• Anonym (Mamma)

Mina barns styvmamma är överallt!

Jag är separerad från mina barns pappa sedan många år. Vi levde i en ganska kaotisk relation med mkt bråk. Den dagen då vårt förhållande tog slut började mitt liv på nytt. Vi hade till en början en bra relation (funkade mkt bättre som separerade). Problemen började när hans nya kvinna kom in i bilden. Plötsligt skulle hon vara med på alla våra barns aktiviteter, ibland var inte mitt x med utan jag och hon representerade barnens föräldrar. Jag hade varit ok med det om hon inte varit otrevlig mot mig och uppenbart inte tycker att JAG har rätt att vara på mina barns träningar, skolavslutningar osv.

Nu har mitt x och kvinnan fått två gemensamma barn men hon slutar inte att lägga sig i mina barn. Hon lämnar till och med sina barn för att vara med på mina barns aktiviteter och då gärna göra ngt mot mig som får mig ledsen.

Hennes senaste tilltag är att hon lagt sig i min dotters insamling till skolresan. Ngt jag varit engagerad i tidigare. Plötsligt är hon tillagd i ?föräldratråden? för min dotters klass.

När jag tar upp detta med mitt x får jag till svar att hon vill vara engagerad och att de gör allt tillsammans.

Mina barn tycker inte om henne och de vill hellre ha sin pappa och/eller mig på olika tillställningar. Vad sjutton ska jag göra?

• Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!
  • Anonym (Bitterhet syns)
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 08:40:00 följande:

Fast nej. En styvmamma som är otrevlig och avig mot barnens mamma är ingen som helst tillgång för barnen.

Men det är mammans version. Hon själv är uppenbart avig och revirmarkerande mot den nya kvinnan och för säkert över det på sina barn. Hon försöker tillochmed blanda in andra (exets familj) i det för att "få rätt", men tydligen får hon inte dem med sig, så det kanske inte alls är bonusmamman som är den som är otrevlig...
  • Brumma

TS - hur var er relation i början? Bjöd du in bonusmamman att delta i barnens aktiviteter? Välkomnade du henne?

• Anonym (Skriftligt)
    Anonym (Bitterhet syns) skrev 2018-03-18 08:52:01 följande:

Men det är mammans version. Hon själv är uppenbart avig och revirmarkerande mot den nya kvinnan och för säkert över det på sina barn. Hon försöker tillochmed blanda in andra (exets familj) i det för att "få rätt", men tydligen får hon inte dem med sig, så det kanske inte alls är bonusmamman som är den som är otrevlig...

När jag läser trådar utgår jag från det som står i tråden utan att göra egna påhittade varianter som är färgade av mon egen situation. Hur du gör får stå för dig.
  • Ess
    Anonym (Bitterhet syns) skrev 2018-03-18 08:52:01 följande:
    Jag upplever ts på precis samma vis som du gör, konflikt sökande när hon försöker dra in exets släkt.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-18 07:12:13 följande:

Jag är i vanliga fall inte konflikträdd men vill inte skapa någon scen då jag misstänker att det är det som hon och mitt x vill. När jag och mitt x levde tillsammans var som sagt vårt liv ett enda stort bråk! Hans bild av mig är bråkig och misstänker att han förmedlat det till henne.

Jadu, det var en annan mamma som la till henne. Antar att hon frågat om hon kunde det. Nu vet jag inte hur jag ska få bort henne å mamman som la till har själv lämnat tråden.

Jag har pratat med skolan och förklarat situationen. Jag misstänker dock att de inte vågar stå på sig gentemot henne. Hon är väldigt speciell och väldigt fräck!

Mina barn pratar med sin pappa men han vägrar lyssna. Han tar kvinnans parti och barnen säger att hon har ett hemskt humör.

Hur gamla är barnen? Vill du kanske bo mer hos dig så de slipper denna kvinna?
  • Anonym (Mamma)

Jag förstår er som inte tror mig, den här kvinnan är så speciell så jag hade nog svarat precis som er för några år sedan. Då jag och mitt x var helt färdiga med varandra tyckte jag att det var roligt att han träffat en ny tjej. Hon är betydligt yngre så hon hade inga barn sedan innan. Däremot så förändrades mitt ex när han träffat henne. Från att ha varit en engagerad pappa var det plötsligt bara hon som dök upp på barnens aktiviteter. Jag trodde det var ok för henne men vid flera tillfällen sökte hon upp mig och bad mig vara mer engagerad i mina barn (typ om jag inte varit på aktivitet under pappans dagar). Jag har pratat om med mitt ex om att det inte verkar ok för henne men får inget vettigt svar.

Mitt ex har en väldigt trasslig bakgrund och vet nog inte riktigt hur man agerar i vissa situationer. Barnen är 8 och 12 år, de vill vara hos sin pappa lika mkt som hos mig.

• Anonym (Gränser)

Det jag undrar i det här är: Vad har ni egentligen för uppgörelse kring vårdnaden av barnen? Har ni varannan vecka?

I så fall är det ju fullt möjligt att insistera på att du får ha barnen själv utan inblandning på mammaveckorna. Men givetvis så blir pappaveckorna off-limits. Sedan om det är nån stor grej; skolavslutning, dansuppvisning etc så bör man ju förstås kunna samsas.

Det låter ju som att ni redan nu kan samsas rätt bra. Och i mina öron låter det snarare som att ni är lite för nära varandra. Jag hade aldrig gått med på att diskutera min nuvarande med mitt ex, oavsett vad mitt ex:s synpunkter består i. Vår relation är avslutad och jag har ingen skyldighet att ta in hennes perspektiv eller visa lojalitet mot henne. Tough shit men ditt ex lojalitet ligger med sin nya. Det är som det ska vara. Om endera han eller hans nya som du så tydligt ogillar gör sig skyldiga till tillsynssvikt får du orosanmäla. Annars får du bli bättre på att respektera det nya livets gränser.

• Anonym (Skriftligt)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-18 09:35:51 följande:

Jag förstår er som inte tror mig, den här kvinnan är så speciell så jag hade nog svarat precis som er för några år sedan. Då jag och mitt x var helt färdiga med varandra tyckte jag att det var roligt att han träffat en ny tjej. Hon är betydligt yngre så hon hade inga barn sedan innan. Däremot så förändrades mitt ex när han träffat henne. Från att ha varit en engagerad pappa var det plötsligt bara hon som dök upp på barnens aktiviteter. Jag trodde det var ok för henne men vid flera tillfällen sökte hon upp mig och bad mig vara mer engagerad i mina barn (typ om jag inte varit på aktivitet under pappans dagar). Jag har pratat om med mitt ex om att det inte verkar ok för henne men får inget vettigt svar.

Mitt ex har en väldigt trasslig bakgrund och vet nog inte riktigt hur man agerar i vissa situationer. Barnen är 8 och 12 år, de vill vara hos sin pappa lika mkt som hos mig.

Här tror jag att du har kärnan. Det är ditt ex som vill att hon ska ha mammarollen och det är klart att hon då tycker det är jobbigt när du också är där för då kan hon aldrig uppfylla hans förväntningar.

Otroligt märkligt att först anklaga dig för att inte engagera dig och sedan för att du gör det.

Ditt ex behöver ta sitt ansvar som pappa och inte skicka sin nya. Men det brukar vara lättare sagt än gjort.
  • Anonym (Skriftligt)
    Anonym (Gränser) skrev 2018-03-18 09:36:31 följande:

Det jag undrar i det här är: Vad har ni egentligen för uppgörelse kring vårdnaden av barnen? Har ni varannan vecka?

I så fall är det ju fullt möjligt att insistera på att du får ha barnen själv utan inblandning på mammaveckorna. Men givetvis så blir pappaveckorna off-limits. Sedan om det är nån stor grej; skolavslutning, dansuppvisning etc så bör man ju förstås kunna samsas.

Det låter ju som att ni redan nu kan samsas rätt bra. Och i mina öron låter det snarare som att ni är lite för nära varandra. Jag hade aldrig gått med på att diskutera min nuvarande med mitt ex, oavsett vad mitt ex:s synpunkter består i. Vår relation är avslutad och jag har ingen skyldighet att ta in hennes perspektiv eller visa lojalitet mot henne. Tough shit men ditt ex lojalitet ligger med sin nya. Det är som det ska vara. Om endera han eller hans nya som du så tydligt ogillar gör sig skyldiga till tillsynssvikt får du orosanmäla. Annars får du bli bättre på att respektera det nya livets gränser.

Du blandar äpplen och päron här. Som förälder är man skyldigt att uppmuntra och medverka till att barnen har en god relation med barnens andra förälder. Och eftersom man är förälder alltid så skulle en tingsrätt se väldigt negativt på att pappan eller hans nya öppet visar missnöje för att mamman dyker upp på aktiviteter på pappans vecka.

Mamman har däremot ingen som helst skydlighet att medverka till att bygga styvmammans och barnens relation på sina veckor. Om pappan vill engagera sig så bör mamman välkomna det men hon har inga skyldigheter mot styvmamman.
  • Anonym (gulli)

Fast jag skulle nog försökt få en deal om att var och en av föräldrarna sköter barnen själv sin vecka utan inblandning av den andre.

Skulle själv bli galen om mitt ex eller hans nya konstant dök upp i mitt liv och tvingade mig umgås med dem. Finns ju en anledning till att vi skilde oss.

Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!