ajnas skrev 2017-07-18 16:32:48 följande:
Förstår att du sitter i en svår sits. Men jag köper inte det du säger om att pappan är helt annorlunda med barnen än han varit mot dig. Dels tror jag att det är ett personlighetsdrag, som uppenbarligen finns hos honom att han kan bete sig så, manipulera och utsätta dig för psykisk misshandel. Uppenbarligen är han kapabel till det, och jag har svårt att se att det inte skulle gå ut över barnen mer eller mindre, så småningom.
Det andra är att han utsatt deras mamma för det här. Det säger en del om hans föräldraskap. Jag skulle aldrig visa annat än respekt för mitt ex, mina barns pappa, av djup respekt för barnen. Han fungerar tydligen inte så, utan beter sig illa mot deras mamma. Dessutom har han genom flytten, hur god kontakt du än har med barnen, tagit ifrån dem deras möjlighet till en vardag med sin mamma. Jag skulle aldrig ta barnen och flytta ifrån deras pappa, han är ju oändligt viktig för dem och jag vill inte beröva dem från det.
Av de anledningarna skulle jag inte vara trygg i att barnen hade hela sin vardag med honom. Jag förstår att det är svårt för dig att lämna det liv du byggt upp de senaste 12 åren. Verkligen. Men finns inte möjligheten att du och din nuvarande partner tillsammans med "graviditeten" flyttar till Sverige? Hur ser han på det?
Som jag ser det nu är det ofrånkomligt något negativt för barnen att ha sin ena förälder, speciellt som de bott med tidigare och uppenbarligen har stark anknytning till, så långt bort. Att du dessutom bildar ny familj så nära inpå tror jag kommer skada er relation och deras självkänsla. Att de blev bortvalda för en ny bebis. Du säger att de kommer förstå när de är vuxna, men faktum är att känslan av att bli bortvald av sin mamma som barn inte är något som bara går över även om man som vuxen kan ha en förståelse, utan det sätter djupare spår.
Kan inte annat än att instämma med det här TS. Och det är inte för att vara elak mot dig, inte alls. Kanske får det dig att omvärdera dina tidigare beslut? Och beakta nu när du står inför detta stor val.
Jag ser inte den största konflikten i att få ett till barn med en ny man, utan konflikten ligger i att du låtit din ex-man flytta iväg till ett annat land med dina tre barn. Är han dessutom så manipulativ som du säger så finns det inget som säger att han inte är det mot barnen. Och som inlägget jag citerade menar, är det en potentiell risk, att barnen uppfattar att du lämnat/ övergett dem och dessutom nu bildat en ny familj.
Tror du att ditt ex som har närheten och den dagliga kontakten med barnen kommer att stötta ditt beslut och försöka få barnen att förstå? Nej. Deg som händer är antagligen att han vänder det emot dig och att de mår mkt dåligt. Möjligtvis har du lättare att bemöta barnens känslor, och ex-makens, manipulerande om du befinner dig geografiskt nära.
Sen förstår jag ärligt talat inte hur du kan försvara ditt beslut att låta barnen "gå" (flytta med manipulativt ex till ett annat land) och vägra "följa med" för att du blivit utsatt för psykisk misshandel i 13 år... Oavsett vad maken utsatt dig för, borde inte ens vilda hästar, kunna hålla dig borta frön dem?! Historien går inte ihop. Du beskriver hur manipulativ han är och att han misshandlat dig psykiskt och samtidigt får han ta med barnen till Sverige utan att du följer med?
Du kan absolut lämna Spanien och flytta nära och bygga upp ett liv nära dina barn utan att vara emotionellt närmare exet än du är nu.
Jag tror ditt försvar gör att du negligerar risker med barnet i magen och låter dig rationalisera bort den säkert oerhörda sorgen barnen känner av att mamma "lämnat dem".
Tänk till lite... snälla.