• FrökenBlåklocka

IVF våren 2018

Yey här kom mensen igår och just avslutat samtal med Umeå. I morgon börjar stickande! Vecka 7 är äggplock.

Gud så nervös jag blev helt plötsligt!!

• FrökenBlåklocka
    Anonym (BaKu) skrev 2018-01-30 10:21:34 följande:
    Då är du lite mindre än en vecka efter mig. Håller tummarna. Vilka sprutor använder du?
    Det blir Orgalutran och Gonal-F. 
    Har du känt av sprutorna alls eller inget alls? 
  • FrökenBlåklocka
    Anonym (BaKu) skrev 2018-01-30 19:50:56 följande:

Är väldigt illamående nu och har huvudvärk. Lider av kronisk huvudvärk sen innan så den triggas igång och blir värre av hormonerna, men det visste jag innan att den skulle göra och det är jag så van att leva med. Illamåendet är jobbigare. Sen tror jag nog det blir värre av all nervositet.

Får se hur de blir med mig. Rädd för eventuella humörsvängningar då jag jobbar med folk som redan drar mig på nerverna rejält. Men får väl jobba hemma om det skulle bli för tungt. Oavsett är de ju värt målet i slutet av allt!
  • FrökenBlåklocka
    Anonym (BaKu) skrev 2018-01-31 09:36:49 följande:

Ja, det är ju så man får försöka tänka. Imorgon är det ultraljud så då får man ju se om det åtminstone ser bra ut så här långt. Känns som ett viktigt delmål så man orkar vidare.

Humörsvängningar har jag inte känt av. Har varit lite blödig, men det är jag ganska ofta så kanske inte alls har med sprutorna att göra

Hoppas allt ser bra ut i morgon! Jag har mitt första UL på måndag plus blodprovet. En lång olidlig väntan men kan ju inte göra mer än vänta och ta dag för dag.
  • FrökenBlåklocka

Då var vi igång på riktigt! Första sprutan tagen precis och trotts att svetten lackade å nervositeten var hög gick det bra.

Nu är de bara köra på!

• FrökenBlåklocka
    Anonym (BaKu) skrev 2018-01-31 20:42:52 följande:

Härligt! Själv ska jag alldeles strax ta min första Orgalutranspruta...

Vet inte varför men just den sprutan är jag lite orolig över. Tror de är för att de är så mycket i den och ser ut som en verklig spruta.
  • FrökenBlåklocka

Tre s å frågor som jag undrar över...

Hur många här har gonal f och vilken dos?

Har ni fått ändra dos efter vägen?

Räckte hela sprutan för er eller fick ni nytt utskrivet?

• FrökenBlåklocka
    Inalina skrev 2018-02-01 21:50:56 följande:

Jag har Gonal f och sprutar 150, var på första VUL idag på dag 6 och hade 5 äggblåsor men små, kan tänka mig att jag får gå upp i dos i morgon. Jag köpte 2 sprutor direkt så de hoppas jag ska räcka..

Jag fick bara en spruta av gonal f vilket nu gör mig lite orolig....
  • FrökenBlåklocka
    Inalina skrev 2018-02-02 07:36:30 följande:

Ok, men på första UL kanske de ger dig en till om du behöver, det beror såklart på dosen också ..du kommer nog inte få i dig en hel spruta innan du träffar kliniken igen! :)

Funderade på det men vet inte hur lättillgänglig sprutan är att få till apoteket. Har räknat på 8 doser i den på min 112,5 dos och det räcker till onsdag. Har UL på måndag.
    Azerp skrev 2018-02-02 07:38:52 följande:

Vad har du för dos? Rekommenderar att du hämtar ut minst en till så du slipper stå utan. Jag hämtade ut två st och hade dos på 150, sista dagarna blev det ändå att jag saknade 75 så läkaren fick ändra litegrann eftersom apoteket inte skulle hinna få in den. Så hämta hellre för mycket så du slipper den stressen, inte kul kan jag lova :)

Jag tycks ha lägsta dosen 112,5 så 8 injektioner har jag i pennan om jag räknat rätt. Just de jag är orolig över att jag får problem i slutet. Fortsätter jag på 112,5 så räcker det till onsdag. Men inte förrän veckan efter det har jag eventuellt äggplock på måndag så de räcker ju inte.

Har ringt dem å de ska ringa upp kl 10 så får jag se hur de tänker med dosering och eventuellt få en till spruta utskrivet. Läkaren hade nämligen bara skrivit ett uttag på receptet.
  • FrökenBlåklocka
    Azerp skrev 2018-02-02 08:11:31 följande:
    Nej du måste ju ha mera utskrivet, det hör man ju på en gång :) För mitt apotek tog det minst 2 dagar innan de fick in dom om man beställde. Jag hade som tur var 3 uttag på 1+1 spruta. Så jag har lixom fortfarande uttag kvar. Den andra sprutan (cetrotide som jag fick) slutade det oxå med att jag saknade 1 spruta och då var det för kort tid att beställa, så jag fick åka 16 mil dit den fanns inne i lager... Haha ja ni hör vilken panik.
    det var det jag tänkte då matten inge gick ihop på dosering och hur mycket pennan innehåller. Flört Kontrollerade status i apoteken här i stan och nope de finns inte alls utan måste beställas. Tur att jag upptäckte det nu och inte när det är försent! 
    Inalina skrev 2018-02-02 08:23:52 följande:
    Ah jag förstår, sorry jag har lite annat tillvägagångsätt då jag inte gör min IVF i Sverige så här i utlandet har de sprutor hos gynekologen som jag kan köpa där direkt, men klart meckigt om du måste beställa på apoteket och det tar flera dagar!

Det där är ju inte en sak till man vill behöva oroa sig för så se till att du har! (jag kan tänka mig att de är lite 'snåla' med sprutorna då de är väldigt dyra och läkaren inte vill skriva ut i onödan...)
    Åh vars i världen gör du det om man får fråga? Hade ju varit bättre få det direkt av gyn då de snabbt kunnat se att de inte stämmer. 

Visade sig precis som jag trodde att de blivit fel. De avsåg skriva ut två uttag men av någon anledning makulerat det uttaget och ändra till endast ett uttag för mig. Men nu har jag recept för en spruta till och har idag beställt det till mitt apotek då den inte finns i nått apotek alls här. Dosering borde räcka tills den kommer förutsatt att de inte blir en allt för hög ändring av dosering på måndag. 

Hela denna resa har som inte börjat så där på topp för mig känns de som men det mesta har ju löst sig och de bara hoppas att slutmålet nås! 
Svar på tråden IVF våren 2018