• mkess

Augustibarn 2018

lussebulle25 skrev 2018-01-19 12:06:39 följande:

Är väldigt trött, eller snarare energilös. Mår illa till och från. Längtar tills dessa första veckor är över så att man kan få vara pigg igen :) går in i vecka 9 imorgon!

Ska till min bm 31/1, och kommer då att vara i v 10 (9+4) och jag har tänkt på en sak. Jag vet att hon inte kommer göra vul/ul på mig, men doppler? Det borde hon väl göra? Har mitt första ul v 13 (12+3) och det kommer vara första gången vi ens får veta om barnet lever...

Då behöver vi ju inte boka ett privat ul om vi ändå kommer att få veta om hjärtat slår vid nästa mvc-besök. Så kommer hon att använda en doppler på mig om jag frågar?

Här lyssnar de numera inte ens förrän efter rul, så tror tyvärr risken är stor att bm inte vill lyssna eftersom det är så vanligt att inte höra någonting så tidigt. Inte ens om man har en timme på sig att leta är det säkert att man hittar hjärtslagen. Men att fråga skadar ju inte. ;)
  • mkess
    saijda skrev 2018-01-19 16:01:13 följande:

Var och gjorde VUL idag. Konstaterat missfall :(

Så kommer tyvärr lämna den här tråden..

Men lycka till ni alla och håller tummarna hårt för att det går bra för er <3

Åh vad tråkigt att höra! :( Kram till dig och ta hand om er lite extra nu i helgen. <3
  • mkess
    Vallmofröt skrev 2018-01-19 13:01:25 följande:

Minns att ja fick lyssna på hjärtat men då va ja i v 15.. helt sanslöst detta... satt nyss o såg hem till gården. O bölar.. joddes va man är känslig.

Här fick man lyssna i v17 med första barnet, med tvåan tror jag att jag var i v24 när de började lyssna så nu kanske vi inte får höra alls, haha.
  • mkess
    emizz skrev 2018-01-19 14:16:22 följande:

Har idag varit på tidigt ultraljud och fått se min lilla räka och ett pickande hjärta :) så härligt nu kan jag börja slappna av mer!

Mår illa från och till och tröttheten kommer och går tycker jag...går in i v 10 på söndag och det är nog dags att berätta på jobb känner jag. Ha en helt underbar helg alla <3

Grattis! Vad skönt! Nu ser man att det är en bebis! :D
  • mkess
    Aamon skrev 2018-01-21 09:47:38 följande:

Ja förresten, hur länge har ni alla försökt innan det lyckades den här gången?

För oss är det 2 år. Hade ett x i våras som slutade med att jag numera bara har en äggledare. Var hos fertilitetsläkaren samma dag som jag hade ägglossning nu på den sidan jag saknar äggledare. Hon ville inte hjälpa oss när hon såg att jag hade ägglossning utan sa att vi skulle hem och ligga. Så miraklet i magen är efterlängtad och kommer från höger äggstock där vänster äggledare fångat upp ägget. Sådant läkaren sagt 'forskning säger det kan gå, men hon hade inte sett det' <3

Oj, vad häftigt! Det övergår mitt förstånd hur ett ägg kan ta sig genom kroppen och in i andra äggledaren. Vilken fullträff. :)

Den här graviditeten blev till då vi hade slut kondomer en kväll men hade sex ändå, "för vad kommer hända". ;) Har varit med i andra lägret också, med tvåan började vi försöka i november 2014 och hon föddes på nyårsafton 2016. Fertiliteten kan verkligen göra lite som den vill.
  • mkess

Går in i v13 idag och hörde både hjärtslag och en spark på dopplern igår kväll! :)

• mkess

Jag mår också jätteilla fortfarande, kan inte äta middag längre för mitt illamående är värst då, fattar inte hur illamåendet kan eskalera i v13 när man ju ska börja må bättre. :(

• mkess

Nu har vi varit på kub och allt såg bra ut! :) Storleken stämde prick med ägglossningen, v13+2 idag och bf är 6 augusti. Jag har varit helt säker sedan jag blev gravid att detta blir en tredje tjej, men under ultraljudet kändes det som att vi kollade på en kille. :O

• mkess
    Sofiaaugusti19 skrev 2018-01-31 13:48:37 följande:

Skrev precis ett inlägg här men verkar inte som att de kom fram? Eller måste de godkännas först? Som sagt, väldigt dålig på sånt här ????

Det syns, kommer upp direkt! :) Välkommen hit! Finns en fb-grupp men de slutade ta in medlemmar, osäker på om det finns någon mer som är öppen ännu.
  • mkess
    Jmlwc skrev 2018-01-31 20:26:44 följande:

Härligt att allt såg bra ut. Fick ni reda på "siffrorna" på plats?

Vi skippade faktiskt blodprovet eftersom allt såg bra ut med bebisen (så egentligen gjorde vi ju inte kub utan bara u. ;)). Här får alla ett ultraljud runt v13 där de bestämmer bf samt kollar organ och nackspalten, sen kan man välja att gå och ta blodprov för trisomierna efteråt. Man brukar få vänta ungefär två veckor på siffrorna här. Stressigt!
  • mkess
    Saanny skrev 2018-01-31 22:21:21 följande:

Grattis! Jag är beräknad till samma datum, men vet inte hur bra det stämmer för har blivit flyttad en gång innan, först va det den 10onde, sen 8onde och nu 6e. Haha. Den 6 e augusti stämmer inte med när jag hade ägglossning, eller när jag tror jag hade det! Men läkaren mätte bebisen på vul och sa att den va i den storleken.. hoppas inte den fortsätter växa i samma takt.. har redan en tydlig mage... trodde inte den skulle komma nu. Men hellre att den syns så man kan börja förstå. Trodde också jag väntade en tjej fram till vul förra veckan då jag fick känslan av en kille!

Tack! :) Våran växte också 3 extra dagar från v9 till igår, fast iofs växte den ju ikapp och inte förbi sina datum. Ni kanske väntar en kille då?! De brukar ju växa på sig mer än tjejerna! Ska du göra något mer ultraljud snart eller blir det rul nästa gång? Kanske blir julibebis för er till slut. ;)
  • mkess
    Jmlwc skrev 2018-02-01 08:18:36 följande:

Jaha ok! Jag lämnade blodprov den 25/1 och så har jag kub 9/2. Det ska ju tydligen ske när man är 12+3 :) Men vi från Västerås får åka till Sthlm och göra kub/ul.

Ah, får ni veta siffrorna på en gång då när ni gjort blodprovet tidigare? :)
  • mkess
    Jmlwc skrev 2018-02-01 08:48:09 följande:
    Ja det är det jag har hört i alla fall...hoppas!
    Vad skönt att slippa vänta! Hade vi fått reda på resultatet samma dag samt bara fått veta om det var låg eller hög risk utan några siffror hade vi nog gjort hela kub av bara farten. Är detta första barnet ni gör kub med? :)
  • mkess
    Kaprifola skrev 2018-02-05 05:24:59 följande:

Jag har haft mina missfall tidigt. De senaste i vecka 9. Så jag har ju kommit förbi det. Men hur det kändes när man tillåtit sig att bli glad och det inte gick sen satte sina spår.

Sjukvården säger att det är ju bra att jag (vi) blir gravida och att det är ett bra tecken. Vi har ju fått ett barn. Vissa kvinnor är tyvärr mer drabbade än andra när det kommer till missfall. Man vet inte riktigt varför...

Jag har en bra barnmorska som förstår mina rädslor och som försökte få till ett tidigt ultraljud åt mig,men jag bor i en mindre stad där man måste åka till en större för ultraljud. Och som bekant är mödravården/kvinnovården lite överbelastad. Förstår att någon som har ett problem kommer före mig med oro. Men jag blir inte mindre orolig.

Jag vet nog att det kommer gå bra men jag vågar inte abdas ut förän jag verkligen ser ett friskt litet pyre på ultraljud. Att inte våga lita på sin kropp.

Jag förstår hur du känner dig! Mellan ettan och tvåan hade jag också fyra stycken missfall. Första i v10, andra i v5, tredje i v12 och fjärde precis vid bim. När jag sedan blev gravid för femte gången så dömde jag ut graviditeten från start och ignorerade helt det faktum att jag var gravid för jag klarade inte av mer oro. Men det gick vägen och nu är hon precis fyllda ett år. :) Tredje barnet blev jag gravid med utan missfall mellan. Jag tror att min kropp accepterade vilket skitägg som helst och det var därför vi fick missfall. Kanske var samma för er?
    Tror också det kommer gå bra för er nu när ni kommit förbi veckorna ni tidigare fick missfall. :)
  • mkess
    beso skrev 2018-02-05 08:17:47 följande:

Usch tjejer. Trodde jag skulle vara gladare inför ul idag 9.30 men e bara livrädd för dåliga nyheter. Efter 8mf i rad innan denna graviditet undrar jag om det ens är möjligt att bebisen kan vara frisk. Idag 10+1 (v11). Vill inte gå ensam men har ingen som kan följa med. Tänk på mig o håll tummarna snälla! Kram :(

Håller tummarna! :)
  • mkess

Ja, oj vilken skillnad Kaprifola! Men skönt att vara två veckor närmare bebisen helt plötsligt. :)

Händer inte så himla mycket här, v20+0 idag och känner riktiga sparkar nu. Lyckades fånga några på film förra veckan! :)

Rul på onsdag, har ju inte gjort kub så får äta upp det såhär i rul-tider när man inte riktigt vet vad de kommer hitta på ultraljudet..

• mkess
    Isathe skrev 2018-03-20 07:56:09 följande:

Jag har inte heller gjort KUB, så börjar nu bli riktigt nervös inför RUL. Tänk om hjärtat inte slår, eller om dom ser stora fel.... Ska iväg på torsdag nästa vecka.

Känner inget heller, går in i vecka 18 den här veckan med första barnet så de kanske inte är så konstigt iofs men blir ju lite nervös. Försöker att inte tänka så mkt på allt sånt utan bara ta dag för dag tills RUL.

Har du varit på något ultraljud alls eller blir rul det första? :)
  • mkess
    Isathe skrev 2018-03-20 12:06:45 följande:

Vi gjorde ett vaginalt ul i vecka 7, bara för att vi kunde. Hade gått på klinik för utredning om barnlöshet och dom erbjöd ul i vecka 7. Vi blev gravida efter äggledarspolning och de var sista ägglossningen innan vi skulle börja få tablettstimulering. Så vet att det levde då iaf. Men de är ju ändock nu 10 veckor sedan.

Vilken känsla när ni får se bebisen igen på rul då det gått så lång tid! :D Det är ovanligt att få riktigt dåliga besked vid rul, man får försöka fokusera på det helt enkelt. När det har gått dåligt för oss (4 gånger) har vi aldrig klarat oss förbi v13. :)
Svar på tråden Augustibarn 2018