Bf juni 2018
Var till bm igår och hade följande:
V.37+3
Hjärtljud 138
SF:mått 34cm
Blodtryck 100/55
Vikt +12kg
Huvudet långt ner och ruckbart.
Nån annan som vill dela med sig? :)
Var till bm igår och hade följande:
V.37+3
Hjärtljud 138
SF:mått 34cm
Blodtryck 100/55
Vikt +12kg
Huvudet långt ner och ruckbart.
Nån annan som vill dela med sig? :)
Jag vaknade inatt (som vanligt vid 03.00) och hade sådan mensvärk. Blev jätteorolig att något var på gång då sambon kommer hem först måndag. Så tillskillnad från er första andra vill jag inte att det ska dra igång, iaf inte innan måndag :) men nu är det lugnt igen så förhoppningsvis var det bara falsklarm. Men har varit dålig i magen några dagar så blir lite orolig. Värmen går förvånansvärt bra så känner inte att det är värre nu som gravid än annars, peppar peppar.
Här har pojken tittat ut redan!! :D Han bestämde sig att nu var det dags helt enkelt.
Kl. 5 på lördagen knäppte det till i underlivet och jag anade direkt att det är fostervattnet som är på väg ut. Direkt när jag ställde mig upp så forsade vattnet och jag stod i en stor pöl och gapar på maken att jag är inte redo!! Maken ser skapligt förvirrad ut och stirrar på mig. Haha.
Kom in till förlossningen halv 6 och direkt började värkarna mola på. Dom sa att värkarbetet var mycket effektivt och bra. Men när jag kände att ryggsmärtan blev för mycket att hantera så ville jag ha epidural och den sattes kl. 10. Jätte bra narkosläkare och jag kände inte när nålen sattes. Sen blev det nå otroligt skönt att få ta värkarna i lugn och ro och ryggen kändes helt okej. Satt och studsade på en boll och vandrade med gåbordet för att underlätta processen och runt 13-14 (?) var jag öppen 10 cm. Trodde att det skulle gå undan efter det, men nää ingeting hände. Mådde hur bra som helst, men fick inga krystvärkar så då fick dom stänga av epiduralen.. jag fick ångest och var livrädd för smärtan som skulle dyka upp igen. Och ja, ont fick man, men det gick bra ändå.
Dom berömda krystvärkarna fick jag aldrig. Så varje gång jag fick en vanlig värk så fick jag träna på att krysta ändå. Höll på hur länge som helst (osäker på tiden, men runt 2 timmar?). Till slut fick jag bajsnödighetskänslan och det var tydligen bra! Efter många olika förlossningsställningar och precis innan sugklockan skulle komma till användning så kom han ut. :D Hua vilken känsla!! Och personalen var så söta och sa hela tiden hur otroligt duktig jag var och att jag orkade kämpa!
Vi blir kvar minst en vecka på avd 69 för att se hur han utvecklas. Just nu mår han otroligt bra! Känns så overkligt att få vara förälder till en sån guldklimp! Vilken resa. <3
Någon annan som blir överraskad av att bebis rörelser kittlas? Har hänt flera gånger att hon liksom drar foten längs sidan av magen, nära revbenen, och det kittlas som bara den! Rycker till och ropar till, lite läskigt och roligt på samma gång :)
Nös idag. Kan bara säga att det var en intressant upplevelse.. :o Kändes rejält där nere. Men jag har haft tur för det svider ingenting när jag ska gå på toaletten (ursäkta infot, haha). Jag har hört att det ska vara en hemsk upplevelse att kissa och bajsa efter en förlossning. Och ändå så har dom klippt mig och så sprack jag lite också, men det kände jag inte ens!
Ni som har fött förut och fått en spricka, kände ni den? Och hur lång tid tog det för er innan stygnen lossnade och underlivet kändes någorlunda normal igen? Jag känner ingen smärta i vaginan, men är svullen. Väldigt öm om mellangärdet bara som känns när jag sitter och promenerar.
Dagen med stort D! Jag födde i sån här värme för fyra år sedan, det var inte helt optimalt, lite svalare väder hade inte varit fel. Prick två veckor kvar till bf för mig idag, känns som en evighet.
Kallare väderlek önskas inom kort, sen kan värmen komma tillbaka igen någon gång vid midsommar i mitt tycke.
Hej! Nu är det nära för många av oss, BF 22 juni för mig.
Hur sover ni?? Jag sover sååå dåligt. Man ska ju inte sova på rygg utan på sidan och jag vaknar därför ungefär varje timme för att jag behöver byta sida. Jag är nog för tung/magen för stor för att jag ska kunna göra det i sömnen. Det gör ganska ont i benen också, lite som växtvärk. Har ni något tips på hur jag kan få till bättre sömn samt hur jag kan bulla upp bättre med kuddar? /Tröttis
Hej! Det är sååå härligt med värmen men lite slitsamt som höggravid. Nu är det dags att köpa amningslinnen/toppar och jag vill gärna hitta luftiga sådana i bomull och material som andas. Det kan vara ?vanliga? toppar med knappar. Har ni något bra tips på var jag kan hitta dessa toppar?
Hej alla!
På tisdag är det äntligen dags för mitt planerade snitt. Det blir bebis nummer 3 och vi har ännu inte köpt några grejer till hen...
Undrar om tips på bästa gravidkudden. Ja det är lite sent med 5 dagar kvar men man kan väl ha den efter bebisen kommit också?
Sen undrar jag om någon provat självgungande vaggor - är de användbara? Det här blir vår sista bebis och jag vill göra det så lätt som möjligt för mig själv - så alla tips på "oumbärliga / onödiga men trevliga" + bästa gravidkudden mottags tacksamt!