Har ni äktenskapsförord och varför/varför inte?
Varför valde ni att ha (eller inte ha) äktenskapsförord? Ni som har det, hur tog ni upp det med er partner? Ni som är sambos och har samboavtal kan också svara förstås.
Varför valde ni att ha (eller inte ha) äktenskapsförord? Ni som har det, hur tog ni upp det med er partner? Ni som är sambos och har samboavtal kan också svara förstås.
Med risk att kasta sten i glashus här.
Men min fru som går hemma hinner med hur mycket som helst förutom att ta hand om barnet. Och nu när han går på dagis så har hon hemma första veckan själv och tyckte dagen gick långsamt och han titta på serier mm innan hon hämtade honom vid lunchtid. Frågade min mor som gick hemma halvtid och hon sa att hon hade det hur lugnt och skönt som helst när vi var i skolan. Plockade lite hemma och påtade i trädgården.
Men här på FL så verkar det som alla har hybris om hur mycket det är att göra med barn och man hinner inget och mannen skall städa laga mat osv osv osv. Fan polaren är ensamstående mamma och hinner med allt och massor mer. KOllegorna som gått hemma som är killar har tagit hand om hemmet osv och tycker det är hur lugnt och skönt som helst (ja de har gjort allt som kvinnan gjorde när denne var hemma) Är det bara här på FL där alla anser att vara hemma är det jobbigaste som finns medans alla jag känner säger att det är skönt?
Menar inte at hacka på någon men enbart här inne som folk verkar tycka att vara hemma med barnen är ett fulltidsjobb medans alla jag känner tycker att det är hur bra som helst.
Håller helt med. Jag och min fru arbetar båda heltid. Våra barn är hela och rena, blir hämtade runt 4, huset är städat och det är ingen stor tidsuppoffring. Att det ska vara någon form av heltidsjobb är för mig obegripligt. Bara larvigt att överskatta insatsen
Fast du har ju levt 20 som många av oss andra kallar för semester. Pysslat i hemmet och tagit hand om barnen. Att inte jobba är det nog många som drömmer om. Förstår inte varför du anser att du ska ha hälften av det ekonomiska som din man byggt upp utöver att han försörjt dig?
Nej det har vi inte. Ingen av oss ägde något av värde när vi gifte oss och allt är våra gemensamma tillgångar.
Intressant. Förr såg man detta som höjden av mansgriseri , att låta sig bli uppassad på heltid av en hemmafru. Nu är alla avundsjuka...? Ni kallar det semester? Att ta hand om ett helt hem på egen hand? Medan mannen bygger upp sin karriär.
Om man som kvinna jobbar heltid så bygger ju det på att mannen tar halva marktjänsten. Ni kvinnor som är avundsjuka låter er väl inte utnyttjas genom att både försörja familjen och sköta hela hushållet, hoppas jag?
Håller helt med. Jag och min fru arbetar båda heltid. Våra barn är hela och rena, blir hämtade runt 4, huset är städat och det är ingen stor tidsuppoffring. Att det ska vara någon form av heltidsjobb är för mig obegripligt. Bara larvigt att överskatta insatsen
Naturligtvis inte. Vi jobbar lika mycket och delar fullt ut på allt hemma. Varför skulle vi inte?? Det finns ingen genetisk brist hos män att de inte kan göra hushållsarbete.
Ingen genetisk brist kanske men kanske en social?
Vi har inte äktenskapsförord. Såg ingen anledning till det då vi var (och är) på en jämbördig nivå när det gäller vad vi förde in av kapital i äktenskapet och inkomst. Hade haft det om någon av oss ägde betydande mer än den andre.
Att någon av oss inte ska jobba har aldrig funnits i vår tankevärld. Vi hinner tillsammans med hemmet utan att det knäcker oss. Hinner med tv-soffan och träning också. Kanske hänger på vad man prioriterar. Vårt hem är inte alltid kliniskt rent, men vi håller hyfsad ordning och alla är hela och rena. Vi trivs.
Kommer man överens om att den ena ska vara hemma och sköta allt är det extra viktigt med äktenskapsförord, men då tänker jag att det även ska innehålla hur den som är hemma kompenseras bl.a för förlorad pension. Det hade jag krävt. Sen kan man ju skriva så att det bara gäller det som förs in i äktenskapet från början, inte det som intjänas under äktenskapet.