• Moorii

Bf juli 2018

Iowhannah skrev 2018-04-05 10:52:21 följande:

Jag har moderkakan i framvägg denna gång (hade i bakvägg förra gången) och ÄNDÅ känner jag mer rörelser än med sonen :O

Där ser man, spännande! Du får återkomma när bebisen är ute och säga om det stämde eller inte :)
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-04-26 10:44:44 följande:

Nu behöver jag lite pepp här känner jag. Jag väntar ju som sagt min tredje pojke, och även om det fanns en initial besvikelse över insikten att jag aldrig kommer att få en dotter så längtar jag så efter mitt fina barn som ligger inne och bakar färdigt i magen. Dock så dyker den där besvikelsen upp igen varje gång någon annan får en dotter, eller får veta att de ska få en dotter - Som att jag blir avundsjuk och samtidigt arg för att ingen blir avundsjuk på mig (jag vet nu låter jag helt rabiat, skyller på gravidhormoner haha .. =) ) 

Jag har en ogrundad känsla (tror jag) av att jag skulle haft bättre kontakt med en vuxen dotter än med en vuxen son, även om mina egna barn får träffa farmor och farfar bra mycket oftare än mormor och morfar som bor i en annan stad. Nu ska ett par vi umgås med väldigt nära, som får barn bara 6 veckor efter oss, tydligen få en dotter och jag är sådär avundsjuk som jag inte vill vara - visst KAN söner också ha en fin relation med sin mamma? eller är jag dömd att typ baka bullar och titta på när dom umgås med sin pappa? (jag är ju verkligen ingen tjejig tjejmamma utan jag är ju den som satsat på karriären och min man den som drar största lasset hemma, dock bakar han ju inte bullar.. ) 

Då ska jag berätta om min svärmor. Hon fick tre pojkar, det skiljer tre år mellan varje. De är riktiga mammakillar alla tre och är ofta och hälsar på sina föräldrar, alla bor dessutom kvar i närheten. Min man vänder sig till både henne och sin pappa när han behöver stöd, samma med de andra två. Även min mamma har fin kontakt med mina tre bröder, medan vi nästan aldrig pratar, och då bor de ändå 90 mil bort. Det finns stora chanser för fin kontakt mellan dig och dina söner skulle jag säga :)
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-27 20:23:44 följande:

Jag tycker du ser ut att ha tänkt på allt faktiskt. En fårfäll kan vara mysig i vagnen också.

Vi har inte köpt nånting till kommande bebis. Vi ska få lite kläder i storlek 50 (sonen var aldrig så liten) men i övrigt så får hon ärva storebrors grejer. Babyskydd ska förstås införskaffas.

Har någon av er hyrt ett babyskydd någon gång? Vad har man för garantier? Är det alltid nytt/oanvänt? Uthyrarna kan ju inte veta med säkerhet att det är okrockat annars, tänker jag.

Vi hyrde vårt vid BB, tror det kostade 600 kr för nio månader. Jag tvivlar på att det alltid är nytt, och visst är det så att de inte kan veta till 100 % att det inte varit med om en krock, men jag kan tänka mig att de har noga kontroller på de babyskydd som kommer tillbaka. Vårat var i bra skick iallafall, tyckte helt klart det var värt att hyra.
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-29 11:33:27 följande:

Upplever ni att tröttheten från första trimestern har kommit tillbaka?

Jag är så fruktansvärt trött nu! Känner mig helt slutkörd redan någon timme efter frukost. Jag fattar inte hur jag ska orka i nio veckor till!

Minst sagt! Förra graviditeten blev jag sjukskriven i vecka 25 pga foglossning, så var dels hemma den delen av graviditeten och jobbade inte, dels hade jag inte ett barn att springa efter hela dagarna.. Nu är jag som en klubbad säl för det mesta, orkar inte vara vaken efter nio. Inatt sov jag 10,5 timme, men nu är jag ändå lika trött som vanligt. Längtar tills 13/6, sista dagen jag hade tänkt jobba.
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-29 20:29:13 följande:

Hahaha! Åh, den som ändå hade den lyxen! Jag sov bort merparten av tredje trimestern när jag väntade sonen, nu är det av förklarliga skäl lite svårare.Ja, det är ju det där med storasyskonet som lite ställer till det. Plus att sambon jobbar varannan helg. En hel dag med barnet är väldigt utmattande!

Jag sov 9,5 timmar i natt (med två kisspauser) men kunde lätt ha sovit 4-5 timmar till! Tur att sambon går på vårsemester den 3 maj, då ska han få hänga med barn tills han ska resa bort några dagar. Jag känner verkligen att jag behöver vila ORDENTLIGT!

Min man jobbar också varannan helg, han slutar dessutom oftast 19 även på vardagar, så blir jag som får ta allt de dagarna... Vi turas om med sovmornar de helger han är ledig, idag lyckades jag äntligen sova på min sovmorgon! Kommer inte bli så mycket vila för min del tyvärr, för sen när jag går hem så kommer ju också sonen vara hemma. Tänk, sen är det där med sovmornar ett minne blott, iallafall till en början.. Hjälp!
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-29 23:27:33 följande:

Ja herregud! Det känns som att man glömmer så snabbt. Snart ska man vakna var tredje timme för att mata och så ska storasyskonet gå upp vid 07-08 :/ Vi kommer iaf vara lediga tillsammans de första månaderna så vi kan dela upp oss en del (typ att den som tar bebisen på natten behöver inte gå upp med storebror på morgonen).

Oj, vaknar storasyskonet 7-8? Min son vaknar sällan senare än 6, oftast 5-halv 6.. Idag kvart i fem, underbart :P Hur menar du att ni kan turas om med bebisen på nätterna? Jag tänker att det är bara jag som kan ta bebisen, med sonen så vaknade han bara när han ville äta. Skönt att vara lediga tillsammans! Går jag över två veckor så kommer vi ha 7-8 veckor sammanhängande ledighet, fast hon får gärna komma tidigare tycker jag :)
  • Moorii
    Hermioney skrev 2018-04-29 23:38:24 följande:

Hur länge (ungefär) måste man gå upp var tredje timme?

Vad händer om ingen mjölk kommer ut? Hur länge överlever bebisen utan mjölk?

Är det bäst att ha ersättning hemma fall i fall?

Skratta inte åt min fråga. BM skrattar bara men vägrar svara på om bebisen dör direkt utan mat eller klarar sig flera timmar så man kan var lugn.

Gå upp är väl kanske inte rätt ord för det, ligga kvar i sängen och mata, sen går det fort att somna om igen. Fast beror väl på hur bebisen är, en del sover kanske inte alls på natten, men det hoppas vi att alla här slipper :) Kommer inte ihåg hur länge det pågick, kanske 3-4 månader? Sen blir det kanske bara två matningar på natten, sen en osv. Jag vet inte hur länge en bebis klarar sig utan mat, men om det får dig att känna dig lugnare så kan du ha några tetror med ersättning hemma, det hade jag inför första barnet.
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-30 08:41:25 följande:

Jag tänker inte försöka amma denna gång, därför kan vi dela på nätterna. Jag mådde så dåligt av amningen förra gången och vill inte riskera att det ska trigga någon depression igen. Det känns inte riktigt som att man har tid att vara deprimerad när man har två barn (känns knappt som det med ett barn liksom).

Då förstår jag! Låter som att det är rätt beslut för er. Tufft med depression, det är nog jobbigt utan barn :/
  • Moorii
    Hermioney skrev 2018-05-13 15:52:36 följande:

Om det låter som en bubbla spricker i magen. Högt. Är det bebisen som fiser/rapar/hickar eller är det något helt annat? Nån som känner igen?

Jag undrar också! Hände mig idag, så blev nervös att vattnet skulle gå, men hände inget mer. Bara det där ljudet, klickande ljud mer för mig dock.
  • Moorii
    Hermioney skrev 2018-05-13 19:01:02 följande:

Hur hörs/känns hicka? Hur vet man att det är hicka?

För min del så är det regelbundna, tickande rörelser i magen. Betydligt svagare än sparkar /buffar, man bara märker avlägsna rörelser som kommer med jämna mellanrum. Så är det för mig iallafall. Har dock aldrig hört, trots moderkaka i bakvägg denna gång.
Svar på tråden Bf juli 2018