EpicNurse skrev 2017-09-26 14:35:23 följande:
Jag har faktiskt haft två patienter som sannolikt hade dött pga blödningen efter abort (dom hade lite rester kvar som satt fast så det störtblödde) om dom inte kommit in till oss i tid. När dom kom in var dom bleka och hade lite lågt tryck och riklig blödning. Efter typ en halvtimme var de mer eller mindre okontaktbara trots dropp. Båda kördes direkt till operation efter gynundersökningen (dom blev kritiskt dåliga under undersökningen). Blodtryck på ungefär 60/30 (man ska ha ungefär 125/60) och blödning som inte gick att få stopp på. Patienterna var så klart inte hos oss samtidigt, ser nu att det kanske kan tolkas som det i min text.
Hade dom varit hemma själva när det hände som hade dom inte klarat sig.. så det händer nog några gånger om året även i Sverige. Men har aldrig varit med om att någon inte klarat sig eftersom vi är snabba som tusan i sånna lägen.
Min styvmamma höll på att förblöda på toaletten hemma, men det var 1 dag efter en förlossning
En del av moderkakan var kvar, var en slump att min pappa kom hem just då, och hittade henne avsvimmad framför toaletten i en pöl blod
Jag har nästan förblött efter båda mina förlossningar för att livmodern ville inte dra ihop sig, men efter min hemabort blödde jag nästan inget alls, embryot och allt kom ut och 6 dagar efter var jag helt blödningsfri
Det går inte att säga vad som är farligast för varje individ och vad som kommer hända varje enskilt tillfälle
Faktum är att abort är säkrare än graviditet och förlossning (en måste liksom genomgå graviditet med sina risker innan själva förlossningen med sina risker, bara det ökar risken) i sverige idag
Visst råkar människor illa ut, men det är sällan pga. Själva ingreppet och mer pga. Otur, individens förutsättningar och inte följer rutinerna som getts av sjukhuset (som vuxet sällskap under hela aborten hemma!) Eller ja, sjukvårdspersonal som gjort fel just där och då
TS
Att en blir gravid en gång och gör abort, betyder inte att en har lätt att bli gravid! Att en har svårt efter kan betyda att gången en blev gravid var en slump och inte förändrat nåt, och hade en inte gjort abort kanske en ändå skulle fått missfall