• Anonym (varför)

Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?

Varför valde ni att ha (eller inte ha) äktenskapsförord? Ni som har det, hur tog ni upp det med er partner? Ni som är sambos och har samboavtal kan också svara förstås.

• Svar på tråden Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?
  • nevermind
    Anonym (.) skrev 2017-10-15 20:32:46 följande:

Vi hade runt 200kkt i skillnad på tillgångar när vi träddades, det tycker jag är för lite pengar för att bry sig om att skaffa äktenskapsförord för. Är alltså gift utan äktenskapsförord.

Dock sitter mina föräldrar på + 10mnkr, som jag tänkte be det skriva in att jag ska ärva som enskild egendom i deras testamente. Tror de vill det också, de har sett gårdar som gått i arv i generationer splittras till giriga fruar/män när äktenskapet löses upp.

En kompis kompis gjorde så. Fy fan. Stackars barnen som förlorade gården för att pappan (arvtagaren) var tvungen att köpa ut deras mamma.
  • Anonym (Hh)

Vi har inget, men eftersom min man de närmsta åren kommer att få stora arv så har jag sagt till honom att det är upp till honom att ta tag i om han tycker det är viktigt. Gör han det inte så är det upp till honom.

• Anonym (......)
    Anonym (Sharon) skrev 2017-10-15 20:01:00 följande:

Nej, vi har inget äktenskapsförord, däremot har jag sommarstuga och lite annat som enskild egendom.

Det blir aldrig enskild egendom utan ett äktenskapsförord.
  • Anonym (Rea)
    Anonym (......) skrev 2017-10-15 22:11:08 följande:
    Jo, om man ärver kan det vara som enskild egendom. Men då måste den avlidne skriva att det ska vara det.
  • Anonym (Rea)
    Anonym (Hh) skrev 2017-10-15 21:57:35 följande:

Vi har inget, men eftersom min man de närmsta åren kommer att få stora arv så har jag sagt till honom att det är upp till honom att ta tag i om han tycker det är viktigt. Gör han det inte så är det upp till honom.

Han kan ärva det som enskild egendom, då behövs inget äktenskapsförord.
  • Stårschan

Nej, det har vi inte. Vi gick in i äktenskapet med likartade ekonomiska förutsättningar, så det kändes inte som någon idé. Själv var jag nog för romantisk och tvärsäker på att "vi kommer aldrig att skilja oss", men min man är lite mer nyktert tänkande och inte ens han föreslog det.

Jag är fortfarande övertygad om att vi aldrig kommer att skiljas, men rent statistiskt är det ju lite dumt att tänka så.

• Anonym (Hemmafru)

Inget äktenskapsförord. Varit hemmafru hela vårt förhållande och hade han kommit dragandes med ett sånt förslag hade han fått leva själv i fortsättningen

• M1rella
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-10-16 08:52:44 följande:

Inget äktenskapsförord. Varit hemmafru hela vårt förhållande och hade han kommit dragandes med ett sånt förslag hade han fått leva själv i fortsättningen

Betalar han pension till dig?
  • Anonym (Sharon)
    Anonym (......) skrev 2017-10-15 22:11:08 följande:
    Jodå, vid arv eller gåva om det formulerats så av givaren.
  • Anonym (Hemmafru)
    M1rella skrev 2017-10-16 17:15:49 följande:

Betalar han pension till dig?

Om jag fick en krona för varje gång jag fått den frågan hade han nästan inte behövt det :D
Svar på tråden Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?