Inlägg från: grästuva |Visa alla inlägg
  • grästuva

Bf juli 2018

Ni som har flera barn sedan tidigare, när kontaktade ni mvc?

Ska vi också gå på hälsosamtal?

Är lite nervös inför att ringa dit då jag inte känner till barnmorskorna som jobbar nu, den underbara kvinnan som följt mig tidigare gick i pension efter min yngste son var född.

• grästuva

Jag är inte så förtjust i att färga håret under graviditeten med tanke på kemikalierna.

Någon som vet hur det är med silverschampo? Utsätts jag för mer kemikalier då än vid ?vanligt? schampo?

• grästuva

Jag mår mest illa på kvällarna. Dagtid har jag inte så mycket illamående men blir äcklad av allt i matväg, sån där olustkänsla.

För två veckor sedan ville jag havkycklingfile och ris varje kväll, nu kan jag inte tänka mig att äta det ;-D nu är det kokt potatis och ketchup istället.

Jag älskar julmat men nu får varenda bild av jultallrikar mig att tappa aptiten helt, hoppas det ändrar sig fram till jul.

• grästuva
    Iowhannah skrev 2017-12-04 06:34:14 följande:

Vilken vecka är du i nu?

Din beskrivning stämmer ganska bra in på mig, fast tvärtom. Jag kan vara illamående typ hela dagen och sen på kvällen, lagom till läggdags, bli JÄTTEhungrig! Vilket såklart har lett till att jag sover himla dåligt nu för tiden :/ Dessutom blir jag kissnödig strax innan jag ska somna (och då menar jag väldigt kissnödig, trots att det inte ens gått en halvtimme sedan jag var på toa).

I jul ska jag vara ledig fyra dagar i rad, då ska jag verkligen passa på att sova så mycket jag kan!

Jag är i v.6+1 enligt senaste mens. Plussade i v.3+0.

Är inte extra kissenödig ännu, det brukar komma senare för mig

Känner mig inte så där jättegravid mer än stundvis och har nog lite svårt att ta in det ännu.

Ska till mvc imorgon för första mötet så kanske blir det verkligare sen.

Vilken vecka är du i?
  • grästuva

Jag ska till BM idag, bara varit där för provtagning och hälsosamts innan.

Nu är det inskrivningssamtalet inriktat på graviditeten.

På Måndag är det ultraljud (är då i v.12+1) och vi bestämde oss även för KUB.

Tappade bort familjelivsgruppen ett tag så har inte följt er härinne, bara på fb.

Hur mår ni i graviditeten nu?

• grästuva

Jag har en liten mage, barn nr 5 väntar jag och magen har kommit tidigt med alla förutom första barnet

Kan se om jag kan ladda upp en bild i eftermiddag.

Ni som känner er livmoderkant, hur högt upp går den? Hade svårt att känna min tills för några dagar sedan. Nu känns den jättetydligt.

Häftigt att det kan skilja från en dag till en annan.

• grästuva
    Horisonten skrev 2018-01-12 10:10:24 följande:

Ja men lite så. Känns som de inte har tid med en för de har fullt upp med sin vardag. Så skönt och prata med någon som känner igen sig. Jag försökte ringa mvc för att lämna meddelande och be bm ringa mig men gick inte. Kunde bara lämna namn och numer så de ringde. Men vill ju prata med just min bm så ja,de sket sig. Får stå ut 2 veckor tills jag har besök till henne.

Ja känns tungt. Mycket mer rädd och orolig den a gången :( nja jo hon vet och sagt att jag skall åka så fort jag känner något men gäller att de finns plats. Sen bara nämt att jag är lite orolig. Men nu har oron och rädsla kommit mer och mer för varje dag. Så får ta upp de med henne. Jag minns med fösta att jag tyckte de var en evighet. Haha. Men med andra hann jag knappt upp i sängen så gick för fort och de fick ju också sy en hel del.

Jag har också snabbt förlossningsförlopp och rädsla inför det, vet att om det startar hemma så får jah föda hemma.

Remiss är skickad till Aurora och kommer börja gå där efter RUL.

Vi har även annat i vårt bagage då vi förlorade en liten pojke i v.30+ år 2011 (inte pga av snabb förlossning!) så vi blir igångsatta ca 1,5-2 veckor innan bf.

Prata med din bm och berätta om din oro, precis hur du känner och vad som skrämmer dig.

Finns mycket stöd och hjälp att få <3
  • grästuva
    Meedaa1 skrev 2018-01-22 10:35:13 följande:

Nyfiken på hur många som berättat om graviditeten

Har tänkt vänta men råkar sägas ????

Igår berättade vi för barnen (v.13+1), hade gärna väntat lite till men inser att dom redan misstänkte och skulle något gå fel så skulle dom ju märka av det ändå.

Har berättat för några nära kompisar och några utav de jag jobbar med då det kan vara bra för dom att veta.

Även mina systrar och min pappa och styvpappa vet.

Kommer vänta med att gå ut med det mer men ser man mig så syns det.
  • grästuva
    malikan skrev 2018-01-18 09:23:10 följande:

Gick in i v 15 idag och tänkte dokumentera magen, inser att jag är ju gigantisk!! Hur ser ni andra ut som väntar tredje? Vill va glad över magen men nu skäms jag mest...

Skäms inte, magen är jättefin

Min mage i v.13+1 väntar barn nr 5

• grästuva
    malikan skrev 2018-01-24 23:04:47 följande:

Aa jag är opererad så den är kortare än normalt

Är det jobbet som triggar dina sammandragningar? Tänker att du kanske skulle behöva vara hemma och vila upp dig, har du pratat med din bm om det?
  • grästuva
    karrott skrev 2018-01-26 14:16:48 följande:

hej!

ny i tråden, eller jag har följt lite, men har inte vågat riktigt skriva något då jag har lite svårt att lita på att det kommer gå vägen denna gång. har en son sedan tidigare som är snart två år men var med om ett missfall i vecka 19 i somras.

nu är jag gravid i vecka 15 och har bf 26 juli :)

det finns visst en facebookgrupp som man kan bli medlem i?

Förstår oron du känner, förlorade själv en liten pojke sent i graviditeten 2011 (v.30+).

Detta är mitt 5 barn, tredje sen pojken vi förlorade och oron finns där hela tiden.

Jag ska börja gå till mvc psykolog och prata och efter RUL kommer jag även börja gå hos Aurora.

Det tar inte bort min oro men det hjälper att få ventilera.

Får du extra stöd i din graviditet?

Välkommen in i tråden <3
  • grästuva
    Hermioney skrev 2018-02-23 19:50:32 följande:

Är det nån som känner igen detta:

Det började för några veckor sedan och kommer på kvällarna.

Det kan komma oavsett om jag ligger och tittar på TV eller står upp.

Det kommer inte varje dag. Ibland går det över en vecka mellan gångerna.

Utan förvarning får jag plötsligt ont i mitten av magen under naveln.

Som om nåt växer ut ur magen och det gör skiiiitont och ibland skriker jag till. Sen minskar det och går in igen.

Varar bara några sekunder max en halv minut.

Jag trodde först att jag hade ätit nåt men det kan komma på tom mage och det är allt som händer. Inget lös i magen eller nåt.

Bara som att nåt växer ut ur magen och sen går in igen.

Kan det vara sammandragningar du känner, magen blir hård och det spänns utåt och stramar.

Gör det ont eller är det överraskningen och obehag som gör att du skriker till?

Om det gör ont så prata med din bm.
    ♥ Stolt mamma till fyra fina pojkar. Theo 24/12-07, Oliver 4/4-11, Filip 11/4-12 och Nils 28/1-14♥
  • grästuva
    Utvandraren2 skrev 2018-04-12 21:54:46 följande:

Typ samma här! Varit väldigt mycket rörelse, men denna vecka har jag fått sova liiite bättre. Jag har hört att det blir inte såhär ända till bf, när det blir trängre i magen rör bebisen sig mindre. Just nu är de starka och simmar runt av hjärtans lust!

Jag har också fått foglossning nu (v29), men min är inte så kraftig ännu, peppar, peppar. Jag svor över magen häromdagen, det är ju så hopplöst omöjligt att få på sig strumpbyxor trots att jag tagit i rejält i storleken. Man vill ju gå i trikåklänning på jobbet, för den sitter ju inte åt någonstans.

Rörelserna kan kännas annorlunda längre fram i graviditeten men ska aldrig minska i frekvens, kännas trötta eller svaga.

Bebis är såpass stor efter v.28 att rörelserna känns.

Avsaknad av rörelser ska kollas upp.

Jag vet att det inte var vad du skrev men blir lite rädd så fort jag läser att rörelserna skulle minska så ville bara vara övertydlig. I all välmening <3
    ♥ Stolt mamma till fyra fina pojkar. Theo 24/12-07, Oliver 4/4-11, Filip 11/4-12 och Nils 28/1-14♥
Svar på tråden Bf juli 2018