Inlägg från: Utvandraren2 |Visa alla inlägg
  • Utvandraren2

Bf juni 2018

Jag känner igen ?grävandet?. Jag hade lite av det igår. Pirrar längst ned på båda sidorna, men inte alltid samtidigt. ^^

• Utvandraren2

Ååå, Grattis Bubbel85! Äntligen! Och Kia82, nu är det på gång!!

Här är det precis som vanligt, inga tecken på att något ska hända. Full rulle i magen. Var och storhandlade mat nyss. Sambon är ledig på fredagar och kaklar i badrummet. Min mamma kommer hit imorgon. Midsommar firas inte i Norge, men de firar Jonsokaften, och den råkar vara imorgon. Det är som Valborg i Sverige.

Glad midsommar alla!

• Utvandraren2

Så härligt Kia82, äntligen är han här!! Och SÅKLART på midsommarafton. Det var det han låg därinne och väntade på. ;)

Stort grattis!

• Utvandraren2

Ligger och försöker somna. Var just upp och tog gaviscon.

Idag sa jag till sambon att han är så söt när han kurar ihop brevid min gravidkudde. ?-Va, det gör jag inte?, sa han. ?-Jo, har sett det flera gånger sa jag?. ?-Är säkert bra mot ditt snarkande?, sa jag.

Nu kom han och la sig, och eftersom jag måste sova sittande i natt pga halsbränna, var gravidkudden ledig. Så han tog den och la sig i framstupa sidoläge med kudden mellan låren. Som jag brukar sova! Nu sover han djupt och inte en enda snark hittils!!! Hahahaha!!!

• Utvandraren2

Igår kom min väninnas lilla dotter, tre dagar före bf. Så jätteskönt, hon har haft en komplicerad graviditet.

Fick se bilder, så nu längtar jag så efter att få träffa min dotter. <3

Igår och i natt och nu på morgonen har jag kontinuerlig mensvärk, så lovade mig själv att göra klart alla sista smågrejer idag, för nu kan det ske närsomhelst.

• Utvandraren2

Grattis till dottern kindofnothing!

Krocki1, jag känner också av rörelser i ljumskarna. Min teori är att det är de små händerna som gräver/stöter i livmoderväggen. Det bubblar och pirrar liksom, ungefär som sparkarna gjorde i början när bebisen var mindre.

De sista dagarna har jag blivit allt mer rörelsehindrad. Magen har sjunkit mer nu, trots att den redan sjönk för ett tag sen. Det är numer tungt att gå ner på toa och kissa på natten. Längtar efter att badrummet ska bli klart nu. Rörmokaren skulle kanske komma imorgon.

• Utvandraren2

BF imorgon + sista barnmorskebesöket. Blir det fler lämnas jag över till de på BB.
    Hoppas att allt är lika bra med bebisen imorgon som det brukar vara.
    Det är iallafall helt otroligt mycket rörelse därinne nu. Det grävs långt nere i ljumskarna med små händer och små fötter trampar på sidan av magen. Tycker hon ska komma ut nu så jag kan få pussa på dem istället! Hjärta
    Var supertrött igår kväll, så jag fick sova 1-11 (!!) i natt med bara tre toabesök Wohoo! Så idag är jag pigg. Trycker i mig jordgubbar som om jag aldrig mer skulle få äta dem. Tungan ute

• Utvandraren2
    Orolig över barn skrev 2018-06-28 21:42:36 följande:

Idag flera ggr när jag var på toa och kissat tyckte jag att det luktade konstigt - luktar nästan som ?sperma?

Vi har inte haft sex på länge nu.. så jag undrar vad kan det bero på? Någon som vet?

Jag har hört att fostervatten kan lukta som sperma, men jag vet inte. Så stressa inte upp dig för det! Min urin har luktat konstigt länge, bm trodde det berodde på koncentrerad urin. Drack mer, och då försvann lukten lite. Ni har det ju väldigt varmt i Sverige just nu, och då är det lätt att bli uttorkad. Men jag är ingen bm, jag bara tror. :)
  • Utvandraren2

Vaknade kl 3 med värkar var 10 minut. Nu är det vart 15 minut, men regelbundet. Så nu blir det spännande. Vid två på 10 minuter åker vi in, bor ju 5 min ifrån sjukhuset. :)

Bf 29/6
  • Utvandraren2
    Krocki1 skrev 2018-06-30 16:36:52 följande:

Hoppas du har fått din bebis nu. :)

Tack, men ingen bebis än. Varierar mellan 10-20-10 minuter. Men har inte stannat upp iallafall.
  • Utvandraren2

En liten flicka kom till världen tidigt imorse!

Hade värkar 03-22, men 7-9 min emellan och bb ville att jag skulle vänta till 5. Kl 22 var jag helt utsliten och åkte in. Öppen 7 cm! Fick epidural och vila lite. Väldigt fin förlossning, värkarna hemma var faktiskt det värsta. Så lycklig nu!!

• Utvandraren2

Ursäkta långt inlägg, måste skriva av mig...

Idag hade jag hembesök av min bm. De hade flyttat på någon annan så att jag kunde få besöket innan helgen. Kanske de hade dåligt samvete? Min flicka tappade 11% i vikt på BB, mycket pga amningsstress från personalen. Amningen gick ju jättebra av sig själv, men när 10-14 personer kommer in på rummet och lägger sig i så blir det fuckat. Så tog upp detta med min bm idag plus att jag var besviken på att behöva genomlida ett helvete hemma i 19 timmar innan jag fick åka in. Hon höll med, jag borde ha fått komma in när jag ringde andra gången. Hade varit mindre stressigt för mig att vara där.

Hon som förlöste mig var otroligt duktig, tack vare hennes beslut att låta bebisen sjunka ned riktigt ordentligt innan krystfasen behövde jag bara sy ett jättelitet stygn. Jag förstår det som att det är lite ovanligt för en förstagångsföderska.

Pga viktstressen förstörde jag mina bröstvårtor och var tvungen att pumpa i några dagar. Det var helt omöjligt att amma. Fick inte info om bröstvårteskydd/sköld innan det redan var försent. Ännu en sak jag tog upp med bm idag.

Har matat med min pumpade mjölk + nan. Så stressade vi med vikten och gav såklart för mkt nan - med magknip som följd. Stackars bebis! Från igår kväll har jag äntligen kunnat amma igen, så härligt och enkelt. Helt annat när jag är hemma och det inte står två sjuksystrar brevid och påpekar olika saker.

Dottern har gått upp en hel del. Når troligtvis sin födselsvikt innan hon är en vecka gammal. Vi vägde efter amning idag, och hon slurpar i sig 50 ml från ett bröst på under 10 min!

Har lärt mig något viktigt av förlossningen som jag redan hade på känn; jag är alldeles för duktig på att pusha mig själv och vara ?duktig flicka?. Det är det slut med nu, även inom andra områden. Och jag tror det blir en bebis till snart, för detta var inte så jobbigt som jag trott (med respekt för er som haft jobbig graviditet såklart, jag har ju haft det lätt). Men nästa gång åker jag in til FL mkt tidigare och sätter mig på golvet om de inte släpper in mig! :)

• Utvandraren2

Grattis Elvipe! Äntligen får du bebismysa! Jag kunde nästan inte kissa jag heller, och det är likadant fortfarande. Tar ca 10-15 minuter att tömma blåsan vid varje toabesök. Har fått antibiotika mot misstänkt uvi då jag blev kateteriserad under förlossningen. Ska på uppföljning om en vecka.

Jaa, det är varmt inne när solen ligger på. Nu har vi haft dimma i några dagar, jätteskönt faktiskt. Helt lagom bebistemperatur då! :)

Vart tar tiden vägen? Den går så snabbt! Helt otroligt hur man kan älska en liten människa så mycket! <3

• Utvandraren2

Amning ca 30-60 min. Brukar inte truga, och hellre amma ofta. Hon somnar ofta vid bröstet efter en stund.

Kör blöjbyte/ammningsracet ca 01. Då somnar hon och sover i babynästet i 3-5 timmar. Sen nytt race och sover 3 timmar. Då har vi fått sova 6-8 timmar! Fantastiskt skönt och väldigt oväntat. Har infört napp, då viktuppgången är bra. Den hjälper när hon bara ska ligga och mysa på tutten. Är öm i bröstvårtorna än, så vill inte slita på dem mer än nödvändigt. Har väl inte den rätta tekniken inne än, men snart så. :)

• Utvandraren2

Fått uvi med streptokocker. :( Tredje penicilinkuren nu, men har blivit lovad remiss till gynekolog om denna inte fungerar. Streptocker visas tydligen inte på snabbtest vilket min barnmorska tagit hela graviditeten, så nu misstänker jag att jag haft det länge. Har trott att det måste svida, men det gör det inte.

Jag har fortfarande avslag också, men klarar mig med tunna trosskydd nu.

Läser om såriga bröstvårtor. Känner igen den enorma smärtan. Jag var tvungen stt börja pumpa på dag fyra eftersom det inte gick längre. Jag grät av smärta hela amningen och min sambo grät han med. Jag bunkrade upp med Multi-mam kompresser. Helt underbara (men förbaskat dyra). Sen köpte jag Medelas amningssköld. Två tunna i silikon som man lägger på bröstvårtan som skydd. Helt underbara, räddade verkligen mina bröst. Kostar runt 100kr och diskas av. Nu har mina bröst läkt och härdat, men när jag känner att de börjar bli ömma kör jag med skölden någon dag och så är det bra igen.

• Utvandraren2

Hur ammar ni på natten? Jag har ingen aning om vad som är vanligt. Här blir det kl 23, 02, 05, 08. Så går vi upp när hon vaknar nästa gång, ca 10.

Ammar, rapar, byter blöja och nattsång. Tar allt från 30-60 min.

Pappan började jobba igår, så andra dagen själva. Går fint, men lite drygt att jag blivit dålig så vi måste till olika möten. Fortfarande uvi med gbs och gjort illa ryggen (lyft för tungt en gång). Kiropraktor igår, läkare idag. Hoppas på att äntligen få remiss vidare så att infektionen försvinner, femte veckan nu, och hadde kanske innan bf med! Känner samma symptom nu som innan bf, men då trodde jag det var gravidrelaterat vilket jag förstått nu att det inte var. Inte lätt att veta när man inte haft uvi tidigare.

Slutligen vill jag tipsa om babygym. Det tydligt att hon tycker det är roligt. Och det ger mamma några minuters andrum...

• Utvandraren2

Freya18: jag tar all nattmatning själv. Pappan får sova. Men jag har väldigt lätt för att somna om och sova smålurar på dagen, han har svårt för det. Och nu jobbar han dessutom.

Men jag har sagt att får jag inte sova alls så är det möjligt att jag väcker honom så han få ta över kl 4. Man klarar sig på jobbet en dag med lite sömn.

Svar på tråden Bf juni 2018