• Ellifant

IVF våren 2018

Hej!

Jag påbörja min första ivf nu i november men vi var tvungna att avbryta pga för få blåsor!

Nu blir det en vilomånad och förhoppningsvis startar vi i januari 2018. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa om alla som är i gång!

Så nu startar jag en ny grupp för oss som ska starta ivf i början av nästa år. Även för er som har gjort fler ivf försök men inte lyckats och hoppas på att 2018 är ert år!

Vi kan ju hjälpas åt att få tiden att gå! :)

• Svar på tråden IVF våren 2018
  • Bloggsombearbetning
    Percafluviatilis skrev 2018-01-15 20:01:19 följande:

Hoppas ni får det då! Vilken fantastisk grej om det skulle bli två <3 Önskar att vi fick göra det också. Sen förstår man ju att det finns en risk men i Sverige känns det inte lika riskfyllt ändå, det går ju bra för de allra flesta.

Ja precis, jag tänker likadant, men det är klart att man är medveten om att det är en risk.

Såg nu ditt tidigare inlägg! Vad härligt att ni äntligen kan börja, lycka till!
  • Anonym (9onde)
    mileythebunny skrev 2018-01-15 19:34:13 följande:

Hej! Oj, ni är verkligen ivf-veteraner! Hoppas detta försöket blir toppen och går bra hela vägen.

Jag läste häromdagen att ibuprofen inte är bra för fertiliteten, och så skrev du också att man inte ska ta det... Jag måste bo bakom en sten för jag har aldrig hört det innan och ingen läkare har påpekat det nu, inte ens när jag frågat om det är ok att ta smärtlindring. Jag har alltid tagit ibuprofen för huvudvärk och mensvärk och nu börjar jag bli supernojig, har ju även tagit det nu mot huvudvärken från min Gonal-f och Synarelan. Har iof bara tagit någon enstaka, men ska jag vara orolig?

Hejsan!! Jo det kan man nog säga att vi är. Haha.

Det är inte konstigt att Du inget visste. Tkr däremot din läkare kunnat upplysa dig om det. Men nu vet du och det är bättre sent än aldrig.

Var inte orolig! Du kör alvedon framöver helt enkelt ;)
  • Anonym (9onde)

Lycka till allihopa!

Å till alla som har huvudvärk - ta alvedon. Inte ibuprofen :)

Idag var jag på vul nr2 och hade ca 7 äggblåsor. Ungefäf vad jag brukar få.

Osäkert om det blir äp på fredag eller måndag så vi kör ännu ett vul på onsdag så bestämmer vi då:)

Någon som hade två äggblåsor frågade om man kunde få fler till ultraljud nr 2, och även om behandlingen kan ta längre tid. Mitt svar är: absolut!

Vissa av våra behandlingar har blivit förlängda med många dagar för att äggen växt långsamt. Ibland fåf man öka dosen, ibland sänka.

Jag litar på min läkare till 100% och kan iom det slappna av.

Mycket händer där inne de första ca 8 dagarna och vissa äggblåsor växer snabbare än andra. Ha is i magen några dagar till:)

Någon frågade om antal ägg också.

Våra första behandlingar fick vi alltid tillbaka ?bara? ett. MEN då var det 10poängare.

Senare började vi få 2 ägg. Då var det inte självklart att båda var 10 poäng heller och därmed vågade man göra så. Hormonerna i embryona kan stötta varandra till att fästa.

Vår läkare bestämmer alltid tillsammans med oss om vi tar ett eller två. Förhoppningsvis är fler läkare lika bra som våran :)

• Tiinuli
    Bloggsombearbetning skrev 2018-01-15 17:22:11 följande:

Jag har bara gjort en behandling tidigare men då blev inga ägg befruktade så jag fick det där fruktade samtalet om att återföringen blev inställd:/

Imorgon är det dags för äggutplock nr 2 med ICSI och läkaren har tidigare sagt att om vi kan tänka oss tvillingar så sätter de ev tillbaka 2ägg med tanke på våra låga odds. Jag hoppas så att det går bättre den här gången och att vi kommer MINST ett steg till!

All lycka till åt alla er andra!

Va surt och ledsamt med ert första omgång :(

Våran första ivf trodde jag att skulle bli gravid men nej det blev jag inte och fick inga till frysen även fick helt ok antal ägg och dem odlades till dag 5. Konstigt att man inte får välja hos min klinik :/ tycker att har man redan svårt och att man borde vilja maximera oddsen...

Sen tänker jag hur bra ägg den kunde vara om dem inte klarade till frysen heller.

Va skönt att ni kommer ha den möjligheten att välja :) har ni bestämt om ni kan tänka er ta 2 tillbaka, ökar ju oddsen markant :)

Vilken klinik går ni hos?
  • Gåvan83

Ruvdag 6 idag. Har gjort ett Ivf tidigare men fick MF

Är orolig eftersom jag fick blödnind förra gången dag 7

men håller tummarna för alla som snart ska göra IVF

hoppas ni lyckas från första gången

• Percafluviatilis

Har verkligen haft den värsta mensvärken på länge det senaste dygnet. Brukar ta en alvedon och en ipren och så är det helt okej. Senaste halvåret har det bara blivit två alvedon och kanske någon till lite senare och då har den inte försvunnit helt men varit hanterbar. Denna gången - kaos! Tog 6 alvedon igår utan någon jättelindring. Låg i sängen hela kvällen. Det var inte såndär kvid, kräkas och svimma-värk men kanske två snäpp under. Undrar om det kan bli så efter en misslyckad ivf? Att allt inte riktigt kom ut sist eller att hormonerna jag fick spökar? Puh. Nu är det bättre iallalfall.

• Azerp
    Percafluviatilis skrev 2018-01-15 17:59:19 följande:

I förmiddags kom mensen! Förmodligen sprutstart imorgon kväll, 7 dagar med gonal f 375 ie och sen ultraljud på tisdag (eller onsdag beroende på vilken dag jag får börja). Hoppas försök två går bättre.

Min mens kom oxå igår så vi börjar spruta ikväll :) Blev det sprutstart för dig idag med? Har oxå gonal f, men 150 ie. Håller tummarna för oss!
  • 8992

Jag sitter i en ovanlig sits för att vara jag.

Jag skulle få min mens den 14e, den brukar alltid vara väldigt punktlig. Nu sitter jag här utan känningar eller symtom på att den är påväg. Vill ju inte att den ska bli mer sen om det inte är något som växer där inne för då kommer ju sprutstarten bara bli senare. Hur skulle ni göra, vänta ett par dagar till för se om den kommer eller ta ett test för att bekräfta att det inte är något och se om det är hjärnan som kanske lurar kroppen?

• Anonym (Livrädd)

En liten fråga här emellan,

gör det ont med äggplock? Jag är livrädd för det av någon anledning och skulle vilja höra era erfarenheter kring det.

• Bloggsombearbetning
    Anonym (Livrädd) skrev 2018-01-16 11:35:47 följande:

En liten fråga här emellan,

gör det ont med äggplock? Jag är livrädd för det av någon anledning och skulle vilja höra era erfarenheter kring det.

Hej!

Jag gjorde äggplock idag, det var andra gången och jag tycker inte att det gör särskilt ont. Man får ju lokalbedövning och så gav de lite morfinliknande preparat under tiden Det "ilade" till lite vid några tillfällen men med lite djupa andetag under tiden så gick det jättebra:)

Lycka till:)
Svar på tråden IVF våren 2018