My102 skrev 2018-11-08 19:41:58 följande:
Jag kommer inte riktigt ihåg om det var på dag 8 eller 9, men ett vanligt test som mäter från 25, tror inte det var morgon heller. Men det känns som kört.
Var på middag hos sambons föräldrar ikväll där hans bror kläcker nyheten att dom ska barn. Alltså mitt hjärta brister. Min sambo tycker det är skit jobbigt att prata om vår IVF, med mig!, alltså verkligen skit jobbigt. Men jag försökte få honom på tankar om detta inte går vägen vad som händer då (han vet inte om tjuvtestningen). Men han vägrade lixom att ta in att det kanske inte går, han sa ?det kommer att funka? ungefär som att det inte finns nåt alternativt. Han läser ju ingenting om det heller så allt han vet kommer från mig och jag vet ju det kan ta flera insättningar men det är som om det jag säger inte går in hos honom. Av fem embryon är det rätt logiskt att alla inte leder till en graviditet. Men det känns som att det aldrig kommer bli våran tur. Vad har vi gjort för fel livet. Mår illa och känner mig helt lamslagen.
Åh vännen, tänker på dig
fy vad jobbigt det är att få gravidbesked till höger o vänster när man själv vill så mycket och försöker med alla medel som går!!
det skulle nog vara bra om din sambo faktiskt blev mer engagerad och involverad och skulle få en helt annan förståelse för hela IVFgrejen. Ofta mår man själv bättre när man har mer fakta att luta sig mot. Det är ju vanligt att det tar 3 IVF eller fler innan det går vägen - det är ju därför landstinget betalar 3 försök. Första är bara en 'trial omgång'.
En vanlig missuppfattning bland folk som inte är insatta är ju att - jaja kan vi inte få barn så kör vi IVF - men det är ju LÅNGT ifrån så enkelt som det låter! Kan du inte berätta för din sambo att du vill att han ska läsa på då det inte känns som att ni är på samma nivå i det här och det är ju faktiskt ERAT framtida barn ni försöker skaffa? på ett neutralt och inte anklagande sätt alltså...
sen tror jag det kan vara bra om du/ni går och pratar med någon terapeut också, dina känslor är helt normala men man kan ju få hjälp av en expert som hjälper en i sina tankar och hur man ska bli konstruktiv och tänka framåt.
Stor kram