• humlan00

När gick ni på föräldra ledigt?

Hur långt innan gick ni på föräldraledigt?

Vad jobbade ni med??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-21 19:51
    *innan BF

• Svar på tråden När gick ni på föräldra ledigt?
  • Anonym (J)

Varför går man hem tidigare om man inte mår dåligt på nåt vis?

• Fia 28

I finland blir man ledig 30 dagar innan bf. Dock blev jag sjukskriven, så var ledig 1,5 månad innan bf. Jobbar på kontor.

• Anonym (lokförare)

2 månader innan bf. Jobbar som lokförare. Mådde ok, men kunde inte garantera säkerheten om det skulle hända ngt, klarade inte av att klättra upp och ner från hytten eller fixa saker under tåget on det gått sönder

• Rödtjärnens Anna

Gick på semester 3 veckor innan BF. (Sonen är född i slutet av juli, kom i v 41)

Jobbade på äldreboende, hade inga problem på jobbet men kändes att det var skönt att få ledigt innan BF.

• LFF

Sjukskriven från v30. Tvillinggraviditet. Inga direkta problem som var anledning till sjukskrivningen annat än att jag bar tvillingar. Jobbade i reception och administrativt. Killarna kom 40+2.

• Kasperina

Med första barnet tog jag semester 5 veckor före bf, men han föddes efter 2 veckor (mitt i sommaren).
    Med andra barnet skulle jag jobba fram till 4 veckor före bf och då börja ta FL, men blev sjukskriven 100% v28-37 så jag började ta FL 2 veckor före bf och hon föddes på bf+4

• Kasperina
    Kasperina skrev 2018-05-22 16:08:59 följande:

Med första barnet tog jag semester 5 veckor före bf, men han föddes efter 2 veckor (mitt i sommaren).
    Med andra barnet skulle jag jobba fram till 4 veckor före bf och då börja ta FL, men blev sjukskriven 100% v28-37 så jag började ta FL 2 veckor före bf och hon föddes på bf+4

Jag jobbar som IT-konsult
  • BuoBä
    Anonym (J) skrev 2018-05-22 09:11:08 följande:

Även om man mår bra så är man rätt tung och otymplig mot slutet. Många sover dåligt för att det är svårt att hitta en bekväm ställning. Det kan helt enkelt vara skönt att vila upp sig.

Sen kan jag bara tala för mig själv, men jag var väldigt ofokuserad och ointresserad av jobbet där på slutet, så jag gjorde begränsad nytta. Hade annat att tänka på...

Jag tog semester i 2 veckor innan BF och hann vara hemma i 12 dagar. Har ett kontorsjobb.
  • Anonym (M)

Jobbade till två veckor innan förlossningen men då var jag bara timanställd tre dagar i veckan så det går knappast att jämföra med.

• annabellelee
    Anonym (J) skrev 2018-05-22 09:11:08 följande:

För mig (som alltså jobbar som lärare) handlar det om planering. Arbetsgivaren måste hinna anställa någon vikarie och jag måste hinna skriva omdömen om eleverna. Det är inte så schysst mot arbetsgivare eller elever om jag räknar med att jobba fram till bf, och alltså inte gjort en tydlig överlämning till min vikarie. 

Naturligtvis kan ju barnet komma en månad för tidigt och då får man ju ta det då, men jag tycker i alla fall att man bör FÖRSÖKA göra övergången så snygg som möjligt.
Svar på tråden När gick ni på föräldra ledigt?