• Anonym (Mamma)

Mina barns styvmamma är överallt!

Jag är separerad från mina barns pappa sedan många år. Vi levde i en ganska kaotisk relation med mkt bråk. Den dagen då vårt förhållande tog slut började mitt liv på nytt. Vi hade till en början en bra relation (funkade mkt bättre som separerade). Problemen började när hans nya kvinna kom in i bilden. Plötsligt skulle hon vara med på alla våra barns aktiviteter, ibland var inte mitt x med utan jag och hon representerade barnens föräldrar. Jag hade varit ok med det om hon inte varit otrevlig mot mig och uppenbart inte tycker att JAG har rätt att vara på mina barns träningar, skolavslutningar osv.

Nu har mitt x och kvinnan fått två gemensamma barn men hon slutar inte att lägga sig i mina barn. Hon lämnar till och med sina barn för att vara med på mina barns aktiviteter och då gärna göra ngt mot mig som får mig ledsen.

Hennes senaste tilltag är att hon lagt sig i min dotters insamling till skolresan. Ngt jag varit engagerad i tidigare. Plötsligt är hon tillagd i ?föräldratråden? för min dotters klass.

När jag tar upp detta med mitt x får jag till svar att hon vill vara engagerad och att de gör allt tillsammans.

Mina barn tycker inte om henne och de vill hellre ha sin pappa och/eller mig på olika tillställningar. Vad sjutton ska jag göra?

• Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!
  • Anonym (Pi)

Kan inte barnen prata med till exempel skolsyster om hur de mår.

Annars kan du och pappa ses på samarbetssamtal hos familjeenheten, han kommer förmodligen försöka få med henne dit men jag tror inte hon har rätt att vara med.

Är "tråden" som du pratar om en Facebook-grupp? Det måste finnas nån typ av admin där.

• Anonym (Gränser)
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 09:54:05 följande:

Du blandar äpplen och päron här. Som förälder är man skyldigt att uppmuntra och medverka till att barnen har en god relation med barnens andra förälder. Och eftersom man är förälder alltid så skulle en tingsrätt se väldigt negativt på att pappan eller hans nya öppet visar missnöje för att mamman dyker upp på aktiviteter på pappans vecka.

Mamman har däremot ingen som helst skydlighet att medverka till att bygga styvmammans och barnens relation på sina veckor. Om pappan vill engagera sig så bör mamman välkomna det men hon har inga skyldigheter mot styvmamman.

Nej, jag tror inte jag blandar äpplen och päron. Vilket menar du är de två sakerna som jag lägger ihop som behöver hållas åtskilda i diskussionen men där jag saknar någon viktig distinktion?

Jag tänker att det är bättre att jag svarar så här så jag försöker förstå vad du menar, istället för att gå i försvar men missa din intention eller vad du syftar på med äpplen/päron.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (gulli) skrev 2018-03-18 10:20:55 följande:

Fast jag skulle nog försökt få en deal om att var och en av föräldrarna sköter barnen själv sin vecka utan inblandning av den andre.

Skulle själv bli galen om mitt ex eller hans nya konstant dök upp i mitt liv och tvingade mig umgås med dem. Finns ju en anledning till att vi skilde oss.

Jag tänker precis likadant. Att vara frånskilda föräldrar innebär ju dessvärre inte att man har oinskränkt rätt att vara med sina barn närhelst man vill. Det är ju tragedin för en själv och barnen. Men vinsten är, som du säger, att man inte behöver leva med dagliga visiter från någon man verkligen inte vill ha i sitt liv.
  • Anonym (MM)

Det är detta jag menar med att en styvmamma aldrig kan göra rätt. Vill man överlåta ansvaret för bonusbarnen till föräldrarna och inte engagera sig desto mer än att behandla dem väl och vara trevligmot dem,  då är man en fara för barnet och borde göra slut och lämna mannen och även göra de gemensamma barnen till skilsmässobarn. Engagerar man sig, bryr sig och visar man att man behandlar bonusbarnen som sina egna ja då tar det också hus i helvetet och man är en gräslig och gränslös bonusmamma som inte vet sin plats. 

Hur ska ni ha det egentligen? 

• Anonym (Skriftligt)
    Anonym (Gränser) skrev 2018-03-18 10:51:54 följande:

Nej, jag tror inte jag blandar äpplen och päron. Vilket menar du är de två sakerna som jag lägger ihop som behöver hållas åtskilda i diskussionen men där jag saknar någon viktig distinktion?

Jag tänker att det är bättre att jag svarar så här så jag försöker förstå vad du menar, istället för att gå i försvar men missa din intention eller vad du syftar på med äpplen/päron.

Jag menar att du jämför mamman och styvmamman som två jämbördiga när det gäller att närvara på mammans respektive pappans vecka. Det är de inte.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 10:58:52 följande:

Jag menar att du jämför mamman och styvmamman som två jämbördiga när det gäller att närvara på mammans respektive pappans vecka. Det är de inte.

Jo i någon mån är de det, eftersom om det finns en uppgörelse om vem som har barnen ... då kan inte vare sig förälder eller bonusförälder bryta mot den överenskommelsen och kräva umgänge under den andra förälderns tid.
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (MM) skrev 2018-03-18 10:55:21 följande:

Det är detta jag menar med att en styvmamma aldrig kan göra rätt. Vill man överlåta ansvaret för bonusbarnen till föräldrarna och inte engagera sig desto mer än att behandla dem väl och vara trevligmot dem,  då är man en fara för barnet och borde göra slut och lämna mannen och även göra de gemensamma barnen till skilsmässobarn. Engagerar man sig, bryr sig och visar man att man behandlar bonusbarnen som sina egna ja då tar det också hus i helvetet och man är en gräslig och gränslös bonusmamma som inte vet sin plats. 

Hur ska ni ha det egentligen? 

Men verkligen! Förstår dig till 100%. Jag är själv biologisk förälder, men det här med biologi är fullständigt överskattat. Hur många människor kommer inte från hem där någon annan vuxen (farmor, moster, placering hos en annan familj etc etc) för att de biologiska föräldrarna var djupt olämpliga och inkapabla att agera som en ansvarstagande förälder?!

Vi vuxna har en tendens att fokusera mycket på våra egna behov framför barnens. Men egentligen är det ganska enkelt:

1) Gör upp vem som har barnen när (exempelvis varannan vecka). Gör upp om eventuella undantag som ni kan komma överens om (typ jul varannat år, båda får komma med sin nya respektive på skolavslutning etc).

2) Håll er till uppgörelsen.

3) Vem som engagerar sig i barnet på den andre förälderns tid har man sedan inget att säga till om. Visst, man kan ha en massa åsikter. Men åsikterna behöver ingen ta notis om juridiskt. Så länge det inte rör sig om tillsynssvikt eller annan anledning till orosanmälan så får man vackert strunta i vilken kapabel vuxen som föräldern för stunden låter ta hand om ens barn. Här gör lagen ingen skillnad på om det är bonusmamma eller farmor eller en jobbarkompis med barn i samma ålder.
  • Ess
    Anonym (Gränser) skrev 2018-03-18 15:06:20 följande:
    Men verkligen! Förstår dig till 100%. Jag är själv biologisk förälder, men det här med biologi är fullständigt överskattat. Hur många människor kommer inte från hem där någon annan vuxen (farmor, moster, placering hos en annan familj etc etc) för att de biologiska föräldrarna var djupt olämpliga och inkapabla att agera som en ansvarstagande förälder?!

Vi vuxna har en tendens att fokusera mycket på våra egna behov framför barnens. Men egentligen är det ganska enkelt:

1) Gör upp vem som har barnen när (exempelvis varannan vecka). Gör upp om eventuella undantag som ni kan komma överens om (typ jul varannat år, båda får komma med sin nya respektive på skolavslutning etc).

3) Vem som engagerar sig i barnet på den andre förälderns tid har man sedan inget att säga till om. Visst, man kan ha en massa åsikter. Men åsikterna behöver ingen ta notis om juridiskt. Så länge det inte rör sig om tillsynssvikt eller annan anledning till orosanmälan så får man vackert strunta i vilken kapabel vuxen som föräldern för stunden låter ta hand om ens barn. Här gör lagen ingen skillnad på om det är bonusmamma eller farmor eller en jobbarkompis med barn i samma ålder.
    Jag håller med. Funkar det inte så är det bäst att dela upp veckorna och varje förälder/familj sköter sina veckor själva.
  • Anonym (Skriftligt)
    Anonym (Gränser) skrev 2018-03-18 15:06:20 följande:

Så långt har du rätt. Att föräldern som har barnet kan ge i uppdrag åt vem som helst att hjälpa till. Och det är ingen som sagt att inte styvmamman får vara där på pappans tid.

Ni som pratar om juridik och att ingen behöver ta hänsyn till åsikter kan vara helt lugna med att ingen rätt någonsin kommer säga att en förälder inte får vara på sitt barns aktiviteter under den andra förälders vecka. Det kommer bara ses som positivt om föräldern beter sig sunt.

Däremot kommer styvmamman få mycket svårt i en rätt att förklara varför hon är på barnens aktiviteter på mammans vecka oönskad av både mamman och barnen.
  • Ess
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 15:47:40 följande:
    Så långt har du rätt. Att föräldern som har barnet kan ge i uppdrag åt vem som helst att hjälpa till. Och det är ingen som sagt att inte styvmamman får vara där på pappans tid.

Ni som pratar om juridik och att ingen behöver ta hänsyn till åsikter kan vara helt lugna med att ingen rätt någonsin kommer säga att en förälder inte får vara på sitt barns aktiviteter under den andra förälders vecka. Det kommer bara ses som positivt om föräldern beter sig sunt.

Däremot kommer styvmamman få mycket svårt i en rätt att förklara varför hon är på barnens aktiviteter på mammans vecka oönskad av både mamman och barnen.
    Det framgår inte att hon på eget bevåg går dit på mammans veckor. Jag läser in att både ts och styvmamman/pappan går oavsett vilken vecka det är och i den mån de kan. 
Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!