• EndoS

IVF våren 2018

zuces skrev 2018-02-03 10:30:51 följande:

Du kan efter att du varit i kön i tre månader åberopa den och får då ställa dig längst bak i något annat landstings kö så deg blir plus minus noll :?) men bor du i Gbg? Annars kan du ju be om att få din ivf remiss till Linköping t.ex och där har dom knappt nån väntetid? Typ 1 månad har jag för mig

Anonym (Lime) skrev 2018-02-03 10:25:03 följande:

Oj, va länge! Kan man inte åberopa vårdgarantin på tre månader? (Min gynekolog tipsa om det)

Enligt vårt väntetidskansli behöver man inte vänta tre månaderna ens. Huvudsaken är att de beräknar väntetiden till mer än tre månader, då får vi direkt söka annan vårdgivare. Man kan även välja att söka annan vårdgivare enligt något som kallas valfrihetsremiss, men då får man ingen ersättning för t ex resor.
  • EndoS
    zuces skrev 2018-02-04 20:26:20 följande:
    1 för inskrivning och sen ungefär 4 när behandlingen är igång. 2 ultraljud och äggplock och återförande :)
    Fast det är ju väldigt individuellt. Vi fick göra fler besök under sprut-tiden eftersom jag var lite trögstartad :P
  • EndoS
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-05 09:07:06 följande:
    Okej då slipper jag oroa mig över det. Känner att något på gång i kroppen så ska försöka kurera mig. Nästa vecka är förhoppningsvis äggplock och återförande.
    Jag var i samma sits som dig innan ÄP och frågade därför kliniken (Falun). De har förhållningsregeln att om man har influensaliknande symtom med ordenlig feber så får man inte göra det, men i övrigt sa de ingenting om det. De rekommenderade att jag tog det lugnt, tog Panodil/Alvedon och gärna typ Esberitox eller liknande för att förhindra att det bryter ut. De vill nog heller inte att man ska avbryta i "onödan", så jag inbillar mig att de accepterar ganska mycket. Och som någon annan skrev, så har jag också hört att det kan vara positivt att man är lite förkyld så att immunförsvaret har fullt upp med det istället :)
  • EndoS
    S91 skrev 2018-02-06 11:14:10 följande:

Hej! Har varit på mitt första VUL sprutdag 6 idag. Hade totalt 12 st ägg mellan 10-11,1 mm och cirka 30st under 9 mm. Vad jag uppfattade så är 11 mm ganska lite och nu är jag rädd att de inte ska växa till :( hur har det varit för er andra vid första UL innan äggplock? Börjar bli så vansinnigt nojig för allt! Min gyn försöker lugna så gott han kan men det gör ju alltid vårdpersonal så jag litar inte riktigt på att det är så bra som han säger..

När jag var på första hade jag bara ett fåtal som var över 10 mm, men de växte till fint efter en justering av dosen Menopur :) Tror inte du behöver oroa dig. De har koll på det där, och justerar dosen och datum för ÄP efter utvecklingen på blåsorna :) Kan dock hända att du får göra fler VUL för att kolla läget :)
    Diagnostiserad med endometrios 2017, IVF påbörjad 2018.
  • EndoS
    S91 skrev 2018-02-06 17:01:14 följande:

Okej vad skönt att höra :) han trodde inte de skulle justera dosen utan nytt VUL efter provsvar (kommer inte ihåg vad det var för prov men någon hormongrejs för att se om tillväxten stämmer överens med UL-svar). Troligen UL på torsdag och äggplock i början på nästa vecka. Men kliniken ska ringa imorgon om direktiv vidare. Känns skönt att fler inte haft så stora äggblåsor vid första VUL, han sa att de måste vara minst 17mm vid äggplock så känns som de behöver växa till rejält.. jag är redan sååå trött på sprutor!

Hur går det för dig/er?

Du är inte ensam, och ni är i goda händer :)

Jag ruvar och håller tummarna! Dag 5 idag. Fick dock brevsvar hem idag att det andra embryot inte klarat sig, så nu hoppas vi extra mycket på detta!
  • EndoS

Fick besked idag om att vårt andra embryo inte klarade sig till frysen :( Känns tungt, men vi lever på hoppet att den lilla som flyttat in vill stanna kvar...

• EndoS

Lite uppdatering från mig.

Har de senaste dagarna börjat få tarmblödningar, vilket alltid varit ett säkert tecken på ankommande mens. Idag har jag dessutom mer "mensvärk" och känsla av att blödningarna är på gång. Har varit ganska nere och ledsen de här dagarna och nu känns det som att det är helt kört. Har testdag på fredag, men tänker vänta tills på lördag för att slippa gå till jobbet med besvikelsen.

Vi får nog ställa in oss på att göra ett nytt försök. Någon som vet hur snabbt man kan försöka igen?

• EndoS
    Anonym (BaKu) skrev 2018-02-11 10:21:27 följande:

Tråkigt om det inte funkat. Hoppas dock du har fel. Vi har fått info att man måste vänta en cykel. Alltså kommer mensen för att man misslyckas kan man börja nästa mens. Men det kanske varierar mellan olika kliniker och också beroende på orsaken till infertiliteten. Har man väldigt oregelbunden cykel så kan det säkert finnas andra riktlinjer. Likaså kanske det skiljer mellan långt och kort protokoll (vi kör kort och har manlig faktor)

Ja, vi hoppas så klart också att det är kroppen som luras men jag är ganska säker på att det inte gått vägen.

Hmm... På grund av min endometrios ska jag helst inte ha mens alls. Ska ringa kliniken imorgon och fråga hur jag ska göra efter TD om det är negativt som jag tror. Vi kör långt protokoll med både manlig och kvinnlig faktor.
  • EndoS
    CaroIine86 skrev 2018-02-11 10:57:33 följande:

Håller tummarna för att det inte är som du tror <3

Har man testdag på dag 14?

Tack! <3

Vi hade ET den 1 februari och har TD den 16 februari. Kommer dock att vänta till den 17e för att slippa gå till jobbet sen...
  • EndoS
    Inalina skrev 2018-02-11 18:35:31 följande:

jag hoppas och håller tummarna för att ditt embryo klarat sig trots att det verkar som att mensen är på väg. det är ju fortfarande ett mirakel varje gång det lyckas så man ska ju ha en del tur också. Styrkekram till dig!

Det är det verkligen! Och det här är bara vårt första försök så vi har fortfarande chansen att få till det!
Svar på tråden IVF våren 2018