten planerad för igår, inte för att diskutera andra beslut i mitt liv med de som inte kan se bortom sina egna bubblor och limiterade livserfarenheter.

Mina barn mår bra, jag är närvarande och de vet att jag finns där när de behöver.
    Vill ni inte tro på det - shit the same. Antar samma gäller för alla barn med skilda föräldrar där boendet sker hos en förälder pga avstånd. Avstånd finns inom Sveriges gränser med. Tom med svårare komunikation än storstäder-storstäder över länder.

Och nej, jag har inte tagit ett beslut och tar jag det har inget med att "ersätta" någon att göra. Vore rätt tvistat... men men, tack för alla inlägg. Önskar er all lycka och gott i livet

Du skriver i dina inlägg faktiskt att din ex man misshandlat dig psykiskt, ekonomiskt och att barnen lidit enormt samt att "13 år räcker".

Samt funderar huruvida dina tre barn kommer känna sig ersatta om du behåller. Och att du är rädd att möjligheten att flytta tillbaka stängs om du behåller barn med en spanjor.

Så det är inte så konstigt att jag och eventuellt andra undrar över dina val. Eftersom tidigare val påverkat den situation du är i nu?!

Du vill inte höra det och jag förstår att tråden är avslutad för dig. Lycka till.
  • nevermind

Om du skaffar barn i Spanien är du fast där i cirka 20 år. Om du blir ensam igen så blir det svårt. Som sagt, dyrt med barn i Spanien. Hur ska du lösa det då?

• Anonym (Osäker)

Jenny, du får undra hur mkt du vill, men förstå att bara för att du, och ev andra, undrar och ej begriper så betyder det inte att mina val varit fel. Jag är fantiskt stolt att jag tagit mej genom allt så pass väl, höll ut o kämpade så pass länge både under förhållandet och efter.

Jag är även glad i att kunna vara stark att ta ett sånt stort beslut utan att tänka egoistiskt och slåss in i döden för att ha barnen här, när denna kamp påverkar dem så mkt som de gör.

De mår bättre nu, och det är ngt jag gett dem för att jag satte mej sj åt sidan.

Ledsamt med avståndet - ja, absolut, men det är bara ett fysiskt avstånd och med tiden kommer det inte bara vara lättare för dem utan de kommer kunna resa hit mm mer och inte bara vara jag som reser. Många barn bor med sina fäder - är det lika synd om alla?

Hans sätt emot dem är inte som hans sätt mot mej, barnen bor inte i en resväska med växlande boende, skola mm utan har en fast punkt. Närmare släkten, bättre språkutvecklingsmöjligheter samt studier. Men är man trångsynt och bara vill se "barnen bor i ett annat land än sin mamma så hela situationen måste vara hemsk och de lider" ja, då är det snarare dej jag tycker synd om. Född och uppvuxen i en liten ort i Sverige kanske?

Både min exman och jag har arbetat och bott utomlands, rest mm så kanske är vårt begrepp av avstånd inte samma som ditt. Gränserna är inte så stora, världen är inte heller den särskilt stor och på 4h kan jag vara där fysiskt när de helst behövs samt jag finns tillgänglig 24/7 och det vet dom. Att jag önsksr bädda om dem om natten och pussa dem god natt är en självklarhet men mer än det önskar jag dem stabilitet, utan växlande boende, diskutioner, bra utbildning och internationellt tankesätt. Om det gör mej till en dålig mor, så fine.

Min rädsla för hur de kan ta en nyhet är konstsant närvarande men det är vårt ansvar hur de verkligen upplever det. Om jag försvinner så klart de har all rätt men om jag forts finnas där och jobbar på en nära relation, så finns det ingen, inte ens du, som kan säga att de kommer ta det på det ena eller andra viset. Men igen, lönlöst att ha en konversation med någon som på en stor strand endast ser enstaka sandkorn.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-19 21:43:34 följande:

Jenny, du får undra hur mkt du vill, men förstå att bara för att du, och ev andra, undrar och ej begriper så betyder det inte att mina val varit fel. Jag är fantiskt stolt att jag tagit mej genom allt så pass väl, höll ut o kämpade så pass länge både under förhållandet och efter.

Jag är även glad i att kunna vara stark att ta ett sånt stort beslut utan att tänka egoistiskt och slåss in i döden för att ha barnen här, när denna kamp påverkar dem så mkt som de gör.

De mår bättre nu, och det är ngt jag gett dem för att jag satte mej sj åt sidan.

Ledsamt med avståndet - ja, absolut, men det är bara ett fysiskt avstånd och med tiden kommer det inte bara vara lättare för dem utan de kommer kunna resa hit mm mer och inte bara vara jag som reser. Många barn bor med sina fäder - är det lika synd om alla?

Hans sätt emot dem är inte som hans sätt mot mej, barnen bor inte i en resväska med växlande boende, skola mm utan har en fast punkt. Närmare släkten, bättre språkutvecklingsmöjligheter samt studier. Men är man trångsynt och bara vill se "barnen bor i ett annat land än sin mamma så hela situationen måste vara hemsk och de lider" ja, då är det snarare dej jag tycker synd om. Född och uppvuxen i en liten ort i Sverige kanske?

Både min exman och jag har arbetat och bott utomlands, rest mm så kanske är vårt begrepp av avstånd inte samma som ditt. Gränserna är inte så stora, världen är inte heller den särskilt stor och på 4h kan jag vara där fysiskt när de helst behövs samt jag finns tillgänglig 24/7 och det vet dom. Att jag önsksr bädda om dem om natten och pussa dem god natt är en självklarhet men mer än det önskar jag dem stabilitet, utan växlande boende, diskutioner, bra utbildning och internationellt tankesätt. Om det gör mej till en dålig mor, så fine.

Min rädsla för hur de kan ta en nyhet är konstsant närvarande men det är vårt ansvar hur de verkligen upplever det. Om jag försvinner så klart de har all rätt men om jag forts finnas där och jobbar på en nära relation, så finns det ingen, inte ens du, som kan säga att de kommer ta det på det ena eller andra viset. Men igen, lönlöst att ha en konversation med någon som på en stor strand endast ser enstaka sandkorn.

Det enda jag försökt är att svara på dun trådstart utifrån den information om din situation du gett.

Som svar på din fråga, nej, det är inte synd om alla barn som bor med sina fäder. Absolut inte.
    Och du har helt klart både förklarat och övertygat mig (och säkert andra) att dina tre existerande barn har det bättre med sin pappa i Sverige.
    Sen har jag en personlig åsikt av att dina barn, precis som de flesta bör ha båda sina föräldrar geografiskt nära. Och en personlig erfarenhet av att de allra flesta mammor (och pappor) inte frivilligt skulle stanna eller bosätta sig i ett annat land än sina barn. Oavsett billiga flygresor, mobiler, Skype mm.

Det var dock egentligen inte dina redan existerande barn som var frågeställningen utan huruvida du bör göra abort eller ej med hela din situation i beaktande.

Det är komplext och det råd jag gett är att du bör se över din situation så inte något av de få fyra barnen drabbas. Finns det ex en potentiell risk att barn nr 4 också kommer bo i ett annat land än dig? Om du behöver lämna Spanien för Sverige?

Förstår att inget är enkelt.
    Observera att jag aldrig sagt "gör abort" eller "behåll".
  • Anonym (Jenny)
    nevermind skrev 2017-07-19 11:12:29 följande:

Om du skaffar barn i Spanien är du fast där i cirka 20 år. Om du blir ensam igen så blir det svårt. Som sagt, dyrt med barn i Spanien. Hur ska du lösa det då?

Denna fråga kanske är relevant att fundera över, om inte dilemmat med dina tre barn i Sverige är det?
  • Anonym (Osäker)

Tack Jenny, det är lätt att tolka saker på ett annat sätt än vad den som skrivit försökt förmedla, detta gäller mej själv inklusive.

Och för att svara på denna frågan så nej, jag ser inte att det skulle vara ett helt olösbart problem om vi skulle separera. Rädsla för det finns, men som tidigare nämnt tvivlar jag på att han skulle hindra en flytt om det skulle bli aktuellt. Något vi pratat om innan nu tom. Men ja, saker kan ändras. Ett barn i Spanien klarar min lön om så måste på egen hand. 3, nej, inte utan stöd utifrån. Och nej, finns inte en chans i världen att jag skulle flytta ifrån liten om vi behåller och världen går åt skogen. Smärtan har jag gått igenom en gång redan och som sagt pga många faktorer, faktorer som i denna situation är icke existerande. Och nej, de kan inte uppstå heller.

Men igen, man kan aldrig veta hur något blir, det finns aldrig garantier till något. Men det gäller här som i alla andras liv världen runt. Man kan bara försöka se vad man har, analysera alla risker, se vilka potentiella lösningar som finns och se vilka "blockers" som är kvar. Och arbeta där efter. Risker finns alltid, frågan är vad som väger tyngst - och det är där jag befinner mej nu. Även om jag kanske låter övertygad om det ena eller det andra är så inte fallet, jag är livrädd ifall jag behåller och främst gällande hur mina barn skulle ta det...

tom ekonomin för om något så måste jag garantera resor till sverige, ensam eller med liten, men måste kunna åka utan undantag.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-20 08:12:21 följande:

Tack Jenny, det är lätt att tolka saker på ett annat sätt än vad den som skrivit försökt förmedla, detta gäller mej själv inklusive.

Och för att svara på denna frågan så nej, jag ser inte att det skulle vara ett helt olösbart problem om vi skulle separera. Rädsla för det finns, men som tidigare nämnt tvivlar jag på att han skulle hindra en flytt om det skulle bli aktuellt. Något vi pratat om innan nu tom. Men ja, saker kan ändras. Ett barn i Spanien klarar min lön om så måste på egen hand. 3, nej, inte utan stöd utifrån. Och nej, finns inte en chans i världen att jag skulle flytta ifrån liten om vi behåller och världen går åt skogen. Smärtan har jag gått igenom en gång redan och som sagt pga många faktorer, faktorer som i denna situation är icke existerande. Och nej, de kan inte uppstå heller.

Men igen, man kan aldrig veta hur något blir, det finns aldrig garantier till något. Men det gäller här som i alla andras liv världen runt. Man kan bara försöka se vad man har, analysera alla risker, se vilka potentiella lösningar som finns och se vilka "blockers" som är kvar. Och arbeta där efter. Risker finns alltid, frågan är vad som väger tyngst - och det är där jag befinner mej nu. Även om jag kanske låter övertygad om det ena eller det andra är så inte fallet, jag är livrädd ifall jag behåller och främst gällande hur mina barn skulle ta det...

tom ekonomin för om något så måste jag garantera resor till sverige, ensam eller med liten, men måste kunna åka utan undantag.

Jag förstår att du tolkade mina inlägg som kritiska eftersom det säkert är en känslig situation för dig. De var inte meningen att kritisera dig som person...

...jobbigt dilemma du är i. Säkert klokt att du får räkna med att bo kvar i Spanien om du behåller. Den blivande pappan kommer säkert inte vilja att dy flyttar till Sverige. Om han inte vill följa?

Ett par bekanta till mig hade två barn. Hon svensk och han spansk. Födda i Spanien. Ett av barnen hade autism. De var tvungna flytta till Sverige när barnet blev äldre pga bättre stöd för barnen här.

Hon fick jobb i vården och han lärde sig svenska och fick jobb på ett stort hotell. Barnen har det bra och de trivs.

Ni kanske ska prata om alternativ redan nu OM det skulle visa sig att du/ni behöver flytta tillbaka? Om den blivande pappan inte utesluter en nystart i Sverige så kan ni ha den dörren öppen ifall ni behöver flytta pga ert barn eller pga dina tre barn.

Det kan ju ex hända ngt med dina tre barns pappa som innebär att du måste flytta hem omgående.
    Hur ställer sig den spanska pappan till det? Eftersom det är ett scenario som kan uppstå. Om pappan till dina tre barn blir akut sjuk, bara "släpper" ansvaret (kanske osannolikt) eller dör? Då kan ingen ny flickvän axla rollen som förälder utan det är du som skyndsamt måste tillbaka till Sverige och ta hand om dem.
  • Anonym (Osäker)

Jag förstår precis vad du menar, och det är just den typen av funderingar som slår mej, tillsammans med hur barnen i sej tar det, men jag har nämnt innan att min partner är rationell och skulle en situation bli så extrem så kommer vi ju självklart att antingen flytta, eller flytta hit barnen igen. Och när det gäller mej själv, så skulle det ske med eller utan honom om han nu skulle få fnatt och sätta sej helt på tvären. Om vi behåller tar jag liten med mej, har har tillräckliga motiv för att få det igenom i rätten.

• Regndamen

Väldigt mycket bortförklaringar. Varför skriver du inte som det är istället? Du sätter dig själv före dina barn, du ser till dina behov först. Du vill bo i Spanien, och att dina barn flytttade därifrån bryr du dig inte så mycket om, hade du gjort det hade du flyttat med. Kan det vara så att det är lite skönt att slippa dem? Nu kan du börja om, och låtsas att du har en kärnfamilj.

Betalar du inte underhåll?

• nevermind
    Regndamen skrev 2017-07-20 11:14:04 följande:

Väldigt mycket bortförklaringar. Varför skriver du inte som det är istället? Du sätter dig själv före dina barn, du ser till dina behov först. Du vill bo i Spanien, och att dina barn flytttade därifrån bryr du dig inte så mycket om, hade du gjort det hade du flyttat med. Kan det vara så att det är lite skönt att slippa dem? Nu kan du börja om, och låtsas att du har en kärnfamilj.

• nevermind
    Anonym (J) skrev 2017-07-19 00:29:54 följande:

Har själv gjort en abort och tänkt att jag vill ha barn senare men nu sitter jag här barnlös. Kan inte få barn och får ej adoptera. Kan lova dig att jag ångrar mitt beslut över allt annat...

Vad har din barnlöshet med TS situation att göra? Hon har redan tre barn.
  • Anonym (Osäker)
    Regndamen skrev 2017-07-20 11:14:04 följande:

Huvudet på spiken, precis så är det. Så rätt du kan ha, helt otroligt!

Ana ironin...

*suck*
  • Anonym (J)
    nevermind skrev 2017-07-20 11:38:26 följande:

Vad har din barnlöshet med TS situation att göra? Hon har redan tre barn.

Just min barnlöshet har såklart inget med Ts att göra, det är ju väldigt tydligt. Det var bara ett exempel på att man kan ångrar sig i framtiden, Ts skriver att hennes man vill ha barn med henne men hon kan inte anta att hon kommer bli gravid igen. Hoppas du förstår bättre nu:)
  • Regndamen
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-20 19:57:28 följande:

Huvudet på spiken, precis så är det. Så rätt du kan ha, helt otroligt!

Ana ironin...

*suck*

Dina barn kommer naturligtvis inse det till slut. Troligtvis kommer du slippa kontakt med dem när de blir äldre. Så skaffa den här ungen nu, den kanske du får behålla.
  • Anonym (Jenny)
    Regndamen skrev 2017-07-20 20:59:20 följande:
    Dina barn kommer naturligtvis inse det till slut. Troligtvis kommer du slippa kontakt med dem när de blir äldre. Så skaffa den här ungen nu, den kanske du får behålla.
    Jag tror det blir jobbigt för TS att bli påhoppad. Hon bör såklart beakta hela den situation hon är i samt de beslut hon tagit.

TS har förklarat i tråden, för mig och andra, att de tre barnen har det bättre hos sin pappa. Sen kan vi andra inte veta vad det beror på, om det är så att det beror på osjälviskt val eller ett själviskt sådant, men jag tycker inte TS i detta läge behöver försvara och förklara sina tidigare val mer?
  • Anonym (Osäker)

Regndamen, Ledsen men folk som du får mej bara himla med ögonen.

Helt absurt... iaf, hoppas du har kul. Pass.

Jenny, tack.

Iaf. Lägger locket på nu och klurar ut hur göra. Min partner berättade för sin familj redan och de vart jätteglada... gjorde inte saken lättare. Iaf, allt ger sej, på ett eller annat vis.

Tack alla.

• Regndamen
    Anonym (Osäker) skrev 2017-07-20 23:16:00 följande:

Jenny, tack.

Iaf. Lägger locket på nu och klurar ut hur göra. Min partner berättade för sin familj redan och de vart jätteglada... gjorde inte saken lättare. Iaf, allt ger sej, på ett eller annat vis.

Tack alla.

Folk som inte överger sina barn får dig att himla med ögonen? Okej då.
  • Anonym (Jenny)

Jenny, tack.

Tack alla.

Oj. Har han berättat?

Det blir ju jobbigare för dig då,, om du tar beslut för abort.

Roligt att de blev glada, om du bestämmer dig för att behålla.

Lycka till med beslutet och jag kommer kika på tråden så om du vill får du gärna uppdatera hur det hår och vad du bestämmer dig för.
  • nevermind

Jenny, tack.

Tack alla.

Vad har han sagt till släkten??
  • Anonym (Osäker)

Regndamen, ingen kommentar.

Jenny, jo, blir lite svårare nu med press på sej från alla håll. Skönt att känna att de stöttar en ifall vi behåller dock. Men sen dess går tankarna i 180 och paniken stegrar... vi får se helt enkelt.

Nv, han berättade redan tidigare att jag var gravid, varpå de blev glada trots att han nämnde vi övervägde abort. Efter att vi ställde in tiden, berättade han att vi skall behålla, som om det vore ett fast beslut. Igår åkte vi dit och jag förklarade mina rädslor mm inför allt, med tanke på min situation mm men de höll sej positiva. De känner mina barn väl med och tycker som jag, att även om det är extremt ledsamt att behöva ta ett sånt beslut så var det det ända hållbara för att de skall få de mer stabilt. Den som vill tro att problemet låg hos mej, att jag övergav dem och att jag var självisk får gärna göra det. Jag och alla runt om mej vet den verkliga situationen. Varpå, min partners familj ej ser något fel i att vilja göra det bästa av situationen och tycker inte vi skall hindras från att få gå vidare om det blir en liten till. Samtidigt är de med mej att detta inte under några omständigheter får betyda mindre besök, samtal eller annan kontakt och närhet till mina barn. Men som sagt, vi får se - igen, svårare nu när familj blivit indragen i bilden med....

Tack igen alla, kanske skriver i framtiden och meddelar vad som hänt.

Svar på tråden Abort om två dagar...