• Inalina

IVF våren 2018

Percafluviatilis skrev 2018-01-27 16:48:04 följande:
    Jadu... Inte alls? Han kom inte in med sonden i livmodern. Så de kommer frysa embryona (alla tre hade klarat sig till idag så det var ju skönt på ett sätt) imorgon. Sen ska de vidga livmodern i veckan förmodligen och sen gör vi ett FET om tre veckor (om de klarar sig då). Hur går det för dig?
    Hej! Jag ville bara säga att jag har haft samma problem, att de inte kommer in med sonden/katetern i livmodern på mig när jag skulle göra en insemination. 

Dock fick jag tipset att ha en helt fylld urinblåsa, och nu när jag ska börja IVF så gjorde vi ett 'test' med den där slangen eller vad det är, och då kom helt plötsligt läkaren in enkelt!! Jag gjorde en 'operation' där de utvdigade livmoderhalsen, men jag tror egentligen att det hade gått första gången också bara blåsan varit fylld, för då ser de bättre! lycka till!
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-01-29 09:24:56 följande:
    Intressant! Det märkliga här är att förra försöket råkade jag kissa alldeles innan så blåsan var nästan tom. Då kom de in även om det krånglade lite. Denna gången var jag jättekissenödig och då gick inte. Hur var den operationen? Ont? Vad gör de egentligen?
    Ok, ja det kan ju säkert finnas olika anledningar varför de inte kommer in, min livmoderhals är lite 'ärrad' efter en konisering för över 10 år sedan. 

Egentligen är det ingen operation utan mer ett ingrepp, de söver en och går in med kateter i olika storlekar för att töja ut kanalen liksom. detta gör ju för ont om man är vaken bara.

Jag blev aldrig tillsagd vid min första insemination att jag skulle ha fyllt blåsan, hade jag det är det ju möjligt att det hade fungerat redan då!
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-01-29 10:45:27 följande:
    Jag förstår. Till mig sa de att de ska lokalbedöva bara. Han försökte töja lite redan vid återföringsförsöket och det jag kände var små stick bara. De sa att jag har väldigt högt smärttröskel. Jag har återkommande lätta cellförändringar som dock aldrig visar på något när man tar vävnadsprov. Har även misstänkt endo och funderar på om det är den som kanske ställer till det.
    Ok, ja då har du nog väldigt hög smärttröskel :) värsta jag har vart med om var att göra en äggledarspolning.. 
    Ja endometrios kan ju absolut göra att det blir lite ärrbildningar eller svårt att ta sig in i livmodern, men till mig har alla läkare sagt att så länge mensen kommer ut så finns det ju uppenbarligen en väg både in och ut. 
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-01-30 08:58:39 följande:

Idag ska jag göra vidning av livmoderhalsen. Känns lite läskigt men är mest orolig att det ska tillstöta ännu mer problem.

Lycka till det kommer gå jättebra! :) 
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-01-30 12:39:18 följande:

Nu är vidgningen gjord och det gick bra. Jag har en gammal ärrvävnad i livmoderhalsen som gör att det blir en blindgång tydligen. Insättning av fryst tredagars blir om ca 3 veckor. Hoppas nu jag slipper mer krångel.

Skönt o höra!!! :) 
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-01-31 09:36:49 följande:
    Ja, det är ju så man får försöka tänka. Imorgon är det ultraljud så då får man ju se om det åtminstone ser bra ut så här långt. Känns som ett viktigt delmål så man orkar vidare.

Humörsvängningar har jag inte känt av. Har varit lite blödig, men det är jag ganska ofta så kanske inte alls har med sprutorna att göra
    Ser nu att du och jag är precis på samma dag i behandlingen, har också mitt ultraljud i morgon (på dag 6) :) Jag tar Gonal F dock, förstod att du hade någon annan spruta. Fick världens huvdvärk de första två dagarna men idag är det bättre. Lycka till i morogn, mitt VUL är på sen eftermiddag, ska bli spännande att se hur många ägg som bildats :) 
  • Inalina

Jag har Gonal f och sprutar 150, var på första VUL idag på dag 6 och hade 5 äggblåsor men små, kan tänka mig att jag får gå upp i dos i morgon. Jag köpte 2 sprutor direkt så de hoppas jag ska räcka..

• Inalina
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-02 06:46:38 följande:

Jag fick bara en spruta av gonal f vilket nu gör mig lite orolig....

Ok, men på första UL kanske de ger dig en till om du behöver, det beror såklart på dosen också ..du kommer nog inte få i dig en hel spruta innan du träffar kliniken igen! :)
  • Inalina
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-02 08:02:12 följande:
    Funderade på det men vet inte hur lättillgänglig sprutan är att få till apoteket. Har räknat på 8 doser i den på min 112,5 dos och det räcker till onsdag. Har UL på måndag.
    Azerp skrev 2018-02-02 07:38:52 följande:

Vad har du för dos? Rekommenderar att du hämtar ut minst en till så du slipper stå utan. Jag hämtade ut två st och hade dos på 150, sista dagarna blev det ändå att jag saknade 75 så läkaren fick ändra litegrann eftersom apoteket inte skulle hinna få in den. Så hämta hellre för mycket så du slipper den stressen, inte kul kan jag lova :)

Jag tycks ha lägsta dosen 112,5 så 8 injektioner har jag i pennan om jag räknat rätt. Just de jag är orolig över att jag får problem i slutet. Fortsätter jag på 112,5 så räcker det till onsdag. Men inte förrän veckan efter det har jag eventuellt äggplock på måndag så de räcker ju inte.

Har ringt dem å de ska ringa upp kl 10 så får jag se hur de tänker med dosering och eventuellt få en till spruta utskrivet. Läkaren hade nämligen bara skrivit ett uttag på receptet.
    Ah jag förstår, sorry jag har lite annat tillvägagångsätt då jag inte gör min IVF i Sverige så här i utlandet har de sprutor hos gynekologen som jag kan köpa där direkt, men klart meckigt om du måste beställa på apoteket och det tar flera dagar!

Det där är ju inte en sak till man vill behöva oroa sig för så se till att du har! (jag kan tänka mig att de är lite 'snåla' med sprutorna då de är väldigt dyra och läkaren inte vill skriva ut i onödan...)
  • Inalina
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-02 07:59:15 följande:
    Jag har inte gonal f, men har inte heller fått "tillräckligt" många. Men idag ska läkaren ringa för att eventuellt justera dosen och då antar jag att de skriver ut mer om det skulle behövas. Om jag ska fortsätta på samma eller lägre dos och det räcker med 10 dagars behandling så räcker det. Så ta det lugnt. Det verkar vara standard att de inte skriver ut mer än nödvändigt.
    Hur gick det på ditt ultarljud BaKu? hade du många äggblåsor?

Jag blev lite orolig då de bara hittade 5st på mig och KANSKE några mindre, men de var knappt mätbara. Mina 5 var också små, ca 6-8 mm. Verkar inte vara risk för överstimulering i alla fall...
Svar på tråden IVF våren 2018