Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

Bf juni 2018

Bubbel85 skrev 2018-05-11 20:36:59 följande:

Herregud nu vet jag inte vad som sker! Sedan 4h tillbaka ilar det som tusan i blygdbenet. Det har det gjort förr lite då och då pga foglossning men nu är det helt sjukt. Sitter i soffan och andas andas andas. Bebisen rör sig betydligt mer än vanligt så det känns som det är bebisen som orsakar det. Bebisen låg enligt BM väldigt högt upp i onsdags så funderar på om den håller på och fixerar sig och därför det gör så ont och ilar så otroligt mycket, det spelar ingen roll om jag ligger, sitter eller står det gör lika ont. Kan det vara att den fixerar sig eller har ni någon annan förklaring?

Vågar inte säga att bebis fixerar sig, för så kände jag när jag väntade sonen och han var aldrig helt fixerad, ruckbar fram till förlossningen. Den kanske har tagit sig längre ner iallafall?

Jag har haft en rätt tuff dag. Ondare i bäckenet idag, ensam med sonen. Vi bor tre trappor upp utan hiss och jag har lärt sonen klättra upp själv med mig precis bakom, och det går jättebra - men ibland vägrar han och vill bli buren, som idag. Hade tung matkasse och en stortjutande son, slutade med att jag fick lämna maten i trappen för att få upp honom, vi blev båda väldigt upprivna. Det här funkar ju inte längre :( Vill inte bli sjukskriven från jobbet, men det börjar bli för tufft att både jobba och ta hand om sonen. Min man jobbar oftast till 19, så får därför ofta ta hand om honom själv. Vecka 35 på måndag, vet inte hur jag ska göra. Vill inte gå hemma, men vill inte bryta ihop och inte ha ork kvar till sonen heller, som idag.
  • Moorii
    Bubbel85 skrev 2018-05-11 21:19:08 följande:

Kände du så nära inpå förlossningen eller innan? Är i v.36 nu. Har iofs varit vårmarknad här hemma idag så har stått och gått konstant hela dagen, kanske kroppen som säger ifrån nu pga det. Jag gjorde min sista arbetsdag för en vecka sedan och är så otroligt glad för att få lite tid med dottern nu innan samt tid att bara få vara. Mår så otroligt mycket bättre nu när jag har möjligheten att anpassa allt efter hur jag mår för dagen. Är sjukskriven i två veckor nu innan jag går på mammaledigheten pga foglossning, anemi och sömnsvårigheter. Hade inte tänkt bli sjukskriven utan tänkte vita ihop men då undrade läkaren vem jag försökte imponera på, för hon blev minsann inte imponerad sa hon. Tacksam för att läkaren fick mig på andra tankar. Var rädd om dig!

Det var nog ett par veckor innan. Speciellt då jag gick kändes jag ilningar.

Förstår det! Vill också känna lite lugn innan nästa kommer, tror inte jag orkar ha det så här ända till vecka 39. Det är dumt att bita ihop, som du säger. Får ringa bm på måndag och be om en läkartid.
  • Moorii

Iom att jag ringer om läkartid så får jag nog också rådfråga angående sammandragningar. Har flera i timmen, ganska konstant under dagen sen några dagar. Hur är det för er andra med det? Tycker det är lite väl ofta. De gör inte ont, men har ändå hört att det kan påverka. Sen är jag så långt gången att de antagligen inte gör något för att stoppa en eventuell förlossning, men kanske en till anledning till att jag ska dra ner på tempot iallafall.

• Moorii

Vad skönt att du mår bättre idag Kia82! Härligt med boande, men var försiktig, ta inte ut dig för mycket.

Ringde bm idag och fick tid till läkare redan imorgon, så nu hoppas jag att han håller med om att jag borde gå ner i tid. Vill inte vara hemma på heltid, för det skulle jag nog inte klara, gillar att jobba för mycket, men det skulle hjälpa mycket att gå ner till halvtid.. Hoppas!

• Moorii
    Kia82 skrev 2018-05-15 08:54:15 följande:

Hoppas att det går bra för er idag Moorii och Utvandraren2.

Min man skällde lite på mig igår faktiskt, han tycker att jag ska ta det lugnt och passa på att vila och dessutom har han ett par projekt på jobbet som han måste bli färdig med innan bebisen kommer så han ser inte gärna att han kommer tidigare. Detta är då lättare sagt än gjort för mig som i princip varit fast på hemmaplan i ett par veckor då sonen då åkte på vattkoppor och nu har precis dottern också fått det så jag passar på med mina ?projekt? när det vilas. Idag har jag dock inga större åtaganden än att tvätta lite och ligga i solstolen (samt ta hand om två barn varav en med vattkoppor ).

Tack! Haha, låter bra det :) Jag tycker den här värmen är olidlig, hade aldrig klarat att ligga i en solstol :P ska tydligen bli 29 grader idag, fy >
  • Moorii

75 % blev det istället, läkaren var inte nöjd över 50 %, han tyckte det lät mycket och ville sjukskriva mig 100 %. Så fick bli ett mellanting, men tror det blir bra.

• Moorii
    Elvipe skrev 2018-05-15 21:53:38 följande:

Nu menar jag absolut inte att påpeka något dåligt om igångsättning utan har själv funderat kring detta då jag läst om de som fått tillåtelse att bli igångsatta pga. bland annat förlossningsrädsla.

Jag är orolig inför förlossningen då min förra blev extremt smärtsam och utdragen och slutade akut. Men min bm menar att igångsättning är ett sämre alternativ än att låta kroppen starta det naturligt när den är mogen och redo. Hon menar att förlossningen ofta blir just extremt utdragen och ofta upplevs som jobbigare vid en igångsättning. Fast samtidigt undrar man ju då varför det i vissa fall ses som är fördel att sättas igång eftersom att det sker av alla möjliga anledningar. Har era bms sagt något speciellt kring igångsättning?

Jag sattes igång på bf+12, pga lite fostervatten. Var helt omogen, inte ens i närheten av en förlossning.. Fick börja med tabletter för att utplåna tappen, det tog ca 18 timmar, sov igenom större delen. Dagen efter vid åtta satte de in värkstimulerande dropp, blev lite kaos två gånger, dels när droppet ökades för fort och värkarna kom i ett, blev ok efter epidural. Sedan gick sonens hjärtslag ner så då pausades droppet någon timme. 22:48 på bf +13 är han född. Så visst blev det ganska utdraget, men det var ingen hemsk upplevelse för det. Dock önskar jag att förlossningen sätter igång av sig själv den här gången, hade varit roligt att få uppleva det!
  • Moorii

Första dagen jag jobbat 25 % och måste säga att det kändes väldigt lagom..! När jag väl saktat ner så kände jag hur tungt det faktiskt är med allt. Skönt också att inte ha fullt ansvar för min klass, det är en stor lättnad. Idag har jag flyttat sonens kläder till ny byrå och packat upp alla yttepyttekläder och lagt in i den lilla byrån. Har längtat efter att göra det <3 Nu ska vi bara montera vaggan så får hon komma när hon vill efter det :)

• Moorii
    Kia82 skrev 2018-05-16 19:26:14 följande:

Vad skönt! När var det du var beräknad?

Jag har fått beslutsångest över vilka kläder som ska med till förlossningen så står och velar. Är ganska så säker på att det blir en liten klump då blivande storebror vägde 4,3 kg och döttrarna precis under 4 kg, dessutom har dom varit upp till 55 cm långa. Man glömmer så fort hur små dom ändå var trots sina inte alltför ynkliga kroppshyddor.

På tisdag är jag i vecka 38 (37+0) och bebisen är fullgången, känns helt galet!

Verkligen! Beräknad till 24/6, så 34+2 idag.

Oj, ja det var inga små pluttar! Min son var ingen pytte heller, strax under fyra kilo och 50,5 lång, han hade storlek 50 i bara en vecka har jag för mig. Gissar att tjejen kommer vara lite mindre, eller hoppas.. Har inte bestämt vad som ska med heller, men det får nog bli flera alternativ.

Spännande, nu börjar det närma sig! :) Känns som det är en evighet kvar för min del..
  • Moorii
    evve88 skrev 2018-05-17 09:57:59 följande:

Börjar också bli lite nojjig för allt inför förlossningen, Hoppas de känns bättre efter aurora nästa vecka. Direkt efter min sista förlossning sa personalen ?nästa barn hade jag suttit i väntrummet dom 2 sista veckorna? för att de gick fort. Blev ju inte alls nojjig av det.. min bm har i Alla fall gjort en stor rödmarkering i min journal så när jag ringer förlossningen så ska ja få komma in direkt oavsett hur regelbundna värkarna är.. är ni laddade för förlossningen? Man vill ju inget hellre än att träffa den lilla nu <3

Vad skönt att de har koll på det ändå!

Ja, längtar så mycket! Hoppas bara jag slipper gå över två veckor igen, vill att förlossningen ska starta av sig själv denna gång. När bebis rör sig nu så värker det emellanåt längst ner i magen, inget jag minns från förra graviditeten. Vet inte om det är foglossningen eller om det är början till förvärkar.. Har aldrig haft såna, så vet inte riktigt hur det känns. Vad tror ni?
Svar på tråden Bf juni 2018