• Moorii

Bf juli 2018

Längtar17 skrev 2018-07-08 12:31:43 följande:

Tack, men har verkligen kämpat för att inte vara hård i magen men har varit omöjligt då jag måste äta Niferex. Nu är jag inte hård längre men gissar att barnets huvud trycker på. Sen hjälper ju inte värmen direkt. Har pratat med tre bm/ssk på förmiddagen men alla bara säger att det är att stå ut.

Jag har också fått en del hemorrojder, men det mesta var från förra förlossningen för två år sen. Det blev lite mer under denna graviditet, men har inte haft direkt ont av dom, mest jobbigt att torka rent. Bm sa dock samma till mig, man gör inget åt det, inte medan man fortfarande är gravid. Nu när barnet är ute funderar jag på att ta tag i det.
  • Moorii
    Perpen skrev 2018-07-11 09:15:58 följande:

Nyfiken fråga till er alla.. Nu de sista veckorna.. Har ni gått upp i vikt vid varje besök hos bm eller har ni stått stilla nån gång? Tänkte eftersom det sägs att bebisen lägger på sig 200g/vecka eller vad det nu är de sista veckorna..

Jag stod stilla i vikt de tre sista gångerna hos bm, fast bebisen gick upp mer i vikt, lite konstigt ändå.
  • Moorii
    Perpen skrev 2018-07-15 21:58:06 följande:

Ja bra tips med handduken! Vi har bevattningsförbud och får inte bada. Annars hade jag nog gjort det varje dag också. Men har iaf en fläkt i sovrummet som står på hela natten. Annars hade det inte gått att sova.

Idag beställde vi förresten babyskyddet. OCH monterade spjälsängen. Nu återstår bara bb-väskan. Men inte lär ju inte titta ut förrän om en månad ändå så det är ingen brådska. Men lite tur kanske det är svalare då så man slipper oroa sig för en överhettad bebis.

Hur går det för er som fått era små? Är värmen väldigt hemsk för er och bebisarna?

Det är inte jätteroligt, speciellt inte med en bebis som helst vill vara nära hela tiden :/ vi kör korsdrag så vi får ner temperaturen något (ser till att bebisen inte är mitt i det då) , sen så fick jag ok från sjuksköterskan från BVC att ha på golvfläkten i vardagsrummet, så länge den inte var riktad direkt mot henne. Hon har för det mesta bara en kortärmad body på sig, även om hon vissa dagar hade kunnat ha bara blöja, mest för att hon inte ska halka omkring på en svettig mamma.. Nä fy. Jag hade sett fram emot spöregn på onsdag, men såg idag att de ändrat från nästan 15 mm regn till 0,2 :( enda positiva är att det kommer vara ca 21 grader från och med då. Hemsk sommar!!

Min mamma och pappa skulle båda kommit idag, men iom att risken är stor för rejäla förseningar, stopp på vägen osv och värmen på tåget så kommer inte min pappa pga att hans hälsa inte är på topp. Så himla ledsen :( Den här värmen förstör allt!
  • Moorii
    kattnos skrev 2018-07-18 19:45:05 följande:

Lycka till i morgon!

Är hinnsvepning något man brukar bli erbjuden eller måste man be om det själv?

Någon som är med i SWEPI-studien förresten? Har fått info om den men inte bestämt om jag vill delta..

Jag har aldrig blivit erbjuden hinnsvepning, var mitt andra barn jag väntade. Bad om det själv på bf+10.

Jag var med i swepi-studien men blev lottad till att bli igångsatt på 42 +0. Som tur var startade det av sig själv två dagar senare :)
  • Moorii
    Hermioney skrev 2018-07-15 13:34:16 följande:

Nej. Man väntar eftersom min syster fick av sig själv 14 dagar efter. Sen får jag väl en tid.

Hur har det gått för dig??
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-07-21 11:14:53 följande:

Gör bvc hembesök även med andra barnet?

Här i Västra Götaland gör de det iallafall, de gjorde hemnesöket efter en vecka.
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-07-21 23:20:46 följande:

Hallå ni som fött, kände ni på er att det va dags på något sätt?

Egentligen förnekade jag väl att det var på g tills det började göra riktigt ont.. Men det började med en blödning och efterföljande värkar på en fredag, de avtog dock efter någon timme. Hade lite förvärkar någon kväll till tror jag, innan onsdagen veckan därpå. Då fick jag stark, ihållande mensvärk som efter några timmar övergick till värkar. Hon föddes den natten.
  • Moorii
    asterisco skrev 2018-07-25 17:47:19 följande:

Jag har varit inne angående minskade rörelser tre gånger, men då har hon bara bytt plats! Jag tycker man ska ringa eller gå minsta lilla oro man känner, vi har liv som växer i oss!

Idag vid 14.30 gick min slempropp, har tyckt det släppt lite innan men nej nej, man ser tydlig skillnad på propp och flytning! Hade två rejäla värkar efteråt och mycket

Molande värk. Ligger på sängen nu med stundvis lite sammandragningar och tryck nedåt. Ingen direkt värk utan mer molande mensvärk och strålning/stöt nedåt ibland.

Undra hur långt det kan gå innan det drar igång nu, någon med erfarenhet eller som hört ngt kring det?

Komsi kom efterlängtade bebis, bf+3 idag.

När min förlossning startade så hade jag först stark mensvärk som började vid 15, ca två timmar senare fick jag värkar, blev starkare och kom oftare fyra timmar efter det. Slemproppen gick kanske vid 19. Min flicka föddes den natten. Sen kan det säkert variera, men så var det för mig :) hoppas det drar igång för dig nu!
  • Moorii
    Oktober2017 skrev 2018-07-31 06:21:53 följande:

Inne på förlossningen. 5 min mellan värkarna. Vill ej undersöka mig än då vattnet gått :)

Spännande! :D Hur har det gått?
  • Moorii
    Oktober2017 skrev 2018-08-01 04:51:42 följande:

Jo då. 31/7 Kom en liten pojke på 4300 g :) Allt har gåt fint!

Vad härligt, stort grattis! :D Skönt att allt gick så bra!
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-08-03 20:44:09 följande:

Grattis till bebisarna! Tredje dagen hemma går mot sitt slut här. Känner mig så himla ledsen! Försöker hålla känslorna i schack och påminna mig själv om att det kommer lätta men fy bubblan vad jag ogillar den här första bebistiden. Förmiddagarna går bra, men ju närmare kvällen man kommer desto mer ångest får jag. Dessutom så smittar ju ångesten av sig så ALLT som känns lite jobbigt i vanliga fall känns 1000 gånger jobbigare med alla hormoner och sömnbrist. Någon som kommer ihåg när man kan lämna hemmet igen utan att behöva amma dygnet runt och sova mer än 2 timmar???

Åh, första veckan är tuff! Jag var också ledsen över allt, jättejobbigt. Som tur är går det ju över! Vår lilla är snart en månad gammal och nu börjar vi kunna åka iväg på saker. Var på utflykt häromdagen från 9 till 17 och hon sov större delen av dagen i bärselen, vaknade två gånger och åt. Skönt att veta att det funkar att åka iväg! Det och att det är tillräckligt svalt ute för en liten bebis.
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-08-04 19:48:11 följande:

Lyckas ni lägga ner era barn när de sover? Hur går det till isf

Nej. Var ute med barnvagnen för första gången häromdagen, det lyckades nog enbart för att hon redan sov när hon las ner i vagnen och att vagnen sattes i rörelse direkt. När vi kom hem och jag satte ner liggdelen på golvet så tog det en knapp minut innan hon började skrika.. Får oftast ha henne i bärselen på dagarna, annars sover hon inte ordentligt, inte ens om man håller henne i famnen. Jaja, så länge hon är nöjd! Förhoppningsvis blir det bättre :)
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-08-05 11:09:08 följande:

Haha ja jag lyckades lägga ner min bebbe när gan sov och gick på promenad, sen sov han vidare på altanen, jag gick runt och pysslade i trädgården. Tänkte att nu har jag äntligen fått en lätt bebis. Ha.. haha ... har aldrig hänt efter det. Dessutom är han extreeeemt lös i magen, bajsar typ gult vatten. Har börjar ge ersättning som tillägg nu för han äter konstant men blir aldrig nöjd, kanske för att allt rinner rakt igenom

Igårkväll fick jag årets psykbryt. Min man skulle ta lillen så ja kunde kissa och så ska han typ alltid gå efter mig med bebisen skrikandes och då får jag panik och så spillde jag vatten över en skarvsladd varpå min man sa klantskalle. Här följer en enormt oproportionerlig reaktion där jag skriker elaka saker och att han kan ta barnen o sticka härifrån och kastar kuddar (med altandörren öppen) och nu kan jag aldrig visa mig ute på gatan igen. Kan känna att jag bara vill försvinna och att de andra skulle ha det bättre om de inte bodde med mig. Det är svårt med alla hormoner och sömnbrist för även om jag vet att jag reagerar väldigt dåligt psykiskt på båda två så kan jag ju ändå inte ta tillbaka dom saker jag säger och gör, det har ju hänt oavsett förklaring

En gång är ingen gång brukar man väl säga :P Nä, någon gång ska det väl bli lättare för oss båda. Hoppas jag.

Usch, vad jobbigt :/ vi tjafsar också då och då här hemma. Tycker inte du ska skämmas över det, man tappar humöret ibland, speciellt okonstigt (nej, det är nog inget ord) när du precis fött barn och lider av sömnbrist. Grannarna förstår nog och hemma kommer det snart vara glömt. För någon dag sen behövde mannen åka iväg efter middagen, så var ensam med sonen 2 år och bebisen. Hon skrek, han gnällde och jag blev såklart akut toanödig. Fick muta sonen med en glass och gå på toaletten med skrikande bebisen i famnen.. Tur att ingen var här för att se det spektaklet xD Undrar hur detta kommer gå sen när mannen börjar jobba och jag blir själv med två små, hjälp!
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-08-08 14:31:36 följande:

Hur är era bebisar de första veckorna? Min är nu inne på nionde dygnet och är helt ok än så länge, ammar myyyyyycket men är i övrigt rätt nöjd och sover mest mellan varven. Lite kinkig kvällstid men ännu inte i nivå med att man måste bära i timmar varje kväll. När kan manss ?andas ut?? (Min förra hade oerhört mycket gaser o va förstoppad och skrek hela kvällarna o halva nätterna upp till åtta månader så är lite orolig för att behöva göra den perioden igen)

Min lilla har inte varit helt lätt alltså.. Vägrar ligga själv någonstans, ibland så skriker hon tills skriket går upp i falsett och hon tappar andan, kan gå från 0-100. Först fattade vi inte varför, men nu vet vi att hon skriker så när hon är trött och det enda som hjälper då är bärsele eller bärsjal och vagga till sömns. Det kan ta flera svettiga minuter med det hysteriska skrikandet. Det har blivit lite bättre nu när hon snart är 5 veckor, lite mer rutin på sov- och ätstunder och mer vakentid. Dessutom accepterar hon babysittern en stund nu, om man gungar den hela tiden då.. Jobbigt med en bebis som hela tiden vill vara nära nu när det är så varmt, hon är helt prickig av värmeutslag :/
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-08-08 21:09:24 följande:

Åh usch -.- Vår lilla får värmeutslag bara hon har kläder på sig, så det har hon bara när vi åker iväg nånstans. Däremot så har hon insett att det är obekvämt att vara varm och svettig så i kväll har hon t o m sagt ifrån när vi har hållit henne, sedan har hon somnat när hon kommit ner i babynestet. Helt tvärt emot sin storebror!

Storebror har nu börjat ta lillasyster till sig. I dag låg han bredvid henne och klappade henne och pratade med henne :) Så himla söt och gullig!

Åh, tänk om våran tjej kunde komma på det med, det hade varit så skönt att kunna lägga ner henne någon gång! Härligt att storebror visar intresse :) vi har en dubbelvagn där lillan är vänd mot oss och storebror är vänd framåt. När hon började skrika så sträckte han in sin lilla hand i liggdelen och höll i hennes hand <3 när hon suttit i babysittern och blivit ledsen så har han kommit med nappen. Så söt! Däremot nyps han rätt mycket också, började när hon kom.. Han nyper mest storebror, sen lillasyster ibland och ibland mig och pappa. Hoppas han slutar med det innan han ska på förskolan igen :/
  • Moorii

Min bebis är väl inget typiskt andrabarn då, väldigt krävande. Sover endast i bärselen dagtid, sängen kan gå bra en stund men då måste jag ligga bredvid... Så får inte jättemycket gjort om dagarna. Missnöjd rätt ofta med, så inget jollrande i babygymmet som med storebror inte, några minuter på sin höjd. Men bättre än första tre månaderna nu iallafall! :)

Svar på tråden Bf juli 2018