Inlägg från: Elvipe |Visa alla inlägg
  • Elvipe

Bf juni 2018

Lina83 skrev 2018-07-04 00:43:16 följande:

I dag, precis en vecka efter Bf, gjorde vår prins entré som en blixt från klar himmel. Men med buller och bång och en hel del drama..

Halv ett ringde jag hem sambon och mina föräldrar som skulle vara barnvakt åt storebror. Kl 15.45, efter 22 minuter på förlossningen, låg han på mitt bröst. Låga fosterljud så det blev sugklocka (det jag fasat för), men vi slapp akut kejsarsnitt.

Fortfarande ganska mörbultade, men vid gott mod ligger vi nu på BB och mår bra.

Kämpa på ni som ännu inte fått träffa era skatter!

Stort Grattis! Så snabbt! Var din första förlossning också snabb? Skönt att ni mår bra trots allt!
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-07-04 19:30:54 följande:

Ja, iom att värkarna började komma redan innan så var det nog redan på g, hinnsvepningen hjälpte nog till lite på traven. Oregelbundna men rätt täta och onda värkar nu, men den här gången tänker jag vänta tills det gör så ont att jag inte klarar av det längre. De säger ju att man vet när det är dags, så jag antar att det ska göra ondare helt enkelt? Två värkar på tio minuter har det varit flera gånger, men det verkar ju inte vara ett tecken att det är dags för min del. Nu kommer värkarna med allt mellan 2-9 minuter emellan, pust.

Ring och kolla med fl bara så du inte råkar vänta allt för länge, tänk på att du redan var öppen några cm:) Spännande!!
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-07-04 20:13:49 följande:

Ja, men vill inte ringa för tidigt heller, så svårt att veta! Ska klocka ett tag och se efter. Kom ut en stor bit av slemproppen för en stund sen också, så något händer ju helt klart.

Låter som att det kan bli bebis inatt! Avis! Lycka till och hoppas att allt går fint!:)
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-07-05 02:45:32 följande:

Det blev bebis inatt, helt otroligt! Ringde förlossningen, fast jag inte trodde det var på gång riktigt ännu och hon sa välkommen in. Tänkte först att vi väntar lite, men sen kom värkarna igång ordentligt, så svärmor fick skynda hem till oss! Vi fick rum på förlossningen och jag hade svinont och bad om epidural direkt :P bm bara, du kan väl ta lustgas så länge..onda ögat och sen kom läkaren rätt fort! Var öppen fyra då jag kom in, två-tre timmar senare var jag fullt öppen! Inte konstigt det gjorde ont. 01:55 kom hon äntligen ut, lilla tösen. Helt fantastiskt att få upp henne på magen <3 Sprack ingenting och mår jättebra. Grym förlossning!

Stort stort grattis!! <3 Äääntligen kom den lilla! Så skönt att höra att allt gick bra. Jag är SÅ nervös för att balla ur av smärta. Här händer ingenting så räknar med att jag får åka på min tid på spec mvc. imorgon och se vad de beslutar. Vad vägde bebis?:) Funderar på om min kan ha växt sig till en bjässe nu under all "extra tid".
  • Elvipe
    kindofnothing skrev 2018-07-05 10:50:40 följande:

Grattis till alla nya mammor :D

Elvipe: min kom på bf+10 o var också orolig för storleken men hon var 49.5 cm o vägde 3.3 så behöver inte bli så stort :)

Tack, skönt att höra!:) Håller tummarna!
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-07-05 11:50:21 följande:

Tack så mycket! :) Ja, smärtan var verkligen lika hemsk som man minns den, men lika underbart var det när epiduralen tog! Ok, hoppas ändå det drar igång innan, men skönt att du får komma in på kontroll. Hon vägde 3930 g, 20 gram mer än sin storebror som kom ut två dagar senare! Jag får stora barn helt enkelt :) fast de hade nog båda legat på 3500 g om de fötts på bf. Tycker hon är väldigt pluttig ändå faktiskt :) Skönt var att huvudet var mindre iallafall, 35,5 cm.

Haha åh fy, tur att mitt sinne lyckats förtränga det. Sist drömde jag mardrömmar efteråt. Man får iaf tänka på hur fantastiskt bra det blir till slut!:) Så skönt att ha det gjort! Jag är rätt så inställd nu på att jag vill bli igångsatt imorgon OM jag får. Jag orkar inte med det här psykiska spelet längre.
  • Elvipe
    Utvandraren2 skrev 2018-07-05 16:56:31 följande:

Ååå, grattis Moorii!!! Äntligen kom din prinsessa! :)

Nu är det bara Elvipe vi väntar på va?

Haha ja, är jag ensam kvar nu? Blev ingen junibebis av det här inte. Försöker förbereda mig psykiskt inför morgondagen och en eventuell(!) igångsättning. Bebis rör sig överallt i magen nu och det känns som att det måste vara världens största! Från djupt i bäcken till högt under revbenen. Ibland känns rörelserna nästan som små minivärkar som gör att jag typ glömmer andas. Hur ska det går för mig på en förlossning då liksom!
  • Elvipe
    Moorii skrev 2018-07-06 03:08:53 följande:

Haha! Jag hade sett fram emot ett glas rosévin, men var både för trött och hade/har en jobbig huvudvärk så det får vänta.. Någon mer som fått huvudvärk? Det spränger verkligen och inga tabletter hjälper, börjar få panik :(

Kan det vara en effekt av EDA som kommer o efterhand? Vet att den kan orsaka huvudvärk.

Själv vaknade jag 05.30 o kan inte somna om. Är så nervös inför min koll idag och så ängslig inför allt att tårarna bränner. Trodde inte att jag skulle bli såhär. Men kroppen är bara obehaglig nu. Jag orkar/vill ingenting längre. Googlar gångsättning och bara överöses av negativa saker som fruktansvärda värkar, akuta kejsarsnitt osv. Är fullkomligt livrädd för ks. Har haft problem med panikångest tidigare och känner att jag aldrig skulle överleva ett vaket ks. Är numer livrädd för en vanlig förlossning också. Så kände jag inte när jag snällt gick och fantiserade om bf datumet +/- enstaka dagar.

Vill bara att det här ska vara över NU. Samtidigt vet jag inte om jag törs bli igångsatt eller om jag vill/måste våga fortsätta vänta. Har sån inre stress över att bebis måste komma innan onsdag då barnvakterna till sonen åker.
  • Elvipe

Här blev det ingen igångsättning. Bebis hade det alldeles förträffligt och tydligen hade jag det också trots att jag lipade mig igenom hela ultraljudet och ctg kurvan. Vet inte vad som tog åt mig men medans jag låg där var det som att alla anspänningar bara släppte så jag grät floder av tårar. Mest för att jag på något vis hade större tro till att jag skulle få kunna sättas igång redan igår tror jag och var så spänd.

Bm som gjorde hela kontrollen var samma person som i januari på mitt RUL skulle öva på ultraljud på mig och var då tillsynes helt oerfaren. Hon är antagligen förträffligt duktigt nu men det kändes bara inte helt okej. Värst var det när hon frågade "jaha, jobbar du fortfarande?" .... som tröst över mina krokodiltårar skulle jag även "passa på och njuta av att vara gravid nu sista dagarna" (NJUTA av att gå 14 dagar över tiden mitt i högsommaren?) Tillsist gjorde hon en koll på tappen som var i mellanläge, 2 cm kant kvar o 3 cm öppen. Gjorde en hinnsvepning som tog 1 sek o gav 0 resultat. Kändes inte alls "lika bra" som när bm på mvc gjorde en. Fick inga som helst känningar nu, kom inte ens varken blod eller slem. Tror inte att det blev ngn riktig svepning öht.

Så nu är det jag som väntar. Fått tid för igångsättning på onsdag.. helt övertygad om att bebis inte kommer komma innan så de kommer behöva sätta igång mig i vilket fall. Hinner iaf se Sverige spela kvartsfinal. Kastar in handduken nu. På återseende.

• Elvipe

Tusen tack för er omtanke! <3 Ja, idag kl 08 hade vi tid för vräkning men otroligt nog befinner vi oss redan på sjukan eftersom lillebror mirakulöst nog kände att det var dax att komma igår på sista chansen.

Vaknade natten till igår vid 03.45 av värkar, kl 05 började de komma regelbundet med 3 min mellanrum men fullt hanterbara. Pratade med fl två gånger varav andra gången bestämde vi att jag skulle komma in efter 7. Kom in 7.30 och visade sig att jag var öppen 6 nästan 7 cm och tappen helt utplånad. Vattnet gick spontant i hutlösa mängder i samband med undersökningen och fick börja med lustgas. Till sist blev det ohållbart så jag ville få EDA vid 8-9 cm precis

när det började bli "För sent" men narkosläkare kom och precis under tiden och när de precis var satt började jag få krystvärkar och 10.30 föddes vår kille blå och med navelsträngen 2 varv runt halsen. Precis när de skulle springa ut me honom så halvvägs började han skrika spontant så de kunde vända! Vi mår nu bra allihopa men blir kvar här minst en dag till. (Mest på grund av mig) som inte kan kissa.

• Elvipe

Tusen tack allihop. Vi kom hem igår och det var så skönt! Känns helt overkligt alltihop. Nyss var man gravid och hade allt framför sig, nu är förlossningen gjord och den blev till och med hyffsad. Är det bara jag som hamnar som i ett litet känslomässigt töcken efteråt? När man är på väg hem två dagar senare och sneglar in mot förlossningen och tänker på allt man "varit med om" där inne. Det är så speciellt. Där man liksom kämpat och tillsist fått möta sitt lilla knyte för allra första gången.

• Elvipe
    Moorii skrev 2018-07-13 18:03:19 följande:

Åh, vad skönt! Det är först när man är hemma som man kan landa i det hela, tycker jag. Känslomässigt töcken är en bra beskrivning! Sen är det ju det där med baby blues också, inte att leka med.. Bölar över det mesta just nu, så jobbigt :/ tur det går över!

Ja, precis likadant här. Storebror på fem kröp ihop till en boll under en filt idag och klagade på ont i magen. Sa sedan att det kändes lite konstigt att få en lillebror och att han "inte kände igen sig". Så märkbart påverkad. Jag har gråtit mig igenom dagen sedan dess. Alltså helt hejdlöst. Han ska dessutom åka iväg på en resa i några dar som han verkligen längtat efter med sin farmor & farfar och just nu känns bara det och allt helt fel. Försöker ju dölja det för att inte oroa honom men sen har det bara strömmat ut tårar okontrollerat framför allt och alla idag..
  • Elvipe

Hur växer era små? Våran "lilla" stora kille (totala motsatsen till storebror som alltid legat lite under medelkurvan) vägde vid födseln för prick tre veckor sedan 4250g, 51cm och huvudomf på 36. (två veckor över tiden) och har sedan ökat stadigt. Idag vid prick tre veckor var han 56 cm, 5040g och huvudomf 40 cm. Bvc sa ingenting annat än att han växer jättebra och mycket och ny tid om två veckor. Reagerade bara själv på huvudomfånget. Det ser inget konstigt ut alls men lät väldigt stort och ökat snabbt på bara 3 veckor? Googlade såklart och hittade ngn som hade 41cm vid 3 veckor och pga det skulle göra UL. Men nu växer ju hela han väldigt snabbt här och inte bara huvudet, men ändå. Hade ni oroat er? Hur växer era småttingar?

• Elvipe

Såg på bvc kortet att huvudomf var 39 cm inte 40 som jag skrev innan och 36,5 vid förlossningen. Det har alltså ökat 2,5 cm på 3 veckor.

• Elvipe

Har någon av er provat ha sex ännu? Hur har det gått? Efter hur lång tid? 5 veckor sedan förlossning här och har inte haft sex än. Har ganska nyligen slutat blöda. Har ingen direkt lust alls faktiskt men det har däremot min typ sexuellt frustrerade sambo som ofta frågar om när det kan tänkas vara "ok" igen... Gillar inte den pressen. Har gjort knipövningar sen dagen efter fl i princip men är ändå nervös för hur det ska vara där nere. Inte lätt att få tillbaka lusten heller när man går med en bebis fastklistrad, sover utkasst och inte alls känner sig direkt bekväm med kroppen så här nära efter graviditet. Eller hur känner ni? Borde jag ta mig i kragen?

• Elvipe
    Sjuttiosjuan skrev 2018-08-15 16:39:15 följande:

Vi har faktiskt inte heller testat. Gått 2 månader nu. Men vi tog tyvärr död på lusten lite eftersom vi försökte få barn så länge så jag tror ingen av oss har någon direkt brådska.

Jag skulle säga att du ska vänta tills du är sugen och känner dig bekväm. Men man får ju göra som man själv känner:) Svårt!

Det är jobbigt att behöva säga nej och förklara att man inte känner sig redo när ett nytt försök genast dyker på en dagen efter. Jag förstår min sambos frustration men önskar att han la lite mindre press på mig och visade lite större hänsyn och förståelse för min situation. Känner ibland en liten stillsam undran om det verkligen är samma person som stod där brevid mig under förlossningen för ett par veckor sedan och nu är så angelägen om sex. Hade faktiskt varit lite skönt om han blivit en liten smula avskräckt. Skämtåsido;)
Svar på tråden Bf juni 2018