• Sopp

Bf juli 2018

Är beräknad 27 juli, men har gått över med båda tidigare så är inställd på augusti

Hermioney skrev 2018-05-17 21:19:50 följande:

En liten kompakt lista så det blir lättare att hålla reda på alla

Mamma till S skrev 2018-05-17 15:04:33 följande:

6 juli enl. mens

8 juli enl. ul

Iowhannah skrev 2018-05-17 15:06:13 följande:

7 juli men hoppas på 9/7 (då fyller min mamma år) :)

Horisonten skrev 2018-05-17 17:48:05 följande:

18 juli men ev. igångsättning i v. 37+

tiiitti skrev 2018-05-17 20:25:50 följande:

3 juli ev. Juni pga födde tidigare förra ggn

Hermioney skrev 2018-05-17 12:38:22 följande:

3 juli men blir ev. i början av juni (intuition)

• Sopp
    Hermioney skrev 2018-05-17 12:38:22 följande:

Dinapp, skåra, stort hål, medium hål, från 3 månader?? med mera.

Jag fattar inte vad man ska välja och varför. Nån som har lust att förklara vilken nappflaska jag behöver köpa.

Jag vill ha minst en hemma ifall det skulle skita sig med amningen och jag måste pumpa eller ge ersättning.

Vilken av dessa ska jag köpa?

www.apotea.se/nappflaskor-dinappar/&ppp=150&q=

Den enda nappflaska som mina barn accepterat är MAM anticolic - kommer även ta med napp till BB och förhoppningsvis få honom att ta napp. Många varnar för att barnen ska bli nappförvirrade och vägra amma - vilket jag helt utan fakta inte riktigt tror på - ingen hade fock varnat för att barnen kan vägra napp och nappflaska vilket va hemskt med första för mig som hatar att va uppbunden - han vägrade flaska i 5 månader, så nummer två fick en flaska om dagen från start så att jag hade friheten att lämna hemmet i några timmar ibland när jag behövde ?få luft?
  • Sopp
    Twoblirthree skrev 2018-05-17 23:12:08 följande:
    Det är 6 år emellan de två så det va som att börja om på nytt igen. Den stora tjejen har hjälp till mycket med lillasyster. Men nu blir det 2 år emellan 2 åringen och den tredje i magen så det kommer bli tufft. Känner nog mest att det är 8 åringen som kräver min uppmärksamhet mycket just nu. Hon vill prata med mej nästa hela tiden... Men pappa får ta henne mer sen när den lilla kommer.

Tänker ofta som jag skrev innan att: om andra klarar det så ska väl jag göra det med. ;) Tror inte barnen far så illa av att man kanske inte har tid för dem hela tiden, allt går ju i perioder och det bästa är ju att ha en bra partner att dela föräldraskapet med.

För mig har det varit viktigt att gå in i "bebisbubblan" och fokusera första tiden på den lilla, med amning, hud mot hud och lyssna tidigt på signaler etc. Då får de/det stora barnet vara mer med pappa om inte mamma har tid. Tror man har igen det mycket längre fram i deras liv. Första tiden känns viktigast.
    Jag har 17 mån mellan mina, och det är klart att det var jobbigt (var hemma med båda samtidigt, första hade inte börjat förskola än) men jag tror också att jag gjorde det onödigt jobbigt för mig genom att fortsätta hålla så hårt på rutinerna med äldsta samtidigt som yngsta hade kolik. DOCK tyckte jag att det var lättare på sätt och vis, då jag tycker det är så himla tråkigt att vara själv med små-bebisar. Då hade jag ju äldsta att leka med och hitta på saker med, och yngsta tyckte ju det var spännande att hänga med.

Vet att det var så många som ifrågasatte mitt beslut att vara hemma med båda, för att bebisen skulle få så lite uppmärksamhet och äldsta skulle få så lite stimulans men det var ju bara skitsnack, äldsta fick hitta på roliga utflykter flera gånger i veckan och fick givetvis bra mycket mer uppmärksamhet än han hade fått på förskolan, och yngsta fick faktiskt mer fokus än vad äldsta fick när jag var hemma med honom - för med äldsta så satt jag mest och kollade på tv eller så låg han i vagnen.

Gud vilken utläggning - förlåt. Det löser sig!! Och det kommer vara jobbigt i början att dela på uppmärksamheten och dela på sig själv, men det ger sig med tiden. Mina killar är så himla tighta idag, och det kommer ju dina bli också när det bara är 2 år emellan. Va inte för hård mot dig själv bara, det gör inget om det blir lite stökigt och lite tv för äldsta och falukorv till middag
  • Sopp
    Iowhannah skrev 2018-05-17 22:43:33 följande:
    Det var en sköterska/läkare (minns inte vad hon var) på neo som sa till mig att tuttförvirring är väldigt ovanligt hos friska och fullgångna barn, det är vanligare hos prematurer. Ingen aning om hon sa så enbart för att lugna mig eller om det faktiskt är så.
    Min o-statistiskt säkerställda undersökning bland vänner med barn säger att för dom som har svårt att få tillräckligt med mjölk så väljer barnet bort bröstet för flaskan, har aldrig hört talas om en bebis som väljer flaska fast mamman har massa mat. Och har man dåligt med mjölk (eller om man helt enkelt inte gillar att amma) tänker jag att det är bättre att köra på flaska än att både mamma och bebis ska må dåligt
  • Sopp

Ja du ser, väldigt o-statistikt säkerställd - min teori sprack på 5 min! =) Det måste ha varit superjobbigt? Jag tyckte det var jobbigt att han inte tog flaska när jag hade mat men det scenariot hade jag inte ens tänkt på

Perpen skrev 2018-05-18 09:42:50 följande:
    Med första hade jag begränsat med mjölk - eller så var det kanske dålig kvalité för hon gick inte upp tillräckligt i vikt. Därför fick jag kombinera amning med ersättning och hon gillade verkligen inte flaskan. Tog lång tid att få henne att acceptera den. 
  • Sopp
    Hermioney skrev 2018-05-21 13:29:03 följande:

Jag har börjat fundera på BB-väska. Är det nåt man måste ha? Vad är nödvändigt att ha i den?

Varför har man den ens? -Allting finns väl på sjukhuset?

Och om ni har en kamera som inte är mobilkamera så är ju det kul att ha med! (Laddad och med utrymme på minneskortet). Sedan kan ni ju fundera över om ni vill försöka introducera napp direkt - lite kontroversiellt men jag är ju en nappälskare (tyvärr inte mitt andra barn .. :) ) - babyskyddet är ju bra att ha med också
  • Sopp
    Iowhannah skrev 2018-05-20 18:00:01 följande:

Jag går också in i vecka 34 i dag :)

Känner mig SÅ klar med det här! T o m sonen tycker att bebisen är klar och ska komma ut, jag kan inte göra annat än att hålla med. Det är iaf kul att han verkar längta tills bebisen kommer (och här trodde jag att han knappt fattade nånting), han vill gärna se videor från när han själv var bebis :)

Är så avis på er som har bf tidigt i juli! Att vara gravid är så drygt
  • Sopp

Jag var hos BM igår och magen växte som den skulle - Däremot fick jag en förklaring på att jag har varit ännu mer trött än vanligt då mitt blodvärde låg nere på 99 så nu ska jag ta 2 tabletter om dagen. Tycker det är lite konstigt att jag inte fick rådet att börja redan förra gången då mitt värde låg på 115, har läst lite nu på nätet ( jag vet haha ...... ska inte) och tydligen så är ju 115 någon form av gränsvärde. Hoppas jag ska återfå lite energi nu får som det känns nu vill jag bara låsa in mig i ett rum och stirra in i en vägg hela dagarna. Får panik om någon försöker prata med mig, tittar ner i marken när jag möter grannarna för jag ORKAR INTE småprata. Känner mig extremt osocial. 

Är även väldigt less på mina vildingar här hemma. Dom har ju svinkul tillsammans men jag tycker inte det är lika kul för de varvar upp varandra något enormt. Om de gör något dumt och man säger åt dom så räcker det liksom inte att den ena lyssnar, för om den andra börjar fnissa och tramsa så är ju den andra igång igen på 5 sek. Bäst går det när vi håller dom på varsitt håll så man får lite lugn men det blir ju svårt när man är ensam med dom. Det är ju bara 1,5 år mellan mina och det känns som (jag kan ha helt fel) att de på kvarteret som har lite längre mellan barnen (3 år eller mer) hetsar inte varandra på samma sätt. Där kan snarare det äldre barnet välja att gå iväg när det yngre börjar tramsa - hur har ni det där hemma? Hur ska det gå när det kommer en tredje :S 

• Sopp
    Twoblirthree skrev 2018-05-29 20:13:31 följande:

Vi får ju en tredje flicka så vårt förråd på flicknamn börjar ta slut... några tips på lite ovanliga inte konstiga flicknamn?

Vi har samma problem fast vi får tredje pojken, han får namnet som blev över liksom, haha.. OM det hade varit en flicka hade hon fått heta Ida eller Klara
  • Sopp

Även här en hel del sammandragningar. Har knappt haft med de andra två så det här är helt nytt för mig. De kommer framför allt på kvällen när jag vilar i soffan, de gör knappt ont men känner igen den där stegrande känslan som liksom trycker sig nedåt och så håller de på under någon timme till och från. Har i övrigt riktigt ont i kroppen, har håller på alldeles för mycket i trädgården och tror det straffar sig lite nu :( 32+3 idag

Svar på tråden Bf juli 2018