• T90

Missfall första graviditeten

Någon som upplevt missfall första graviditeten? Och haft det svårt/oro kring att bli gravid igen?

Jag och min sambo, nu 28 respektive 25 år, började försöka få ett första barn januari -17 och blev gravida augusti -17. Kontrollbehov och oro ledde till att vi bokade in privat ul i vad vi trodde var v 10. MA konstaterat på ul, hade avstannat i v 6, ofostrig graviditet. Tog cytotec okt -17 och har inte blivit gravid igen. Fått mens i november dec och januari, oregelbunden. Även haft rikliga ägglossningsflytningar vilket gjort att jag trott att ägglossning funnits. Inte orkat ta ägglossningstest men den här månaden tänkte jag prova,bara för att se hur det ligger till egentligen.

Kan förstå att det inte låter som någon lång väntan eller att vi försökt många gånger efter missfallet... Går mest nu och oroar mig för att min livmoder är ogynnsam eller att något annat är fel då det inte tar sig igen. Till saken hör väl att jag blivit djupt deprimerad och har så mycket ångest. Försökt jobba sedan november, fungerat sådär. Drar mig undan,gråtit efter jobbet och på nätterna. Jobbar med nyfödda dessutom,har nog påverkat mig mer än jag velat inse. Vem vill vara den missunnsamma och som tar jobbet till lite för personligt? Sjukskriven just nu och går till professionell samtalskontakt. Givetvis får folk omkring mig gravidbesked hela tiden. Allt känns rätt svart. This is me sharing, vet att ingen kan ge mig någon direkt lösning eller ett svar.

• Svar på tråden Missfall första graviditeten
  • Aamon
    saijda skrev 2018-02-13 16:58:24 följande:

Men åh :( det är 1 månad och 2 dagar sedan missfallet. Och min mens skulle varit i fredags :0

Så hur ska jag räkna då?

Hoppas på ett pluss eller att mensen blir normal igen <3

Inte lätt att räkna i början tyvärr.

Hade en kompis som aldrig fick mens efter sitt missfall utan blev gravid direkt så att fortsätta ligga tills mensen kommer är väl rekommendationen:)
  • saijda
    Aamon skrev 2018-02-13 17:59:49 följande:

Inte lätt att räkna i början tyvärr.

Hade en kompis som aldrig fick mens efter sitt missfall utan blev gravid direkt så att fortsätta ligga tills mensen kommer är väl rekommendationen:)

Åh så tröttsamt :(

Aha okej, ska säga det till mannen min ;)

Ger hopp tack <3
  • T90
    saijda skrev 2018-02-13 15:06:05 följande:

Så tröttsamt bara :( hur många veckor kan det ta innan mensen kommer tillbaka? :0

Jag tyckte att jag anade något på testet men tänkte bara att huvudet spelar mig ett spratt :(

För mig tog det 34 dagar för första mensen att komma sen 33..... Nu senast 29 dagar,vilket det brukar vara för mig. Så hoppas på att den rättat till sig nu. Himla olika det där...
  • saijda
    T90 skrev 2018-02-13 20:10:59 följande:

För mig tog det 34 dagar för första mensen att komma sen 33..... Nu senast 29 dagar,vilket det brukar vara för mig. Så hoppas på att den rättat till sig nu. Himla olika det där...

Vad tror du, är det ett svagt positivt? Vågar inte tro det <3
  • Aamon
    saijda skrev 2018-02-14 01:21:22 följande:

Det där är positivt! Grattis till er <3
  • saijda
    Aamon skrev 2018-02-14 05:58:15 följande:

Det där är positivt! Grattis till er <3

Åh!!! :D vågar knappt tro det :0 kan min cykel har rubbats lite, för är på BIM+5 idag (enligt cykeln innan missfall) och testade så igår ? Tänkte ta ett digitalt i dagarna bara för att<3
  • T90
    saijda skrev 2018-02-14 01:21:22 följande:

Tycker det ser positivt ut jag :)
  • saijda
    T90 skrev 2018-02-14 11:08:18 följande:

Tycker det ser positivt ut jag :)

Åh hoppas hoppas! Ska ta ett digitalt i helgen :0
  • Aamon
    saijda skrev 2018-02-14 11:18:41 följande:

Åh hoppas hoppas! Ska ta ett digitalt i helgen :0

Det där är helt klart positivt :)

Bara en fråga, hur länge sedan hade du missfall? Tänker så det inte bara är ca 3-4 veckor sedan för då kan det vara "resthormoner" så du får positivt från hormonerna från den graviditeten.
  • saijda
    Aamon skrev 2018-02-14 17:27:04 följande:

Det där är helt klart positivt :)

Bara en fråga, hur länge sedan hade du missfall? Tänker så det inte bara är ca 3-4 veckor sedan för då kan det vara "resthormoner" så du får positivt från hormonerna från den graviditeten.

Tack så mycket, hoppas verkligen! <3 Jag tog ett nytt graviditetstest hos gyn den 19 januari som visade negativt så borde inte vara något då :0
  • Aamon
    saijda skrev 2018-02-14 18:30:01 följande:

Tack så mycket, hoppas verkligen! <3 Jag tog ett nytt graviditetstest hos gyn den 19 januari som visade negativt så borde inte vara något då :0

Nej då ska det vara lugnt <3
  • saijda
    Aamon skrev 2018-02-14 19:59:06 följande:

Nej då ska det vara lugnt <3

Åh vågar inte tro att det är ett pluss, får köpa ett digitalt och testa i helgen. <3 Eller måste jag vänta längre för att ett starkare pluss? :0
  • Aamon
    saijda skrev 2018-02-14 20:19:28 följande:

Åh vågar inte tro att det är ett pluss, får köpa ett digitalt och testa i helgen. <3 Eller måste jag vänta längre för att ett starkare pluss? :0

Varför behöver du ens ta ett till egentligen? ;)

Med ett digitalt så får du ju svar redan imorgon om du vill så
  • saijda
    Aamon skrev 2018-02-14 20:32:05 följande:

Varför behöver du ens ta ett till egentligen? ;)

Med ett digitalt så får du ju svar redan imorgon om du vill så

För det känns för bra för att vara sant, att plussa direkt efter missfall innan någon mens :0

Okej får köpa ett, skadar ju inte att kolla igen ;)
  • T90

Efter en vecka med test, analys av symtom och orkan av hormoner sitter man här med mens igen.... . Sa även upp mig i veckan då jag inte orkar se alla patienter (som är bebisar) gravida, föräldrar osv på jobbet mer...Så om mindre än en månad slutar jag där. Så nu är det bara stå ut sista tiden. Men hur orkar man ens en månad till med att försöka mer? Orkar inte.....

• linnhe
    T90 skrev 2018-02-25 13:51:50 följande:

Efter en vecka med test, analys av symtom och orkan av hormoner sitter man här med mens igen.... . Sa även upp mig i veckan då jag inte orkar se alla patienter (som är bebisar) gravida, föräldrar osv på jobbet mer...Så om mindre än en månad slutar jag där. Så nu är det bara stå ut sista tiden. Men hur orkar man ens en månad till med att försöka mer? Orkar inte.....

Jag tycker du gör helt rätt som slutar och lyssnar på dig själv. Du kommer hitta något bättre! Jag är i samma sits som dig, jag hade två äggblåsor och allting såg så fint ut och fick sprutan så de skulle lossna. Men mensen kom och kändes som att allt hopp försvann. Jag har också valt att ta studieuppehåll till förskollärare, jag klarar inte av att dagligen läsa om barn när man själv är så långt ifrån att få egna.

Jag förstår vad du går igenom och att lyssna på sig själv är det ända man kan göra. Jag håller tummarna att du hittar något bättre för det är du värd, det är vi båda värda!

Kram!
  • Hedblomster
    T90 skrev 2018-02-25 13:51:50 följande:

Jag lider verkligen med dig och förstår att du har sagt upp dig! Beklagar verkligen. 

Jag försökte nyligen förklara för min sambo hur det känns när det inte går, han tycker det är jobbigt men inte på samma nivå. Jag känner verkligen att mitt hjärta är krossat. Vi började ju försöka i mars -17 och jag har varit så arg för att vi fick X i maj för annars hade det ju varit dags för utredning nu. Har du också känt så eller tror du att det kommer gå av sig själv? Jag har dock tur och är välkommen till en privat gyn med landstingstaxa så vi ska dit om två veckor. Just nu sitter jag och väntar på mens. Har haft en superkonstig cykel och hoppades att det betydde något men testen är negativa. Hade vi inte haft tid för utredning bokad hade jag sjunkit ner i ett djupt hål nu.
    Bloggar på havingyourbaby.vimedbarn.se. Försökt bli gravid sedan mars 2017, utomkvedshavandeskap i maj 2017.
  • T90
    Hedblomster skrev 2018-02-28 08:55:38 följande:

Jag lider verkligen med dig och förstår att du har sagt upp dig! Beklagar verkligen. 

Jag försökte nyligen förklara för min sambo hur det känns när det inte går, han tycker det är jobbigt men inte på samma nivå. Jag känner verkligen att mitt hjärta är krossat. Vi började ju försöka i mars -17 och jag har varit så arg för att vi fick X i maj för annars hade det ju varit dags för utredning nu. Har du också känt så eller tror du att det kommer gå av sig själv? Jag har dock tur och är välkommen till en privat gyn med landstingstaxa så vi ska dit om två veckor. Just nu sitter jag och väntar på mens. Har haft en superkonstig cykel och hoppades att det betydde något men testen är negativa. Hade vi inte haft tid för utredning bokad hade jag sjunkit ner i ett djupt hål nu.

Alltså de har inte alla olika hormonpåslag som vi har, försöker tänka på det. Finns massor att läsa om det och då förstår man verkligen hur man som kvinna mår innan mens och efter... Också tänkt att det skulle varit dags för utredning nu om vi inte fått ma i oktober. Men samtidigt så tänker jag att vi måste ha rätt till det ändå eftersom vi inte lyckats. Jag har varit hos privat gynekolog och han sa att vi får komma när vi vill för att påbörja utredning, han förstod helt vad jag menade med att vi blev gravida inom ett år men inte lyckats liksom. Vi kommer försöka en eller två gånger till sen kontakta honom. Skönt att ha tiden framför er. Vet hur jävla jobbigt detta är....
  • T90
    linnhe skrev 2018-02-28 02:05:18 följande:

Jag tycker du gör helt rätt som slutar och lyssnar på dig själv. Du kommer hitta något bättre! Jag är i samma sits som dig, jag hade två äggblåsor och allting såg så fint ut och fick sprutan så de skulle lossna. Men mensen kom och kändes som att allt hopp försvann. Jag har också valt att ta studieuppehåll till förskollärare, jag klarar inte av att dagligen läsa om barn när man själv är så långt ifrån att få egna.

Jag förstår vad du går igenom och att lyssna på sig själv är det ända man kan göra. Jag håller tummarna att du hittar något bättre för det är du värd, det är vi båda värda!

Kram!

Jag det fanns liksom inget annat val nu. Förstår ditt val med, hur ska man orka matas ännu mer med det man redan tänker på jämt.... Ja alltså när de sett äggblåsa och allt så tänker man väl att det kommer gå.... Samtidigt vet man att det inte är någon garanti. Och man vet att det är typ 25 % chans att det ens blir en graviditet när man har sex vid ägglossning.... Surt... Hoppas på det bästa för dig.
Svar på tråden Missfall första graviditeten