• Marcellan

IVF våren 2018

Inalina skrev 2018-06-25 09:39:31 följande:
    min blödning kom definitivt igång idag, nu har jag sjukt ont i magen och blöder en hel del. håller på att värma en vetekudde nu och se om det hjälper...(jobbar hemifrån idag).

knepigt med din ägglossning, men visst kunde du få hjälp med ex letrozol för det så du kan förbereda dig lite innan den kommer..? oj 30 mil är ju rätt långt, måste kolla hur min klinik tänker då jag måste flyga 2 timmar för att pricka in rätt dag.. men eftersom det är blastocyster så antar jag att man sätter tillbaka på dag 5 efter ÄL? så inte lika brådis...

förra gången i feb när vi körde IVF blev min cykel ganska rubbad så får se när den blir normal igen, förmodligen blir det i sep för oss. 
    Å vad tråkigt att höra! Ta hand om dig.
  • Marcellan
    Inalina skrev 2018-06-26 09:32:51 följande:

Idag känns det kämpigt... Vägen som redan känts så otroligt lång och svår med över 3 års aktiva försök där alla vännerna har hunnit få både första och andra barnet.. Vi har lite avvaktande sagt att vi inte har någon brådska och det är klart att vi vill ha barn någon dag.

Ingen har vetat om tårarna som kommit varje månad då mensen visat sig, och ingen förstår vår längtan efter ett plus som verkat vara helt omöjligt för oss att få.

Nu i fredags fick vi äntligen ett plus för första gången i vårt liv. Så glada och chockade och försiktigt förväntansfulla. Det höll bara i 2 dagar innan blödningen kom  

Känner mig så rädd att det inte kommer gå hela vägen någon gång, eller att jag helt enkelt inte kommer orka gå igenom fler IVFer. Har två blastocyster i frysen men det finns ju inga garantier överhuvudtaget. Ledsen för deprimerat inlägg, tror det är först nu jag känner att jag kan sörja ordentligt. kram på er alla

Jag vet precis hur det känns. Orkar jag utsätta mig för fler försök om det bara misslyckas. Och det där sköra men starka hoppet som inte vill ge sig...
  • Marcellan
    Inalina skrev 2018-06-26 09:50:23 följande:

jag fick 'jobba hemma' idag igen, trodde inte jag skulle bryta ihop men idag är det ett faktum.

jag förstår att du blir irriterad på att man inte försöker med allt möjligt som skulle kunna hjälpa. kanske hjälpte det oss att det fäste pga av sprutorna, men varför fick jag då MF direkt? jag har fått tips om att även försöka få tabletter som heter prednisolon som funkar genom att sänka immunförsvaret litegrann, tror ju själv att detta är mitt problem och att kroppen stöter bort både mannens spermier och ett eventuellt befruktat embryo. Så nästa gång får jag väl köra tunga artilleriet och hoppas att min klinik kan tänka sig att skriva ut dessa läkemedel...NÅGON i Sverige/Schweiz/Tjeckien borde ju kunna göra detta tänker jag. jag tänkte maila min gyn här nu och se vad de säger, hoppas ju att kroppen sköter detta själv så jag kan blicka framåt. Hade fortfarande ganska starkt plus på stickan i morse (samtidigt som jag blöder som en vanlig mens) och det känns också som ett hån idag tyvärr när jag inte verkar kunna hålla min vanliga positiva attityd :( kram

Men om pluset håller i sig och INTE minskar är det väl inte missfall? Eller är det bara jag som är naiv och hoppfull? Har ju precis själv fått en mensblödning redan innan jag hunnit testa och har aldrig ruvat förr. Nu är jag väl rätt säker på att det blir negativt imorgon, men man har ju googlat ihjäl sig senaste månaderna och en del får ju som en mens fast de är gravida. Hoppet som sagt....Det sista som överger en.
  • Marcellan
    Inalina skrev 2018-06-27 13:55:01 följande:

Tack, ja man är ju aldrig ensam i det här.

hoppas det är ok att jag frågar, men tog du några gravtester efter din blödning? mina visar fortfarande rätt starkt positivt, var och tog blodprov idag också, får resultat på fredag. (kliniken typ kräver detta..) När hade du blankt test igen? 

Jag hoppas att det kanske är falskt alarm för dig & att plusset stannar <3

Själv har jag haft kraftiga blödningar i natt men kliniken kräver att jag fortsätter ta Lutinus och testar mig. De har haft några som klarat rejäla blödningar även om oddsen är låga. Jag klarade inte att testa i morse men ska göra det imorgon...
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-27 13:55:04 följande:

Skickar massa tankar till min lilla cellklump att klamra sig fast där inne...

Håller tummarna för dig!
  • Marcellan
    Percafluviatilis skrev 2018-06-27 15:35:26 följande:

Läst tråden lite sporadiskt ett tag. Blir så ledsen när jag ser att det är flera av er det inte gått bra för :( Varför ska det vara så orättvist? Det borde ju räcka med att man ens ska behöva göra ivf... Kram på er. Kämpa på! <3

Tack. Det är verkligen orättvist. Men om dagen kommer då jag får bli mamma kommer jag verkligen förstå och uppskatta vilket mirakel det är. Har längtat så många år...
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-27 19:46:17 följande:

Hur länge ska ni ta Lutinus?

3 veckor som jag förstått det.
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-27 14:19:50 följande:

Vi fick inga till frysen. 19 ägg och bara ett delade sig som det skulle.

Vad tråkigt. Vi har inte lyckats få till frysen på 3 äggstimuleringsförsök. Så jag vet känslan. Men du får ändå ut så många fler ägg än vad jag fått. Kan de förklara varför det blir så? Man känner sig lätt maktlös i denna process...
  • Marcellan
    Inalina skrev 2018-06-28 08:39:44 följande:

Ja det hade vart skönt om man fortfarande kunde hoppas men nu ställer jag in mig på att det är helt kört (inget kan ha överlevt de störtfloder jag haft några dagar nu...) Väntar på att få det bekräftat på tisdag hos gyn så får jag kontakta min klinik för next steps efter det.

Har du testat idag?

Ja testat negativt och blött mer än nånsin några dagar. Så det är nog över för detta försök men känner att det åtminstone var skönt att vara ledig och att kunna sörja precis när det passar mig. För hur det än är hoppas man ju så mycket. Jag har känt mig sorgsen men inte skådat ett sånt där mörker som det var i våras för då var det även stressigt kring jobbet och livet i övrigt. Då blev jag både väldigt arg och väldigt ledsen.

Jag och maken siktar framåt tillsammans och ska tänka på oss själva och ladda batterierna och det känns i alla fall lite skönt att slippa alla tillsatta hormoner en period och bara leva normalt resten av sommaren. När de nu går ur kroppen vill säga.
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-27 23:00:18 följande:

Varför har inte ni fått?

Jag har låg äggreserv och vi har helt enkelt fått ut ganska få ägg och de har inte klarat sig vidare efter befruktningen så som de vill i labbet.
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-27 13:55:04 följande:

Skickar massa tankar till min lilla cellklump att klamra sig fast där inne...

När har du testdag? Ska du tjuvtesta?
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-28 17:58:04 följande:

Sist jag var gravid (blivit naturligt två gånger med mf v7) var det först på bim+4 som jag fick positivt test. Så tänker snarare åt andra hållet: om jag ska ta Lutinus fler dar även vid negativt...

Oj. Man kanske borde fortsätta med Lutinus ändå, men det känns tröstlöst att göra det vid så kraftig blödning. Orkade inte ringa kliniken idag för att höra deras synpunkter...känns som att man har fullt upp att acceptera att det inte gick och hantera sina känslor kring det.
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-28 17:58:04 följande:

Sist jag var gravid (blivit naturligt två gånger med mf v7) var det först på bim+4 som jag fick positivt test. Så tänker snarare åt andra hållet: om jag ska ta Lutinus fler dar även vid negativt...

Vad betyder bil? Beräknad första mensdag? För oss var ju Lutinus bestämt 21 dagar så det blir väl en extra vecka ungefär? Om man tänker att mensen kommer ca 14 dagar efter ägglossning?
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-28 22:04:42 följande:

Men hade du ägglossning efter lutinus?

Jag har haft en stimulering med äggplock så man räknar väl Lutinusdagar från äggplock tror jag.
  • Marcellan
    Anonym (Floppy) skrev 2018-06-28 22:03:44 följande:

Beräknad icke mens :p urfånigt uttryck. Typ när mensen skulle kommit men inte kom.

De sa till mig att ta Lutinus till testdagen och om positivt fortsätta någon dag till.

Gud vad jag hoppas. Det här är första gången på nästan två år som det känns som minsta chans.

Ja det var lite larvigt uttryck :) Å jag hoppas för dig!!!
  • Marcellan
    Inalina skrev 2018-06-29 09:00:31 följande:

jag håller med dig, tycker också det känns hopplöst att fortsätta med progesteronet, har tagit det ändå men är rätt säker på att min blödning är färdig nu (lite kraftigare än vanlig mens).

gjorde ett blodprov i onsdags som jag får svar på idag som jag vet kommer vara positivt (eftersom jag fick plus på stickan innan blödningen), men det är ju för att HCG ligger kvar i kroppen en tid, orkar inte gå o ta blodprov igen bara för att få svart på vitt att det gått ner och försvunnit :/ får köpa ett till gravtest och konstatera så istället. jag håller med om att det är lite jobbigt att ringa kliniken...

Ja men hoppas du kan känna att det finns nåt positivt att ha haft ett plus i alla fall. Fast det kanske bara känns svårare då, vad vet jag... Jag tog inte Lutinus igår, inbillar mig att det förlänger blödningen och man vill ju bara att det ska vara över. Kanske borde ha bitit ihop och fortsätt. Men du har ju större möjligheter som sett ett plus. Jag hade ju velat veta att jag kan bli gravid men den enda som vi vet efter detta halvår är att det inte är problem med själva befruktningen.
  • Marcellan
    Inalina skrev 2018-06-29 10:14:46 följande:

Ja det gör jag absolut. tidigare har jag nästan varit lite 'avundsjuk' (låter helt sjukt) på dem som fått missfall eftersom man då åtminstone vet att man kan bli gravid. Jag är glad att jag för första gången fick se ett plus, men känner också att alla extra 'mediciner' jag tar ex inte hjälper för att fullfölja en graviditet ändå och då känns det hopplöst igen.

Jag tog ju sprutor nu som är blodförtunnande varje kväll och ska göra att ägget ev fäster lättare för att livmodern inte bildar blodproppar. det är en sorg i sig att behöva sticka sig själv i magen (med många stora blåmärken som följd och mkt svidningar) men jag hade ju givetvis fortsatt med detta om mitt plus hade stannat.

Nu till nästa omgång kommer jag ju behöva köra med sprutor OCH andra saker för att se om det experimentet hjälper istället. tror det är det jag är lite ledsen över, att även om jag kan få ett plus kommer jag behöva göra så otroligt mkt mer än de flesta andra för att det inte ska bli mf igen. och inget av detta är jag heller 100% säker på, men med tanke på resultatet vill jag ju inte gå tillbaka till att inte försöka med allt som går. (ursäkta långt o konstigt inlägg, känner mig mest förvirrad just nu och less på att en/två IVF uppenbarligen inte räcker utan min kropp motarbetar mig även när jag väl blivit gravid). kram och hoppas du får se ett plus nästa gång 

Jag tror att den framför allt är embyots kvalitet som påverkar om det stannar kvar men det finns säkert en rad andra faktorer som påverkar också. Som jag förstått det kan man bara se ytligt sett att det är ett bra ägg/embryo men fortsätter inte utvecklingen som det ska stöts det ut ur kroppen. Men vad vet jag, även om jag googlat hur mycket som helst. Hoppas ni får mer specificerad ivf i Tjeckien.

Jag känner också att tankarna rusar åt olika håll. I mitt fall är både ålder och begränsad äggreserv hinder som gör att jag önskar att vi hade valt en klinik som gör extra allt. Och som har bästa resultaten precis som min gynekolog rekommenderade mig. Inte bara kör ett vanligt protokoll eftersom det funkar "För de flesta". Visst, jag hade högre doser osv men hade velat ha högre grad av undersökningar och ändringar när både första och andra försöket var fruktlöst. Snart är landstingsförsöken slut och vi vet knappt något mer och jag har fått ruva en enda gång. Men jag är mer beslutsam nu än nånsin. Kommer fortsätta försöka.
  • Marcellan
    Bloggsombearbetning skrev 2018-07-03 21:41:50 följande:

Såg nu att strecket på min bild syns tydligare där än vad det gjorde när jag tog det, då var det supersvagt och vi trodde vi inbillade oss. Men testet fick sen ligga någon timme innan jag tog bilden:)

Enligt tester jag tagit så gäller resultatet bara en kort tid efter att man tagit det. Det stod exakt så på ett test jag tog senast, att man avläser resultater efter 15-20 minuter. Inte senare.
  • Marcellan
    Inalina skrev 2018-07-02 08:20:05 följande:

jo det ska ju vara kvaliteten på embryot som är det viktiga, absolut. eftersom vi ändå fick ganska många befruktade den här gången verkar det dock kunna vara något annat i min kropp som är problemet, men det är så frustrerande att man bara inte kan få veta snabbt vad problemet är och börja behandla för det... 

har du provat både långa och korta protokollet och både menopur och gonal f? jag antar att inför det 3 försöket kan du ju säga vad du skulle vilja göra annorlunda så får du se vad kliniken svarar? bra att du är beslutsam, då är det lättare i alla fall att gå vidare och köra på med er plan, det jobbiga är ju mellanzonen där man inte riktigt vet hur man ska göra samt när man ska göra det. nu får du ladda batterierna och kroppen i sommar och komma tillbaka stark och målmedveten i höst. kram till dig jag hoppas verkligen ni lyckas nästa gång och att ni kan få några till frysen så stressen blir mindre!!

Tack! Ursäkta sent svar, det blir lite paus härifrån eftersom jag behöver koppla bort ivf litegrann. Satsar för tillfället på att det kanske dimper ner ett guldägg på naturlig väg fram till nästa försök i höst, vem vet egentligen... Men inga ägglossningstest eller annat. Känns som att allt testande hit och dit nästan blir hämmande för ett normalt sexliv + att jag känt mig otymplig i kroppen och torr i slemhinnorna av nässprayen. Skönt att bara vara sig själv en stund faktiskt och njuta av sommaren. 3 behandlingar efter varann för att få ut ägg har varit påfrestande.

Japp kört både kort och långt protokoll och båda medicinerna du nämner. Jo jag kan framföra mina synpunkter till kliniken men jag vill ju att de ska veta exakt vad det är som behövs i mitt fall...

När ska ni köra nästa försök? Jg håller verkligen tummarna för er!!

I vårt fall hör läkaren av sig i mitten av augusti så får vi se. Jag tycker inte denna mellanperiod känns svår utan tvärtom välbehövlig.

En annan fråga: Nu efter blödningen som följde på ruvningen, ska nästa mens komma ca ja så många dagar som ens menscykel nu är? Jag menar kommer man direkt in i sin vanliga cykel eller kan det vara lite olika?
Svar på tråden IVF våren 2018