• Hoppfullhet

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

hanna8911 skrev 2018-01-07 11:15:51 följande:

Hej alla!

Behöver ventilera mig lite...är bara i v 5+5 idag så tidigt men känner inget. Tyckte i veckan efter jag plussat att jag mådde lite illa och var mer hungrig. Men nu de senaste dagarna känner jag inget. Knappt någon Molvärk längre heller. Testade igen imorse och teststrecket är starkare än kontrollstrecket så fortfarande positivt. Någon annan som inte haft symtom i denna vecka?

Känner igen dina hjärnspöken. Vill ge lite pepp. Jag har inte haft nämnvärt mkt symtom öht. Mest trötthet o lite illamående o lite molvärk. Symtomen försvann i omgångar med dagar/veckor emellan. Va jättenojjig. Gjorde 3 ultraljud innan v 14. Allt har sett bra ut. Alla symtom, förutom lite växande mage, försvann helt fr v 13. Är nu i v 23 o känner bebis flera ggr om dagen.
  • Hoppfullhet
    pigan86 skrev 2018-01-08 16:19:33 följande:

Nu har vi varit på RUL nr 2 som barnmorskan ville kalla det eftersom de är andra gången vi för exakt samma undersökning. Bejbisen mådde bra och shit vad den hade vuxit på bara 10 dagar. Blev tillbaka flyttad till BF vi fick först då hon inte ansåg att man ska rubba de IVF kliniken sagt åt oss från början. Lillsen mådde bra där inne och var riktigt samarbetsvillig, sträckte på sig så hon kunde mäta ordentligt. Allt såg bra ut och ingenting var avvikande. Lyckan är så stor just nu. Har gråtit mer än 1 gång sen vi var där, lyckotårar såklart <3 älskade efterlängtade barn

Åh, härlig läsning :) bara njut nu!
  • Hoppfullhet
    Nube skrev 2018-01-10 18:04:46 följande:

Nu har vi också gjort RUL och allt var fint! Vilken lättnad och glädje :) Lycka till alla andra som ska ha ultraljud snart och grattis till alla som fått bra besked!

Znickers skrev 2018-01-10 19:48:50 följande:

Imorse var vi på vår VUL, blev framflyttade ett par dagar. Så är i v.8+2 (v.9) och till min glädje såg man den lilla krabaten med ett tickande hjärta... allt såg bra ut, och växt ordentligt. Inget avvikande.

Vilken lättnad. Den känslan är helt obeskrivlig!! Var förberedd på det värsta, tom fostersäck! Men där var den... lille plutten.

I eftermiddags hade vi även inskrivning på MVC (barnmorskegruppen). Fick en underbar barnmorska som forskat inom IVF. Känner mig i trygga händer :)

Va härligt för er bägge, grattis :)
  • Hoppfullhet

Vi har också ngt namn kvar från när dottern föddes, men vi varningen pratat så mkt om det än. Jag är så dum o känner att jag tar ut för mkt i förskott då, knäpp som man kan bli. Dock köpte jag faktiskt kläder i veckan, stort steg för mig men väldigt befriande. Vagn har vi kollat runt lite på, tagit referenser osv osv. Lutar nog starkt åt Bugaboo donkey. Vår flicka hinner bli 2 år o 4 mån ca men vill inte alltid gå jättelångt, sover ff på dagen länge o behöver det. Men behovet kanske inte finns jöttelänge så den vagnen kändes som den smidigaste lösningen.

• Hoppfullhet
    Emsoff skrev 2018-01-14 09:16:03 följande:

Siv och Sonja kanske?

Siv och Sören?

Åh Sonja är så fint, det heter vår dotter i andra namn <3
  • Hoppfullhet
    Hey.orange skrev 2018-01-15 13:35:34 följande:

Så var det för några år sen iaf, det kan ju haändrats

Har kommit donkey2 nu med punkteringsfria däck (typ skumfyllda) ska väl va lite hårdare än de vanliga men väger upp helt klart att inte behövs oroa sig för punka. Sedan är chassit förstärkt med. Så de blir isf ny (får blunda för priset ;)...)
  • Hoppfullhet
    andromedae skrev 2018-01-16 00:15:58 följande:

Vi hade förslag på namn sen förut. Vi fick på RUL veta att vi väntar en pojke, så vi hoppas han stämmer överens med att heta vad vi tänkt - Benjamin.

Skulle det mot förmodan vara en flicka, eller om vi faktiskt lyckas med syskon i framtiden, är planen en Matilda.

Vagn har vi köpt en begagnad häromveckan. Ville egentligen ha med fasta hjul, men det går att byta på denna upptäckte vi till vår glädje. En babytrold duo, betalade hela 600 kr för den.

Ett riktigt klipp ju :)
  • Hoppfullhet
    Milli07 skrev 2018-01-17 15:54:31 följande:

Någon som blivit kallad på ett andra RUL två veckor efter det första trots att allt såg bra ut vid det första?

Det hör nog inte till vanligheterna, ring imorgon och fråga varför. Har dom sett ngt på första de vill kolla extra på borde de informerat om det. Hur gick det annars?

Vi blev kallade på ett extra ultraljud med vår första och jag förstod inte varför, blev jätteorolig o ringe dagen efter. Fick prata med barnmorskan som utfört ultraljudet, hon sa att hon inte sett ngt avvikande men att det va ren rutin eftersom vi berättat att min man har ett hjärtfel men hon bad givetvis så hemskt mkt om ursäkt för att hon inte sa det på ultraljudet o förstod såklart att vi blev skärrade.
  • Hoppfullhet
    Milli07 skrev 2018-01-17 21:15:36 följande:

Ultraljudet gick bra men det tog nästan 1,5 timme då bebis inte ville vara still. Sen ville han (!!!) inte ändra hur han låg så det var svårt att få till vissa bilder. Tillslut hade vi två barnmorskor, jag drack en liter vatten och fick gå upp och ner i korridoren och dansa zumba. Men sen fick dem alla bilder de behövde. Två dagar efter ringde den ena barnmorskan och sa att de hade diskuterat oss på ronden med läkare och andra barnmorskor och alla var eniga om att vi skulle komma tillbaka efter två veckor (den 25/1). Men allt såg bra ut påpekade hon igen. Jag har problem med högt blodtryck och hög puls samt lätt läckande klaffar så det diskuterades på RUL att vi kanske skulle göra någon speciell undersökning av läkare på bebis hjärta. Men när hon ringde två dagar efter RUL sa hon att de behövde mer information om min problematik innan de kunde ta ställning till om en sådan undersökning ska göras. Den enda informationen hon gav om nästa RUL var att vi skulle få vara i ett annat rum med en bättre ultraljudsmaskin. Även om hon sa att allt såg bra ut, kan jag inte låta bli att oroa mig.

Ok, de förstår jag. Men då är det förhoppningsvis bara en ren rutinsak för dom. Och ska man göra en hjärtgranskning på fostret vill man gärna vänta någon/några veckor efter att RUL gjorts för då ser dom så mkt bättre. Har fått göra det vid bägge graviditeter, o 2 ggr per gång kan man säga eftersom bebisarna inte legat tillfredställande. För oss sa vi bara vad min man hade för hjärtfel, ett mindre som ej påverkar honom alls just nu iaf, o de räckte för att vi skulle få göra en mer noggrann koll, då av läkare o bättre maskin. Kanske svårt o se som ngn tröst, men OM det nu skulle mot förmodan vara ngt avvikande hos bebis så är det förhoppningsvis ngt mindre fel el vad man ska säga. Ett större o/el komplicerat fel hade dom med all sannolikhet sett på RUL redan. Hoppas dagarna går fort för er nu så ni kan lägga detta bakom er.

O grattis till gossen <3
  • Hoppfullhet
    Milli07 skrev 2018-01-18 07:25:43 följande:

Tack för dina lugnande ord <3

Är den ultraljudsmaskinen mycket tydligare än en vanlig ultraljudsmaskin? Går det till på samma vis? Nu vet jag inte om det är en granskning av hjärtat som de ska göra, eller om de ska göra om RUL pga halvbra bilder. Men på barnmorskan som ringde lät det som ett nytt RUL. Ja hoppas denna veckan går snabbt så vi slipper mer oro på ett tag.

Hur är det med dig? Har du kunnat slappna av än? <3

Det finns olika maskiner som är olika bra. Troligen priset som styr, i den bästa av världar skulle alla haft det bästa av de bästa men man får väl sätta det i relation till behovet. Sedan är det isf en läkare som utför ultraljudet som troligen har en högre erfarenhet/kompetens i regel än barnmorskor som annars utför RUL. Undersökningen går till på samma sätt.

Ok då får ni se exakt vad dom gör, men oavsett, tror ändå att hade det varit ngt stort borde man sett det på det RUL ni gjort. Bara att är man minsta osäker på ngt resultat är det så mkt lättare för alla parter att bara göra om undersökningen än att ta ett ev bekymmer senare.

Jo, oron finns där, men inte alls lika påtaglig som med nr 1. Jag förlitar mig mer på att om jag bara känner henne var dag så får jag slappna av. O i förra veckan köpte jag tom de första kläderna, o de e stort :)... sen ligger de iofs undanstoppat me taggar/kvitto kvar, Rom byggdes inte på en dag ;) hoppas du själv känner dig trygg i graviditeten trots dina tidigare erfarenheter <3
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017