• T90

Missfall första graviditeten

Någon som upplevt missfall första graviditeten? Och haft det svårt/oro kring att bli gravid igen?

Jag och min sambo, nu 28 respektive 25 år, började försöka få ett första barn januari -17 och blev gravida augusti -17. Kontrollbehov och oro ledde till att vi bokade in privat ul i vad vi trodde var v 10. MA konstaterat på ul, hade avstannat i v 6, ofostrig graviditet. Tog cytotec okt -17 och har inte blivit gravid igen. Fått mens i november dec och januari, oregelbunden. Även haft rikliga ägglossningsflytningar vilket gjort att jag trott att ägglossning funnits. Inte orkat ta ägglossningstest men den här månaden tänkte jag prova,bara för att se hur det ligger till egentligen.

Kan förstå att det inte låter som någon lång väntan eller att vi försökt många gånger efter missfallet... Går mest nu och oroar mig för att min livmoder är ogynnsam eller att något annat är fel då det inte tar sig igen. Till saken hör väl att jag blivit djupt deprimerad och har så mycket ångest. Försökt jobba sedan november, fungerat sådär. Drar mig undan,gråtit efter jobbet och på nätterna. Jobbar med nyfödda dessutom,har nog påverkat mig mer än jag velat inse. Vem vill vara den missunnsamma och som tar jobbet till lite för personligt? Sjukskriven just nu och går till professionell samtalskontakt. Givetvis får folk omkring mig gravidbesked hela tiden. Allt känns rätt svart. This is me sharing, vet att ingen kan ge mig någon direkt lösning eller ett svar.

• Svar på tråden Missfall första graviditeten
  • T90
    linnhe skrev 2018-02-07 03:00:37 följande:

Hej! Känns så skönt att jag inte är ensam om att må så otroligt dåligt efter mitt MA. Vi har försökt fått barn i 2,5 år och förra året i maj blev jag gravid med hjälp av letrozol och ovirtille spruta på en privatklinik. Jag har PCOS. Samma dag som vi gick in i v.12 så fick vi konstaterat MA, hjärtat hade slutat slagit i v.8 redan man kroppen hade fortsatt varit gravid. Jag hade alltså gått runt med ett dött foster i 4 veckor.. Jag valde att göra en skrapning. Tiden efteråt har varit hemsk, jag har som ni väldig ångest och många i min närhet har eller väntar barn och har missat flera kalas pga att det gör för ont. Men känner sig verkligen som en dålig vän. Jag jobbar som extra förskollärare och läser även till det på universitetet så barn är en del av min vardag, det är så länge jag funderat på att hoppa av men är mitt drömyrke så på något sätt fortsätter jag. Jag går regelbundet och pratar med någon vilket har hjälpt mig på vägen.

I ungefär 3 månader har vi aktivt börja försöka med barn igen. Jag har gjort tre hormonbehandligar men inget plus än. Ibland undrar jag hur jag skulle reagera på ett nytt plus? Kommer jag oroa mig mer eller tänka att det går som vi går?

Är trådar som dessa som får mig att känna mig mindre ensam!

Samma som här då,alltså att gå med det inom sig i 4 veckor och trott att man varit gravid.... Går också och pratar med någon, det är nog väldigt bra att man gör det efter sånt här...

Jag tror du, precis som jag, skulle bli rädd och känna typ skräckblandad förtjusning om ni fick plus igen. Man hoppas det går bra men hur mycket vågar man hoppas när man vet vad som kan hända? Alla vet ju vad som kan hända men det är en jäkla skillnad när man faktiskt upplevt det...

Ska till privat gynekolog idag,hoppas på att få svar som inte min vanliga gynmottagning kan eller vill ge svar på. Noll förtroende för dem av så många olika orsaker...
  • linnhe
    T90 skrev 2018-02-07 10:29:52 följande:

Samma som här då,alltså att gå med det inom sig i 4 veckor och trott att man varit gravid.... Går också och pratar med någon, det är nog väldigt bra att man gör det efter sånt här...

Jag tror du, precis som jag, skulle bli rädd och känna typ skräckblandad förtjusning om ni fick plus igen. Man hoppas det går bra men hur mycket vågar man hoppas när man vet vad som kan hända? Alla vet ju vad som kan hända men det är en jäkla skillnad när man faktiskt upplevt det...

Ska till privat gynekolog idag,hoppas på att få svar som inte min vanliga gynmottagning kan eller vill ge svar på. Noll förtroende för dem av så många olika orsaker...

Eller hur? Att uppleva ett missfall önskar jag inte ens min värsta fiende. Jag tycker verkligen du ska gå till en privat. Jag har haft problem med mensen sen jag slutade med p-piller i november 2015. Jag hade så fruktansvärt ont och var på kvinnokliniken ut och in i över 1,5 år. Sen i januari förra året tog jag kontakt med en privatklinik och fick en tid en månad senare. För läkaren där tog det 10 min att se att jag har PCOS och att bli med barn på egen hand skulle bli svårt då jag inte ägglossar själv. På kvinnokliniken träffade jag 3 olika gyn läkare men alla sa att magen såg bra ut utom en som sa att jag kanske kunde ha PCOS men att det inte fanns något att göra åt? Jag får ägglossning om jag äter letrozol och tar ovirtille spruta.

Jag håller tummarna för dig idag att ni får svar på privatkliniken och att dom är vettiga!
  • Tussan94

Hallå! Vad tråkigt att höra din historia.. Hoppas att det löser sig snart för er!

2010 var jag 16 år, blev gravid efter ett ?one night stand?,

Var på ett möte om abort men när jag kom ut där i från så bestämde jag mig att jag skulle behålla, kände inte att jag kunde göra abort oavsett hur situationen än såg ut. Killen var väl inte riktigt med på noterna just då... En natt vaknade jag av att jag fick missfall. Det värsta jag någonsin varit med om... var nog i v.7-8 tror jag...

I dags läget känns det på något sett skönt att det blev som det blev men ända sen den dagen har jag haft en enorm barnlängtan!

I juli bestämde jag och min sambo sen 7 år tillbaka att jag skulle sluta med p-sprutan... Visste att det skulle ta lång tid att bli gravid efter p-spruta... Men i höstas fick jag reda på att min bästa killkompis skulle få barn i februari, detta slog ganska hårt på mig, jag är givetvis Överlycklig för hans skull! Men nu könner jag mig så himla ivrig över att bli gravid... Var på gynundersökning för snart 2 veckor sedan och hon trodde att min ägglossning precis skulle börja (var där för att jag mådde otroligt dåligt med massa gravsymtom) nu väntar jag på mens... Har haft en molande känsla i livmodern i ca. 3 dagar nu, vet inte om det är menssymtom eller gravidsymtom... Får vänta o se några dagar till... Hoppas på det bästa!

Sorry för långt inlägg men GUD va skönt det var att skriva av sig!

• T90
    Hedblomster skrev 2018-02-03 17:32:11 följande:

Förstår hur du känner dig. Jag har dock inte fått missfall utan utomkveds. Det blev på tredje försöket och nu har vi gjort sju försök efter det utan lycka så självklart är jag jätteorolig över att det inte ska gå igen... det är jättetufft och ofta känner jag att jag inte orkar mer. Det är tufft att jobba och träffa folk och gå runt och bära på detta. Bara önskar att jag får bli gravid snart, det är det enda som håller mig uppe. Men efter att först ha blivit gravid på tredje försöket och sen inget på sju försök känns det ju hopplöst. Jaja det var min berättelse iaf. Känner med dig! Bra att du har samtalskontakt, hoppas att du känner dig starkare snart igen men förstår att det är svårt!

Läst din blogg, hur går det för dig?
  • Hedblomster
    T90 skrev 2018-02-08 11:49:21 följande:

Läst din blogg, hur går det för dig?

Rart att du frågar! Är mitt uppe i ägglossning just nu, haft positiva test sen i fredags så vet inte när det tänker hända... känns som det blir en dag till med påtvingat sex. Bävar inför väntan på mens sen för jag tror inte det blir något.

Hur är det med dig? Hur går det?
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • saijda

Hej, hoppar in här om det är okej.

Jag är 24, min man är 23. Vi har försökt sedan augusti 2017. Vi plussade 27 december 2017 och fick missfall nu 11 januari. Var i vecka 7.

(Har en abort från 2012 i bagaget)

Hade troligtvis äl 26 januari och min BIM var nu den 9 februari, alltså är jag på BIM+3 idag.

Har massa symtom men vågar inte testa :(

• T90
    Hedblomster skrev 2018-02-12 16:46:25 följande:

Rart att du frågar! Är mitt uppe i ägglossning just nu, haft positiva test sen i fredags så vet inte när det tänker hända... känns som det blir en dag till med påtvingat sex. Bävar inför väntan på mens sen för jag tror inte det blir något.

Hur är det med dig? Hur går det?

Samma här,tagit ägglossningstest sedan i torsdags och har också haft positiva test. Känner samma, vill snabbspola tiden tills mens så jag vet hur jag har det... Sambon och jag är överens om att vi inte orkar fortsätta med testen framöver...
  • T90
    saijda skrev 2018-02-12 18:06:08 följande:

Hej, hoppar in här om det är okej.

Jag är 24, min man är 23. Vi har försökt sedan augusti 2017. Vi plussade 27 december 2017 och fick missfall nu 11 januari. Var i vecka 7.

(Har en abort från 2012 i bagaget)

Hade troligtvis äl 26 januari och min BIM var nu den 9 februari, alltså är jag på BIM+3 idag.

Har massa symtom men vågar inte testa :(

Våga testa! Äl och mensen kan ju bete sig lite knasigt efter mf. Bli sent/oregelbunden. Jag hoppas ni har sån tur att ni blivit gravida igen!
  • saijda
    T90 skrev 2018-02-12 18:41:30 följande:

Våga testa! Äl och mensen kan ju bete sig lite knasigt efter mf. Bli sent/oregelbunden. Jag hoppas ni har sån tur att ni blivit gravida igen!

Jag tänkte testa imorgon bitti då urinen är mer koncentrerad då. :0 plussade på BIM+4 förra gången. Åh hoppas inte att mensen och ÄL blir knasig efter :( åh tack hoppas vi med! <3

Hur går det för dig då? :)
  • T90
    saijda skrev 2018-02-12 18:55:24 följande:

Jag tänkte testa imorgon bitti då urinen är mer koncentrerad då. :0 plussade på BIM+4 förra gången. Åh hoppas inte att mensen och ÄL blir knasig efter :( åh tack hoppas vi med! <3

Hur går det för dig då? :)

Håller tummarna för er. Kroppen / cykeln kan bete sig lite annorlunda med tanke på alla hormoner. Det har jag verkligen blivit varse, jag var regelbunden innan mf. Hoppas det rättar till sig nu då senaste cykeln var lika lång som innan. Har just haft äl och är väl nu i läget att jag hoppas men ändå inte vågar hoppas... Tredje försöket efter missfallet.
Svar på tråden Missfall första graviditeten