Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

Bf juni 2018

Hej!

Hakar på här med. Gravid med barn nummer två, men då jag fick ett missfall i mitten av augusti så är jag försiktigt optimistisk.. Bf om allt går vägen är 24/6, är i vecka 4+5. Symtom än så länge är spänningar i brösten (gör dock inte ont), spänningar i pannan och så börjar tröttheten komma. Brukar inte vara några problem att gå upp med min son på morgonen, men idag hade jag kunnat somna sittandes XD

• Moorii
    bligravid123 skrev 2017-10-22 06:54:57 följande:

Jag börjar bli så rädd...mina symtom har försvunnit o igår var jag liksom öm runt livmodern så jag kunde inte ha byxorna knäppta. Funderar på om lilla fostret dött därinne...känner ingen molvärk längre ...

Jag läste någonstans att livmodern i vecka 6 är stor som en clementin men borde då inte tjejmagen bukta ut lite - jag är helt platt....

Åh jag är så fruktansvärt orolig - kan det ha dött? Hur känns det för er andra-vilka symtom har ni?

Jag mår inte illa. Allt smakar som vanligt. Lite trött bara men det kan jag annars vara om hösten...

Så orolig!

Att du är svullen är helt normalt, då jag väntade mitt första barn var jag svullen fram till vecka 14 iallafall. Livmodern blir större, men det kommer inte synas på magen förrän i vecka 13 - 16 däromkring. Iallafall var det så för mig. Illamående kommer oftast först i vecka 6-7 och tröttheten blir värre även då. Oroa dig inte, allt är säkert bra!
  • Moorii
    bligravid123 skrev 2017-10-22 09:36:22 följande:

Hej o tack för svar.... jag är inte svullen. ..:( känner ingenting längre o det är det som skrämmer mig.kan man göra någon form av kontroll att barnet lever?

Det gör inte jag heller just nu, det där kommer och går. Det kommer inte kännas likadant hela tiden. Jag oroar mig också, men det finns inte mycket annat att göra än att vänta tills man kan göra ultraljud.
  • Moorii
    MaTik skrev 2017-11-09 09:34:22 följande:

När tänker ni berätta på jobbet, alltså gå ut med det till alla (inte bara närmsta kollegorna)? Tänker främst på er som har ett skrivbordsjobb där det egentligen inte finns något behov av att berätta så tidigt. Vi kommer ha ett arbetsplatsmöte dager efter mitt kub, då är jag i vecka 13. Funderar på att berätta för alla då så att det är gjort, men samtidigt så känner jag att jag vill hålla på hemligheten lite, kanske till v 15. Eller är det sent?

Min mage syns redan tydligt (7+3) då det är mitt andra barn och sen så är jag liten så det märks också tydligt därför.. Mina vanliga byxor slutade passa redan i vecka 6 och gravidbyxorna åkte på för en vecka sen. Som tur är har jag en del lite större kläder som döljer magen än så länge iallafall, förhoppningsvis räcker det till vecka 13, efter kub, då jag tänkte berätta för min chef och så. Eftersom jag jobbar som lärare så syns jag mycket, men jag hoppas jag slipper avslöja det innan dess!

V 15 är inte sent tycker jag! Jag har för mig att jag berättade i vecka 16 för de på mitt förra jobb, men hade nog kunnat vänta några veckor till då det var lättare att smyga med nåt sånt på det jobbet. Berätta när det känns ok för dig :)
  • Moorii
    Elvipe skrev 2017-11-22 14:40:50 följande:

Jag får lite panik. Jag är i vecka 10 och idag frågade person nr 2 (!) mig om jag var gravid. Sådär lite med glimt om "ja när ska han få ett syskon då?" (Har ett barn sen tidigare). Och sedan sa hon att hon "sett det". Hade egentligen tänkt vänta tills efter vecka 12 men tydligen syns det alltså så mycket redan att man törs fråga? Min första graviditet kunde jag dölja till ca vecka 17-18 kring RUL. Har lite putmage av mig själv och alltid haft men ser ut som en ballong för tillfället och så vet man att det lilla pyret som gömmer sig där i är vadå, typ 3 cm? Blir lite stressad över detta.

Jadu, på mig syndes det väl i vecka 15 när jag väntade min son, nu fick jag ta på mig mammabyxor i vecka sju.. Utmaning att dölja på jobbet! Som tur är gillar jag vanligtvis stora och löst sittande kläder, så lyckas nog dölja det ett tag till.
  • Moorii
    Elvipe skrev 2017-11-27 16:35:08 följande:

Vilka har ni berättat för än? Jag är i vecka 11 och vi tänkte berätta runt vecka 13-14. Hittills vet tre av mina bättre tjejkompisar, och för familjen berättar vi nog nästa vecka. Men tänker just på att "offentliggöra" det på sociala medier, finns risken att ngn tar illa upp för att man inte berättat det personligen först? Kommer berätta för mina föräldrar + svärisarna först.

Har berättat för min närmaste vän och mitt arbetslag och är också i vecka 11. Mina svärföräldrar och min mans bröder vet, inte för att jag ville att de skulle veta, det blev bara oundvikligt eftersom vi ses ofta.. Mina föräldrar plus syskon hade jag tänkt berätta för på julafton, men det kanske är i senaste laget? Är i vecka 15, nästan 16 då. Kanske berätta för föräldrarna innan, men berätta för syskonen då?

Jag tänker att de man inte pratar någorlunda regelbundet med inte kan bli upprörda direkt, isåfall är det deras problem tänker jag. Det är helt ditt val vilka du berättar för innan!
  • Moorii

Jag är i vecka 11 nu (10+2) och sen en vecka tillbaka drygt så har illamåendet börjat försvinna. Det kommer fortfarande ibland, som imorse då jag fick flera kväljningar, men sen inget alls under resten av dagen. Tröttheten är kvar, kanske inte lika mycket dock, och är fortfarande lite öm i brösten. Hur ser det ut för er andra i ungefär samma vecka, börjar era symtom bli färre? Jag minns att jag var i samma vecka runt jul 2015, och att illamåendet var borta i princip då med, men kan inte hjälpa att jag blir orolig ändå..

• Moorii
    MARlA skrev 2017-12-01 21:59:43 följande:

Jag gick in i vecka 11 idag, mår fortfarande illa hela dagarna men det har blivit mycket bättre. Blev dock överraskad av en spya på jobbet igår :/ min trötthet har blivit mycket bättre, tror de beror mycket på att illamåendet blivit så mycke bättre, det tog verkligen musten ur mig. Vet vad du menar med oron...det enda vi kan göra är att försöka tänka positivt, visst är det väl ändå runt denna vecka endel börjar må lite bättre igen?

Jo, det är väl så, och dessutom är det ju olika för alla också, så dumt egentligen att jämföra. Idag fick jag faktiskt några kväljningar, har inte känt av nåt sen i måndags.

Ikväll berättade jag för mina föräldrar att vi väntar en till liten till midsommar, de blev glada såklart :) Min storebror och hans fru väntar också barn, fast två veckor senare, helt galet! Mina föräldrar visste antagligen inte att jag visste det, så de sa inget om det, men de måste ha haft en del att säga om det när vi la på luren :D Två barnbarn med några veckors mellanrum, inte dåligt!
  • Moorii

Vad skönt zebra! :) ibland ska det bara gå bra helt enkelt, underbart!

Har nu varit på inskrivning i 11+1 och har kub inbokat till nästa fredag. Jag har varit så orolig över ifall pyret fortfarande lever och precis som förra gången så köpte vi en doppler. Igår lyssnade vi, och hittade hjärtljuden! <3 Trodde det skulle dröja några veckor till, men är väldigt tacksam för att jag fick höra det redan nu. Betydligt lugnare inför kub!

• Moorii
    zebra skrev 2017-12-09 19:58:47 följande:

Tack Moorii! Det var relativt sent med inskrivning? Men skönt att ni hörde hjärtljuden. Själv känner jag av ett fladder i nedre magen ibland. Då lugnar man ner sig, samtidigt har illamåendet för mig varit ett tecken på att allt är ok.

Innan min pojk fick jag missfall v 11 och ett typiskt tecken var att illamåendet en dag försvann helt i v10. Det var för bra för att vara sant. De fann att fostret dött strax innan det.

Ja, det blev sent, jag hörde av mig om inskrivning i vecka 6-7 och de gav mig tiden först i vecka 12, antagligen uppbokade då. Däremot eftersom jag ska göra kub så fick jag komma in en vecka innan det och lämna prover.

Ånej, vad tråkigt :( missfall är tungt! Jag hade också missfall, både innan sonen och innan detta. Man blir så mycket mer orolig efter det, tyvärr. Skönt att du har så mycket symtom fortfarande! Mina har börjat klinga av helt nu, har bara lite trötthet, svullen mage och huvudvärk kvar egentligen. Ibland kommer illamåendet tillbaka, men bara en kort stund. Nu vill jag bara att det ska vara dags för kub så jag får veta om allt är ok! Ska du göra kub?
Svar på tråden Bf juni 2018