När gick ni på föräldra ledigt?
Hur långt innan gick ni på föräldraledigt?
Vad jobbade ni med??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-21 19:51
*innan BF
Hur långt innan gick ni på föräldraledigt?
Vad jobbade ni med??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-21 19:51
*innan BF
Varför går man hem tidigare om man inte mår dåligt på nåt vis?
Jag gick hem 7/7 ( fredag) och vår son är född 12/7 (onsdag). Blev visserligen igångsatt då pga Havandeskapsförgiftning. Planen var dock att ha två veckors semester och sedan 1 v föräldraledighet innan han var beräknad 1/8.
Jobbade som undersköterska då.
Även om allt gick bra, så kände jag mig lite snuvad på de där tre veckorna vi skulle vara lediga och njuta av varandra.
Jobbade till dan innan det satte igång med båda.
2 månader innan tungt jobb med utkörning så orkade knappt i sista veckorna skulle ta grav penning men hade bara fått för några dagar så tog 100% a-kassa istället då min anställning ändå skulle ta slut där. Sen kom hon 1 vecka efter BF men började ta ut dagar 2 månader EFTER hon var född då jag låg efter med att ta ut a-kassa så får första f-peng på fredag.
2 månader innan tungt jobb med utkörning så orkade knappt i sista veckorna skulle ta grav penning men hade bara fått för några dagar så tog 100% a-kassa istället då min anställning ändå skulle ta slut där. Sen kom hon 1 vecka efter BF men började ta ut dagar 2 månader EFTER hon var född då jag låg efter med att ta ut a-kassa så får första f-peng på fredag.
Varför går man hem tidigare om man inte mår dåligt på nåt vis?
2 månader innan bf. Jobbar som lokförare. Mådde ok, men kunde inte garantera säkerheten om det skulle hända ngt, klarade inte av att klättra upp och ner från hytten eller fixa saker under tåget on det gått sönder
När första barnet kom studerade jag och mitt "sommarlov" började 2 veckor innan barnet kom. Andra barnet kom helt utan förvarning 3 veckor tidigare än beräknat. Jag jobbade dagen innan förlossningen och skulle jobbat en vecka till. Hade då börjat jobba som röntgensjuksköterska. Kanske ska tillägga att jag hade väldigt lätta graviditeter helt utan komlikationer och var pigg ända tills sista dagen. Så jag såg aldrig någon anledning till att sluta jobba tidigare.
Jobbade till dagen före BF, på kontor, så det var inget fysiskt ansträngande :). Men vill poängtera att alla är olika och har olika behov både fysiskt och vad gäller mental förberedelse.
1:a barnet gick jag på semester ca 3 veckor innan sonen föddes. Förskolan jag arbetade på då stängde för sommaren så det föll sig naturligt.
2:a barnet pluggade jag men valde att gå på föräldraledighet ca 3 veckor innan bf då jag precis innan skulle ha praktik.
3:e barnet som jag väntar nu blev jag beviljad grav.penning 60 dagar innan bf. Arbetar som ssk inom ASIH. Finns ingen möjlighet till omplacering.
2 veckor innan, båda gångerna. Jobbar på kontor.
Som lokförare är man berättigad graviditetspenning. Sökte du inte det?
Jag gick också två månader innan bf (med grav.penning), inte för att jag inte klarade att jobba, utan för att säkerheten inte kunde garanteras, varken för mig eller för bebisen. Visst, händer inget utöver det vanliga så sitter man ju bara där (förutom vid klargöringar och såna grejer), men t ex en evakuering hade aldrig gått med den magen.
Den här gången har jag varit sjukskriven sedan vecka 15. Gissningsvis kommer inte FK godkänna senaste sjukintyget så då kommer jag gå på föräldraledighet den 1 juni (har bf den 7 juli).
Med tvillingar i magen och problem i graviditeten så blev jag sjukskriven på heltid i v 20. Föräldraledig blev jag när barnen kom ;)