• Väntarpåplus86

IVF augusti 2018

För ungefär ett år sedan var jag hos kvinnokliniken för en blödning som vägrade sluta och som jag hade haft i ungefär 3 månader. Väl där skulle en undersökning göras på mig med ultraljud då jag haft dessa konstiga blödningar till och från under de senaste åren. De kunde snabbt konstatera att detta berodde på att jag inte haft någon ägglossning. De började ställa frågor om jag har barn, någonsin fått missfall och om jag alltid skyddat mig vid sex. Jag svarade nej på alla frågorna.

Detta oskyldiga besök för en blödning slutade i en lång utredning som pågick under flera månader. Resultatet var att jag inte kunde få barn på naturlig väg då jag inte har en naturlig ägglossning trots att jag varje månad har mens.

Innan jag blev tillsammans med min nuvarande sambo var jag i ett väldigt dåligt förhållande med både psykisk och fysisk misshandel och har därför alltid varit glad över att jag inte råkade bli gravid under det förhållandet. Jag har sedan dess aldrig haft jättebråttom med att skaffa barn utan tänkt att det sker när det sker. Efter detta besked har jag dock gått från att vara en frivilligt barnlös person till stt vara en ofrivilligt barnlös person och detta tär på mig något oerhört då jag självklart vill ha barn. Min sambo däremot har redan ett barn från ett tidigare förhållande och känner nog därför inte samma panik och sorg över situationen.

Då jag snart fyller 32 känns det som att mitt ?bäst före?-datum håller på att gå ut också vilket stressar mig ännu mer. I mars påbörjade vi dock IVF med försök 1. Försöker kom och förbrukades i ett kick. Sprutor i 16 dagar, 3 äggblåsor, 1 ägg och ett 1 embryo. Efter 18 dagars ruvning slutade det hela med negativt testsvar.

I augusti (sommarstängt) blir försök 2 men det känns som tortyr att behöva vänta tills dess. Någon mer som ska göra ett försök i augusti? Tidigare erfarenheter?

• Svar på tråden IVF augusti 2018
  • Varmtass
    Luradggr2 skrev 2018-06-28 19:17:49 följande:

Jag har också börjar med sprayen och troligen fått en cysta av den. Har tid bokad på måndag då jag har ont i vänster äggstock och fått en stor knöl. Mår extremt psykiskt dåligt av sprayen också. Hur har det gått för er när ni tagit sprayen?

Usvh de låter inge kul! Jag är så orolig att jag också ska få negativa biverkningar av sprayen och sprutorna. De är ju ändå min sambo som har få spermier. Så känns så dumt å gå in å rota i min kropp. Som faktiskt enligt undersökning såg bra ut!

Hoppas de går bra för dig! Jag väntar fortfarande på mens så jag kan starta med sprayen:)
  • Luradggr2
    Varmtass skrev 2018-06-29 05:51:52 följande:

Usvh de låter inge kul! Jag är så orolig att jag också ska få negativa biverkningar av sprayen och sprutorna. De är ju ändå min sambo som har få spermier. Så känns så dumt å gå in å rota i min kropp. Som faktiskt enligt undersökning såg bra ut!

Hoppas de går bra för dig! Jag väntar fortfarande på mens så jag kan starta med sprayen:)

Vilken cykeldag ska du börja med sprayen? Min teori är att det inte var så bra att börja dag två. Är ju som gjort för att bli ägglossning på ge som sen inte släpper pga sprayen och blir en cysta istället. Blä! Får se vad doktorn säger på måndag!

Ja det är inte klokt och jag känner samma sak! Ibland tänker jag den förbjudna tanken att få barn på vanligt vis med någon annan. Vågar inte säga det till kuratorn för jag är rädd vi blir nekade fortsatta försök då.
  • LillaAw
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 07:28:08 följande:

Vilken cykeldag ska du börja med sprayen? Min teori är att det inte var så bra att börja dag två. Är ju som gjort för att bli ägglossning på ge som sen inte släpper pga sprayen och blir en cysta istället. Blä! Får se vad doktorn säger på måndag!

Ja det är inte klokt och jag känner samma sak! Ibland tänker jag den förbjudna tanken att få barn på vanligt vis med någon annan. Vågar inte säga det till kuratorn för jag är rädd vi blir nekade fortsatta försök då.

Känner som ni. Min kropp fungerar prima men min man har få och dåliga spermier. Jag fick ut 16 ägg sist men 3 blev befruktade med icsi. Jag har varit gravid tidigare med annan man (avslutades dock då jag var rätt ung). Utomlands gör de imsi. De förstorar upp en spermie 6000 gånger för att hitta den bästa. Det finns ännu inte i Sverige. Min läkare pratar bara om hur vi med mediciner och spray ska göra mina ägg "bättre" när de är pga min partner vi ens är där. Han säger inget alls om min partners spermier. Blir så less på det. Kan de inte göra ultraljud eller ens känna på pungen om den är normal så att bitestiklar och allt är okej, men icke.
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Gabvt
    LillaAw skrev 2018-06-28 19:52:59 följande:

Går hos jan men har träffat tre olika läkare.. men gillar jan, han är bra. Och han gjorde mitt äggplock nästintill smärtfritt. Det kanske de andra också hade gjort men kände mig trygg med honom :)

Allt har gått väldigt snabbt och smidigt, mitt första försök också så kan varmt rekommendera Cvl :)

Ok, vi går hos Thomas och jag är supernöjd, känns tryggt inför starten i augusti.
  • Luradggr2
    LillaAw skrev 2018-06-29 08:04:36 följande:

Känner som ni. Min kropp fungerar prima men min man har få och dåliga spermier. Jag fick ut 16 ägg sist men 3 blev befruktade med icsi. Jag har varit gravid tidigare med annan man (avslutades dock då jag var rätt ung). Utomlands gör de imsi. De förstorar upp en spermie 6000 gånger för att hitta den bästa. Det finns ännu inte i Sverige. Min läkare pratar bara om hur vi med mediciner och spray ska göra mina ägg "bättre" när de är pga min partner vi ens är där. Han säger inget alls om min partners spermier. Blir så less på det. Kan de inte göra ultraljud eller ens känna på pungen om den är normal så att bitestiklar och allt är okej, men icke.

Det känns skönt att ni är flera som förstår. Min man har heller inte fått bli undersökt fastän han inte ser frisk ut där nere och har berättat att han har haft problem att göra sitt x gravid också, haft inflammation i bitestikeln + har pungbråck. Allt fokus ligger istället på mig.

Oj!! I vilka länder kan man göra imsi?
  • Varmtass
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 07:28:08 följande:

Åh så skönt att du säger de! För jag tänker också så och vågar inte säga de till någon heller. Min sambo skulle bli jätteledsen. Men tanken att skaffa barn med någon annan på vanligt vis tänker man ju. Då skulle man slippa sprayen, sprutorna, äggplock. De är mkt som vi utsätter vår kropp för deras skull. För att dom inte funkar..

Jag kommer börja på dag 18 efter första dagens på mens... vilken skillnad..
  • Varmtass
    LillaAw skrev 2018-06-29 08:04:36 följande:

Blir faktiskt lite irriterad av att höra det. Kart man måste titta på den manliga faktorn också!

Dom har iaf kollat på sperman och klämt på hans pung för vår del. Men känns helknäppt att de är mig behandlingen görs på då de vet att de är dåliga spermier som är problemet..

Vill så gärna prova på de vanliga sättet först. Eller med insemination. Från nån donator så man vet att de går den vägen. Men min sambo vill mkt väl förståeligt att de dka va hans spermier. Men de skulle innebära så mkt mindre strul för min del. Som faktiskt har en fungerande kropp
  • Luradggr2
    Varmtass skrev 2018-06-29 16:30:26 följande:

Åh så skönt att du säger de! För jag tänker också så och vågar inte säga de till någon heller. Min sambo skulle bli jätteledsen. Men tanken att skaffa barn med någon annan på vanligt vis tänker man ju. Då skulle man slippa sprayen, sprutorna, äggplock. De är mkt som vi utsätter vår kropp för deras skull. För att dom inte funkar..

Jag kommer börja på dag 18 efter första dagens på mens... vilken skillnad..

Det är så befriande att få skriva med någon som har samma tankar och känslor kring det hela. <3 Jag skulle heller aldrig säga det till min man och våga inte säga till kuratorn så nu har jag någon att ventilera med.

Det är säker inga problem att ta sprayen! Jag hade knappt biverkningar de första två veckorna. Det kom sen när jag blev helt nedreglerad. Jag kör längre än er andra i tråden pga misstänkt lindrig endometrios. Jag har gjort en ivf tidigare med kort program. Örebro kör kort på rutin, Linné långt på rutin sa min läkare som samarbetar med båda. Tycker nässprayen är bättre än Oraglutran sprutan som ska hämma ägglossningen istället för sprayen. Oralgutran är riktigt otrevlig. Grov kanyl, huvudvärk och allergisk reaktion på injektionsstället. Svullnar, gör ont och kliar som busen. På det viset är sprayen så mycket lättare.
  • LillaAw
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 17:09:29 följande:

Det är så befriande att få skriva med någon som har samma tankar och känslor kring det hela. <3 Jag skulle heller aldrig säga det till min man och våga inte säga till kuratorn så nu har jag någon att ventilera med.

Det är säker inga problem att ta sprayen! Jag hade knappt biverkningar de första två veckorna. Det kom sen när jag blev helt nedreglerad. Jag kör längre än er andra i tråden pga misstänkt lindrig endometrios. Jag har gjort en ivf tidigare med kort program. Örebro kör kort på rutin, Linné långt på rutin sa min läkare som samarbetar med båda. Tycker nässprayen är bättre än Oraglutran sprutan som ska hämma ägglossningen istället för sprayen. Oralgutran är riktigt otrevlig. Grov kanyl, huvudvärk och allergisk reaktion på injektionsstället. Svullnar, gör ont och kliar som busen. På det viset är sprayen så mycket lättare.

Jag gjorde först kort protokoll på linne men ska göra långa nu :) men jag ska sluta med sprayen efter ca 2 veckor och då enbart ta gonal-F. Ingen orgalutran heller. Tog det förra gången. Har inte hört så många som slutar helt med sprayen under injektionerna.. Konstigt att de gör så olika. Är rädd man ska ägglossa spontant men tydligen inte sa läkaren på Linnekliniken.
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Varmtass
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 17:09:29 följande:

Ja riktigt skönt å ha någon att ventilera med<3 känns lite lättare när man vet att man inte är ensam om dessa tankar.

Åh de va ju bra de iaf! Att sprayen är lindrig!
Svar på tråden IVF augusti 2018