• Ellifant

IVF våren 2018

Hej!

Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

• Svar på tråden IVF våren 2018
  • LilV
    Regnbågens färger skrev 2018-01-14 08:09:26 följande:

Hej!

Jag hoppar gärna in i denna tråd ????

Vi är ett gift par ( två kvinnor ), som börjar vår IVF resa idag , långt protokoll.

Vi börjar med nässpray och går på RMC i Malmö!

Min fru som ska bära barnet fyller 36 i feb.

Tålamod har dock krävts från dag ett i denna karusell.

Vi började utredning i Växjö i dec 2016.

Vi var väldigt taggade och det första som hände var att de hittade en jätte myom, muskelknuta på min frus äggstock o detta krävde en operation.

Efter lång väntan på bara remiss till operation så var det iaf dags!

Operationen gick bra men blev större än väntat, så istället för att ?vila? upp livmodern i 3 mån blev det 6. ????

I sept skickades remissen från Växjö , fick äta levaxin o prova oss fram för rätt värde , sköldkörtel värde.

Den 18 dec träffade vi kurator, läkare o koordinator i Malmö.

Allt gick bra, jag var dock jätte nervös inför kuratorn. Känns nog konstigt för de flesta att bli ?granskad?.

De såg att min fru hade en sk. Chokladcysta o trodde ev det var endometerios. Därav kör vi långt protokoll ????

Nervöst o spännande på samma gång. Hoppas verkligen på ett barn men vågar inte hoppas för mkt ..

Lycka till alla, o ursäkta för lite långt inlägg??

Välkommen :) Ja, man slits lite mellan hopp och förtvivlan i den här processen. Håller tummarna för att 2018 blir ett riktigt bra år! (Går också på rmc Malmö och blir precis som din fru 36 i år)
  • Anonym (9onde)

Hej!

Hoppar in här! Ultraljud nr två imorgon.

Brukar inte få sååå många äggblåsor men däremot brukar de flesta innehålla ägg och av bra kvalitet. Vi gör vårt 9onde försök. Har blivit gravid två gånger men slutat i utomkveds och mf.

Efter en operation är jag nu redo för vårt sista försök.

Gör en liten specialare med behandling men som sagt så närmar sig äp antingen på fredag el i början på v4 beroeende på hur det ser ut imorgon.

Vi håller tummarna.

Iom vår erfarenhet kan jag nog svara på de flesta frågor om ni vill. Varit med om mycket ;)

Lycka till åt oss alla!!!

• zuces

Är det någon som fått kraftig huvudvärk av gonal f? Det sprängs i huvudet nästan.. tredje sprutdagen idag.

• Anonym (9onde)
    zuces skrev 2018-01-14 20:33:47 följande:

Är det någon som fått kraftig huvudvärk av gonal f? Det sprängs i huvudet nästan.. tredje sprutdagen idag.

Ja huuua vad skallen kan gå i bitar. Alvedon eller liknade är helt ok att äta. Dock inte treo eller ibuprofen :)

Själv fått äta i två dagar då jag trodde jag skulle gå i bitar....:/
  • zuces
    Anonym (9onde) skrev 2018-01-14 20:42:16 följande:

Ja huuua vad skallen kan gå i bitar. Alvedon eller liknade är helt ok att äta. Dock inte treo eller ibuprofen :)

Själv fått äta i två dagar då jag trodde jag skulle gå i bitar....:/

Jag tog en alvedon för en halvtimma sen och det känns redan bättre.. blir rädd när jag reagerar såhär starkt på en dos av 112.5. Har även någon slags illamående och ingen aptit. Kan ju vara något annat också, det får tiden utvisa. Men hur ska eventuell graviditet gå när man är såhär känslig? Aja, allt är värt det i slutändan <3
  • Marcellan

Hoppar in i tråden.

Vi går hos Ivf-kliniken i Umeå. Jag ska göra andra ultraljudet på tisdag så det är full fart med sprutor och jag börjar väl nästan vänja mig vid det. Första ultraljudet var inte så positivt, bara ett par stora ägg. Dvs svag reaktion trots att jag har hög dos menopur. Nån som har erfarenhet av att det växt till sig fler till andra ultraljudet?

Vi har försökt i 1 år men jag är 37 och har aldrig varit gravid och utredningen visade att jag har nedsatt äggstocksreserv. Plus att jag har försökt tidigare. Min man har väl godkända spermier Tack och lov ( hoppas att det kan kompensera!).

Ja vad kan man göra annat än hoppas och försöka! IVF känns hoppfullt. Men blev lite nedstämd av mötet med gynekolog som kollade äggen (på mitt lokala sjukhus) han var negativ och jag fick hålla mig från att börja gråta. Pga myom ansåg han inte att jag borde göra behandlingen alls medan mina ordninarie läkare varit väldigt pedagogiska och förklarat ev svårigheter/risker pga min myom i livmodern. Hur kan man vara gynekolog och inte förstå människors längtan efter barn??

• Anonym (9onde)
    zuces skrev 2018-01-14 21:45:32 följande:

Jag tog en alvedon för en halvtimma sen och det känns redan bättre.. blir rädd när jag reagerar såhär starkt på en dos av 112.5. Har även någon slags illamående och ingen aptit. Kan ju vara något annat också, det får tiden utvisa. Men hur ska eventuell graviditet gå när man är såhär känslig? Aja, allt är värt det i slutändan <3

Vad bra! Ååh det är så himla olika. Vissa behandlingar har jag mått fantastiskt och vissa inte alls bra. Illamående eller huvudvärk. Tror det har mkt med övrigt måeende att göra också i livet. Men det är min teori... östrogen som du får i määängder nu med follikelstimuleringen är inte samma hormon som vid graviditet om det är någon tröst.

Vid min längsta graviditet kände jag inget illamående trots hcg på 49000. Den andra mådde jag apa på. Himla olika dedär....

Men kort och gott; en ivf är jobbig som det är. Plåga dig inte i onödan och ?bit ihop? om du har te x huvudvärk. Ta en alvedon isf för din ork och energi behöver du till annat viktigt nu. Lycka till ;)
  • Percafluviatilis
    zuces skrev 2018-01-14 20:33:47 följande:

Ja, till och från fick jag det! Men det hjälpte med alvedon.
  • Percafluviatilis

Ni som gjort tidigare försök - hur räknar ni på menscykeln? Jag fick blödning på rd 11 sist vilket var dag 13 efter äggplock. Jag fick inte mensvärk förrän rd13/dag 16 efter äggplock och tänker därför att det var då mensen började. Detta betyder att jag ska få mens idag. Hur har det varit för er?

Svar på tråden IVF våren 2018