• Okänd33

Bf juli 2018

Måste fråga en annan sak här när jag ändå är igång med det höga blodtrycket.

Facebook är ju betydligt mindre anonymt än här på det här forumet. Hur kommer det sig att folk "vågar" posta här i ett helt öppet forum där man dessutom då kan bara anonym?

Är även familjeliv.se enbart för kvinnor (inte kvinnlig partner då, för man vill väl bespara det som försigår i en gravidstinn kropp)?

Var ligger skillnaden?

Är det inte betydligt mer rimligt att man postar de här så kallat hemliga, pinsamma, gravidstinna bilderna här där man är anonym istället och låter Facebook vara en levande plattform där man diskuterar -- mycket i realtid -- och kan söka stöd oavsett vem i förhållandet man är?

• Okänd33
    miachr78 skrev 2017-11-22 15:19:46 följande:

Vet att det finns 2 fb-grupper för bf juli. Jag är med i en av dem. Tror inte det är den som ni i denna tråden är med i för jag har inte sett några pappor där..rekommenderar er isf att byta till den gruppen.

Är pappor välkomna där eller är det bara att ingen kommit med än?

Är den dold?
  • Okänd33
    Sosarora skrev 2017-11-22 17:03:13 följande:

Genom att vara med i gruppen tillgodoser väl inte din man sig info kring ert barn? Jag hoppas verkligen att ni båda är delaktiga i eran graviditet utan att vara det genom sociala medier.Den infon får han väl av dig och er barnmorska. Gruppen tillgodoser väl info för gravida kvinnor till gravida kvinnor.

Jag som gravid kvinna tycker det känns tryggt att ha en grupp att kunna dela vad som sker, ställa frågor till andra i samma båt osv. Jag tycker inte det känns bra att berätta om mina ev flytningar, ömma bröst, inkontinensbesvär, hemroijder och allt möjligt jag kan råka ut för under graviditeten till män jag inte vet vilka dem är. De har inget med mina besvär att göra!!

Och dessa anledningarna tror jag nog är huvudsyftet till att pappor utesluts och inte att ngn blivit sexuellt trakasserad som väger tyngst.

De flesta såna här grupper har inte papperna med av just den anledning som jag skrev.

Att bli skitförbannad över att ngt inte är som just du vill är egentligen bara ngt negativt för dig. Och att skapa en egen grupp är inte så svårt så det kan du ju göra. Hoppas du hitta en grupp med likasinnade som kan passar dig/er bättre <3

?Genom att vara med i gruppen tillgodoser väl inte din man sig info kring ert barn??

Nej men det gör ju inte jag heller. Jag tillgodoser mig noll mer info om mitt vårt barn.

?Jag hoppas verkligen att ni båda är delaktiga i eran graviditet utan att vara det genom sociala medier. Den infon får han väl av dig och er barnmorska. ?

Vi är väldigt delaktiga båda två i vår graviditet. Men det är för oss båda två vår första graviditet någonsin och därmed är allt väldigt nytt och som _vi_ förstått från gruppen är vi inte ensamma om att få första tid hos barnmorska först om jättelång tid, när vi veta om det här i över en månad. Så någon info från vår barnmorska har vi inte fått överhuvudtaget.

Eftersom du inte känner mig så vet du heller inte om att jag är borta merparten av varje vecka långt borta från min man, pga jobb. Det innebär förstås att vi kan prata på lite olika tider, när det passar för båda. Däremellan har jag varit oerhört glad att han visat eget intresse att söka information själv men också att läsa i gruppen om vad som händer för att ha större förståelse för mig och allt som är nytt.

Jag som gravid kvinna kände att det var skönt att kunna prata med andra människor som också väntade barn och dela erfarenheter, oro och glädje. Kvinnor som män, spelar ingen roll. När jag gick med i gruppen fanns inget om att inte männen var välkomna, hade det varit så hade jag definitivt inte delat med mig av privat information om mig själv.

Nu var ju syftet framförallt som adminen skrev i PM till min man att det var för att skydda kvinnorna från sexuella trakasserier, så det var definitivt det som var problemet.
  • Okänd33
    FredligDuva82 skrev 2017-11-22 18:32:02 följande:

Min man och jag brukar läsa tillsammans det som står i FB gruppen, tycker det är kul att han är delaktig på hur andras fram och motgångar ser ut, dock hade jag inte tänkt att bjuda in honom, men men. -lycka till er alla

Det gör mig jätteglad att läsa det här och att din man är intresserad och delaktig i er graviditet! Hurra för sånna män!

Akta bara så admin inte får veta det och utesluter er pga sexuella trakasserier som han eventuellt kan ställa till med.

Det är ju också så att det är så oerhört ?pinsamma och intima detaljer? som delas där, som inte är menade av de som skriver att andra ska få läsa om de råkar vara mannen i föräldraskapet.
  • Okänd33
    Okänd33 skrev 2017-11-22 18:40:24 följande:

Det gör mig jätteglad att läsa det här och att din man är intresserad och delaktig i er graviditet! Hurra för sånna män!

Akta bara så admin inte får veta det och utesluter er pga sexuella trakasserier som han eventuellt kan ställa till med.

Det är ju också så att det är så oerhört ?pinsamma och intima detaljer? som delas där, som inte är menade av de som skriver att andra ska få läsa om de råkar vara mannen i föräldraskapet.

Värt att notera är också att det givetvis är ?pinsamma och intima detaljer? som gäller andra bara och som inte gäller ens egna mamma till sitt kommande barn. För gud förbjude att något som är pinsamt och intimt i egna förhållandet skulle vara ? normalt :O
  • Okänd33
    FredligDuva82 skrev 2017-11-22 18:48:28 följande:

Man får väl tänka som så, att det kan ju vara några som råkat ut för något, men tar man med sig det igenom livet så blir det jobbigt.

sen ska man ju inte dela sådant på nätet som man inte kan stå för, men alla får väl välja vad dom vill, just nu ville den nya admin städa bort män, och då fick hon göra det.

Vi andra får väl vara tysta och följa med bara tänker jag.

Ja men typ.

Vem har inte råkat ut för hemska saker, men ingenting verkligen INGENTING blir ju bättre av att anklaga alla möjliga åt höger och vänster. Snarare lär man få en mer inskränkt värld att leva i.

Kanske är nya admin som skrev här ett par inlägg längre upp om att folk höll med i hennes beslut, vilket jag inte har någon aning om längre, men eftersom hon redan hade raderat de som hade kunnat bidra med mest mångfald i vad man har nytta eller ej av, och eftersom alla andra som skulle kunna skriva något om det lär ju inte våga om de inte vill bli kickade också, så vore det inget annat än konstigt om inte diskussionen blev extremt ensidig.
  • Okänd33
    Tumvante skrev 2017-11-22 19:08:35 följande:

Du glömde svara mig ;)

Men ville kommentera din nedersta mening. Den personliga erfarenheten hon haft, är hennes, och inte anledningen till att pappor inte får vara med.

Anledningen är att det är gravida kvinnor med BF under samma månad som gärna vill dela erfarenheter. Det stod också i meddelandet i gruppen. Och det är också det medlemmarna står bakom, de vill helst dela med andra gravida i samma båt.

Av de grupper jag varit med i (har tyvärr blivit en del grupper då jag gått in och ur pga missfall) så har beslutet varit detsamma. Så jag tror inte det är unikt.

Vill man ha en föräldragrupp, så är det absolut en jättebra idé.

Ett bra tips till din man är att skaffa appar, så han kan följa vecka för vecka vad som händer i din kropp och med barnet.

Sådana tips hittar man även på fl i gravidtrådar - som är för alla :)

Ovia Pregnancy, Pregnancy+, gravid app, 1771 vårdguiden och gravidboken är bra tips!

Nu var det ju iofs inte det som admin skrev i meddelandet till min man innan han kickades. Jag vet ju inte om det är du som är admin eller om du bara läst vad hon skrivit någon annanstans men jag har sett meddelandena.

[Quote]"Ja(g) har varit utsatt för väldigt mycket sexuella trakasserier så här väldigt svårt för små män tyvärr " [/quote

är inte så mycket att tolka.
  • Okänd33
    Okänd33 skrev 2017-11-22 20:04:51 följande:

Nu var det ju iofs inte det som admin skrev i meddelandet till min man innan han kickades. Jag vet ju inte om det är du som är admin eller om du bara läst vad hon skrivit någon annanstans men jag har sett meddelandena.

[Quote]"Ja(g) har varit utsatt för väldigt mycket sexuella trakasserier så här väldigt svårt för små män tyvärr " [/quote

är inte så mycket att tolka.

Vilket dåligt forum det här är där man inte kan editera när det blir fel. Citatet skulle vara:

Ja(g) har varit utsatt för väldigt mycket sexuella trakasserier så har väldigt svårt för andra män tyvärr
  • Okänd33

9+5 idag och sen ett par tre veckor mår jag illa de flesta dagar.

Mitt första barn och försöker verkligen verkligen att vara "duktig" och stark och akta allt som kan vara farligt. Sköter mat, försöker käka äpple när jag mår illa.

Har rejäl huvudvärk i vart fall varannan dag sen flera veckor men det hjälper inte att klaga och hittills har jag bara tagit en enda värktablett när det var som absolut värst (Alvedon).

Köpte de där vanligaste tabletterna mot illamående på förhand för att ha när det är illa illa, och försöker ändå stå ut utan att ta någon. Har tagit tre tabletter totalt hittills även om jag mår illa i stort sett varje dag.

Tänker positivt och hoppas verkligen att illamåendet kommer att lägga sig och att huvudvärken försvinner då samtidigt.

Har några dagar i veckan smärta i magen allt ifrån att det spänner kring livmodern ordentligt till att det känns som att man sticker knivar i magen på mig till att det känns som att jag har flertal blåmärken på insidan av huden.

Tänker att det här gör mig tuffare... Det gör det kanske inte men vad ska man tänka annars.

Jag är förbannat rädd för förlossningen så att tänka att det här gör mig tuffare är typ allt jag kan göra just nu.

• Okänd33

Har jag missat något? Fick ni veta kön på kub ultraljudet eller från resultat på blodprovet?

Vi har inte fått veta och jag dör av nyfikenhet.

• Okänd33
    malikan skrev 2018-01-24 21:20:42 följande:

Åh vill oxå få veta vad jag har i magen!

Sjukt stressigt på jobbet just nu och ligger med hemska sammandragningar, försökt duscha varmt och böla lite där men hjälpte inte, haha

4 veckor kvar till tappmätning, hatar dessa sammandragningar och oron!

Tappmätning..?
  • Okänd33
    Sopp skrev 2018-01-24 21:42:45 följande:

Jag gjorde NIPT utöver KUB så då får man veta, annars är det RUL som gäller:)

Men åh. Blev inte erbjuden något vid namn nipt och när jag googlade verkar det typ vara 1(?) ställe i Stockholm som erbjuder vilket verkar helt sjukt? :-/
  • Okänd33
    Mamma till S skrev 2018-01-28 13:25:48 följande:

Har ni mkt rikliga flytningar, nu menar jag mkt? Är i v 17+1 o idag har det vart mkt, nu slog det mig att det kan va fostervatten? Eller slog mig, googlade såklart å fick upp det ?värsta? ... Dom luktar inget men känner lite obehag i magen nu bara... Att det läcker lite.. :( ?

Ja jag har sedan ett par veckor rätt mycket, vita, tjocka.

Luktar inget ovanligt så oroar mig inte ett dugg. Är mer på förmiddagen än annars på dagen.

Tycker inte du ska oroa dig ett dugg.

Jag är i vecka 16.
  • Okänd33
    malikan skrev 2018-01-28 14:48:44 följande:

V 15+0 med tredje :D

Jag är som i v 25 med första, haha

Här kollar man inte hjärtljuden förräns i v 25, försökte få henne att kolla nästa besök i v 20 men det ville hon inte..

Vi köpte en "angelsound" doppler för att kunna lyssna på hjärtat hemma.

Vi fick göra det på både tidigt VUL i vecka 6 (tror jag), samt på KUB i vecka 14.

Men det är himla mysigt att vakna tillsammans och båda lyssna på hjärtat ett par minuter.

Betalade ca 400kr för den.
  • Okänd33
    polf skrev 2018-01-29 18:37:15 följande:

Hej på er!

Ni som väntar erat första barn, har ni börjat köpa något ännu? Jag var inne i en barnbutik idag för första gången med min man. Vågade mig inte på nägot. Klämde mest och tittade. Men nu ångrat jag mig nästan haha. Är i v.17!

Räknas barnvagn, babysitter till bilen, och typ 10 body's? Samt fått lite mer kläder av nära och kära? ^_^

Skulle hålla mig lite längre med kläder men alltså - går du in i en barnbutik är det ju kört sen haha ^_^
  • Okänd33

Har också RUL 23/2.

Had blivit framflyttad och sen bakflyttad BF.

Fick enligt NaturalCycles när jag plussade 20/7 som BF.

På VUL i vecka 7 så blev vi flyttade till 21/7.

På KUB vecka 13 blev vi flyttade bakåt till 19/7.

Ärligt talat så tror jag det här flyttande fram och tillbaka är för att några dagar är så liten skillnad.

Enligt den enda dagen vid ÄL som vi hade sex så ska plutten komma 18/7 och det kan ju mycket väl varit så att spermierna överlevde en, eller två (sex igen), eller tre dagar innan befruktningen skedde. Men vad spelar det egentligen för roll? Tydligen föds ju extremt få ungar på den dagen som de (just då) slagit fast som BF. Så, jag ser det som ett cirka och inget mer än så.

Dessutom är det första ungen så skulle inte alls bli förvånad om det blir ett augustibarn istället om man går över tiden.

Just nu mår jag väldigt fram och tillbaka.

Ena dagen jobbigt med vad jag tror är foglossning, ont i huvudet, ont i magen, fruktansvärda sammandragningar när jag stressar eller är orolig.

Andra dagar mår jag fint.

Magen är så pass nu att beroende på folks vett och etikett så förstår de på en gång att jag är gravid samt säger det, andra håller tyst :-P

Har fått mycket mer hår från naveln rakt ner än vad jag någonsin haft och jag har börjat få bristningar mitt på magen som i ett trasigt cirkelmönster kring naveln.

Svar på tråden Bf juli 2018