• Anonym (TS)

Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?

Jag vet inte om någon mer märkt det men den senaste tiden har det kommit upp många trådar där folk blivit dumpade och fortsatt att höra av sig till exet. I samtliga av dessa blir folk riktigt förbannade på TS, kallar honom eller henne för stalker och verkar se det som ett otroligt vidrigt, nästan skamlöst och oförlåtligt beteende.

Jag har själv haft ett ex som hörde av sig flera gånger efter att det tog slut, och jag kände aldrig speciellt mycket ilska över det. Jag kan ärligt talat inte förstå varför reaktionerna på detta blir så otroligt starka och nästan överdrivna av folk som egentligen inte själva är personligt involverade? För även om det är olämpligt och dumt så är det väl ingenting att ojja upp sig över om någon annan gör det? Det skrivs ju trots allt mycket om otrohet, psykisk misshandel, dysfunktionella relationer etc. i det här forumet där det inte alls blir så hetska debatter som i just det här ämnet. Så varför är just det här med att höra av sig till ex så enormt kontroversiellt? Fattar verkligen inte det...

Jag är väl medveten om att jag sticker in en pinne i ett getingbo och öppnar pandoras ask när jag frågar om detta, och jag har laddat med militärhjälm och vallgrav inför en hetsk debatt. Men eftersom att jag inte fattar så får ni som blir så arga gärna upplysa mig om vad det är som gör att ni blir så extremt engagerade i just den här frågan?

Nu trycker jag på "Starta tråd"... Let the epic battle begin!!

• Svar på tråden Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?
  • Anonym (Miss58)
    Inisario skrev 2018-02-13 10:22:06 följande:
    Jag tycker folk på fl är mycket bra att även läsa mellan raderna. Även mellan dina....förövrigt.
    Och så som det ser ut hade folk absolut rätt.
    Det är sant som du säger att många "läser mellan raderna" i de flesta trådar. Man vet ju om man har stor erfarenhet av forum att många som skriver utelämnar information, medvetet eller omedvetet. Och det gör att man ofta fyller igen de "hål" som finns med egna slutsatser som oftast baseras på egna erfarenheter, vilket leder till att de som själva haft eller känner någon som haft problem med stalkande ex drar slutsatsen att den information som undangöms är att de helt enkelt stalkar sitt ex.

Problemet när man gör en sån sak är ju att man faktiskt anklagar en annan människa för något man inte har några empiriska bevis för, vilket kan vara förtal och därmed brottsligt. Om man misstänker stalking tycker jag att det är bättre att fråga den som skriver om omfattningen av kontakten innan man drar några slutsatser. Det är dels bättre för att då får man en bättre bild av vad som försiggår, men också är det mer hederligt än att anklaga någon helt utan bevis.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (S) skrev 2018-02-13 16:02:00 följande:

Du har ju vid två tillfällen valt att inte bemöta kritik när personerna tagit upp att detta måste vara ett känsligt ämne för dig osv - genom att påpeka vilken härskarteknik personerna använt genom att säga att det måste vara känsligt. Sedan gör du det själv.

Hahaha, den här tråden är ganska underhållande.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-13 16:04:24 följande:

Ja eftersom att det inte hör hit om jag som person tycker det är känsligt eller inte.

Men du kanske kan svara: när har jag sagt vad folk får och inte får säga i tråden?

Jag har aldrig påstått att du sagt vad folk får eller inte får säga i tråden. Det inlägget jag nyss skrev om din dubbelmoral med härskartekniker är mitt första i denna tråd.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Miss58) skrev 2018-02-13 16:08:31 följande:

Det är sant som du säger att många "läser mellan raderna" i de flesta trådar. Man vet ju om man har stor erfarenhet av forum att många som skriver utelämnar information, medvetet eller omedvetet. Och det gör att man ofta fyller igen de "hål" som finns med egna slutsatser som oftast baseras på egna erfarenheter, vilket leder till att de som själva haft eller känner någon som haft problem med stalkande ex drar slutsatsen att den information som undangöms är att de helt enkelt stalkar sitt ex.Problemet när man gör en sån sak är ju att man faktiskt anklagar en annan människa för något man inte har några empiriska bevis för, vilket kan vara förtal och därmed brottsligt. Om man misstänker stalking tycker jag att det är bättre att fråga den som skriver om omfattningen av kontakten innan man drar några slutsatser. Det är dels bättre för att då får man en bättre bild av vad som försiggår, men också är det mer hederligt än att anklaga någon helt utan bevis.

Wow. Goddag yxskaft.
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2018-02-13 16:10:16 följande:

Jag har aldrig påstått att du sagt vad folk får eller inte får säga i tråden. Det inlägget jag nyss skrev om din dubbelmoral med härskartekniker är mitt första i denna tråd.

Ja, och du fick svar på varför jag inte bemöter den kritiken: det är inte relevant för diskussionen huru vida detta är ett känsligt ämne för mig eller inte. På vilket sätt tycker du isf att det skulle vara relevant med mina motiv till varför jag startade den här tråden?

Och när har jag påstått att det här är ett känsligt ämne för någon av de personer jag svarat? Appro på det där du säger om dubbelmoral...
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (TS) skrev 2018-02-13 16:14:08 följande:

Ja, och du fick svar på varför jag inte bemöter den kritiken: det är inte relevant för diskussionen huru vida detta är ett känsligt ämne för mig eller inte. På vilket sätt tycker du isf att det skulle vara relevant med mina motiv till varför jag startade den här tråden?

Och när har jag påstått att det här är ett känsligt ämne för någon av de personer jag svarat? Appro på det där du säger om dubbelmoral...

Shit. Är du på riktigt? Är du seriös?

Det är alltså relevant om detta är känsligt för alla andra då du startar tråden med att påstå det och sen använder det mot olika personer som svarar i tråden. DU är ett undantag, vad DINA känslor och motiv är är det enda som INTE är relevant.

Kul också att du ifrågasätter alla som svarar på vad du sagt och låtsas som att du inte vet vad du själv skrivit.

Det är väl OCKSÅ en härskarteknik om jag inte minns fel ;)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nelly) skrev 2018-02-13 16:18:58 följande:

Shit. Är du på riktigt? Är du seriös?

Det är alltså relevant om detta är känsligt för alla andra då du startar tråden med att påstå det och sen använder det mot olika personer som svarar i tråden. DU är ett undantag, vad DINA känslor och motiv är är det enda som INTE är relevant.

Kul också att du ifrågasätter alla som svarar på vad du sagt och låtsas som att du inte vet vad du själv skrivit.

Det är väl OCKSÅ en härskarteknik om jag inte minns fel ;)

Ja, jag har sagt att det är ett känsligt ämne för vissa men jag har aldrig lagt några omdömen om huruvida det är ett känsligt ämne för de personer jag bemöter i tråden. Om jag har gjort det får du citera det och då lägger jag mig platt och erkänner att det var fel...
  • Anonym (K)
    Anonym (Nelly) skrev 2018-02-12 15:56:58 följande:

Wöt? Vilka blev rabiata? Dina kompisar? Låter ju väldigt överdrivet att dina vänner skulle bli rabiata för att du skrivit God Jul och sånt. Är du säker på att du berättar historien korrekt?

Eller är det här en tråd du haft? Då förstår jag inte heller. Om du bara hört av dig några ggr på det sättet du beskriver och han själv inte visat eller uttryckt att han inte ville ha den lilla kontakten varför skulle du då ha startat en tråd om det? Eller varför skulle alla omkring dig bli helt rabiata över er högst normala kontakt? Det låter helt sjukt.

Främst hans kompisar men även mina. Jag tyckte också att det va väldigt överdrivet hur de reagerade. Jag har inte startat någon tråd om detta.
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (K) skrev 2018-02-18 22:57:59 följande:

Främst hans kompisar men även mina. Jag tyckte också att det va väldigt överdrivet hur de reagerade. Jag har inte startat någon tråd om detta.

Men du kan inte vara ärlig. Finns inte en chans att hans och dina kompisar blev rabiata över att du skrev God Jul. Du måste ha hört av dig mer än du ger sken av isåfall och han lär ju ha klagat till sina kompisar om det, annars skulle dom inte ens veta om det, än mindre orka bry sig. Hur visste dom vad du hörde av dig till honom om liksom? Dom har väl knappast hackat hans telefon och Mail? Han har ju berättat OCH klagat isåfall, annars skulle dom inte blivit hysteriskt arga som du säger.
  • Anonym (K)
    Anonym (Nelly) skrev 2018-02-18 23:56:02 följande:

Men du kan inte vara ärlig. Finns inte en chans att hans och dina kompisar blev rabiata över att du skrev God Jul. Du måste ha hört av dig mer än du ger sken av isåfall och han lär ju ha klagat till sina kompisar om det, annars skulle dom inte ens veta om det, än mindre orka bry sig. Hur visste dom vad du hörde av dig till honom om liksom? Dom har väl knappast hackat hans telefon och Mail? Han har ju berättat OCH klagat isåfall, annars skulle dom inte blivit hysteriskt arga som du säger.

Men jo dom reagerade väldigt starkt, inte alla men många. Jag frågade vid två tillfällen hur han mådde och hoppades att han under omständigheterna ändå var okej ungefär, vilket han svarade trevligt på och senare nämnde att han uppskattat när jag försökte be om ursäkt för att jag hört av mig. Sen en snap på en grej, grattis på födelsedagen, god jul, gott nytt år. Där har du allt.

Han hade inte klagat på någonting utan dom hade frågat hur det var med honom eller nått jag vet inte exakt och ja då hade han väll nämnt det, precis som jag gjorde när mina kompisar frågade hur det var med allt... inte mer än så. Jag tyckte att alla överreagerade väldigt mycket men sen kanske ordet rabiat va lite att ta i då.
Svar på tråden Varför blir folk så arga när man hör av sig till ex man inte kommit över?