• Väntarpåplus86

IVF augusti 2018

För ungefär ett år sedan var jag hos kvinnokliniken för en blödning som vägrade sluta och som jag hade haft i ungefär 3 månader. Väl där skulle en undersökning göras på mig med ultraljud då jag haft dessa konstiga blödningar till och från under de senaste åren. De kunde snabbt konstatera att detta berodde på att jag inte haft någon ägglossning. De började ställa frågor om jag har barn, någonsin fått missfall och om jag alltid skyddat mig vid sex. Jag svarade nej på alla frågorna.

Detta oskyldiga besök för en blödning slutade i en lång utredning som pågick under flera månader. Resultatet var att jag inte kunde få barn på naturlig väg då jag inte har en naturlig ägglossning trots att jag varje månad har mens.

Innan jag blev tillsammans med min nuvarande sambo var jag i ett väldigt dåligt förhållande med både psykisk och fysisk misshandel och har därför alltid varit glad över att jag inte råkade bli gravid under det förhållandet. Jag har sedan dess aldrig haft jättebråttom med att skaffa barn utan tänkt att det sker när det sker. Efter detta besked har jag dock gått från att vara en frivilligt barnlös person till stt vara en ofrivilligt barnlös person och detta tär på mig något oerhört då jag självklart vill ha barn. Min sambo däremot har redan ett barn från ett tidigare förhållande och känner nog därför inte samma panik och sorg över situationen.

Då jag snart fyller 32 känns det som att mitt ?bäst före?-datum håller på att gå ut också vilket stressar mig ännu mer. I mars påbörjade vi dock IVF med försök 1. Försöker kom och förbrukades i ett kick. Sprutor i 16 dagar, 3 äggblåsor, 1 ägg och ett 1 embryo. Efter 18 dagars ruvning slutade det hela med negativt testsvar.

I augusti (sommarstängt) blir försök 2 men det känns som tortyr att behöva vänta tills dess. Någon mer som ska göra ett försök i augusti? Tidigare erfarenheter?

• Svar på tråden IVF augusti 2018
  • Luradggr2
    LillaAw skrev 2018-06-29 18:50:22 följande:

Jag gjorde först kort protokoll på linne men ska göra långa nu :) men jag ska sluta med sprayen efter ca 2 veckor och då enbart ta gonal-F. Ingen orgalutran heller. Tog det förra gången. Har inte hört så många som slutar helt med sprayen under injektionerna.. Konstigt att de gör så olika. Är rädd man ska ägglossa spontant men tydligen inte sa läkaren på Linnekliniken.

Va häftigt! Sa läkaren om det är någon särskild anledning till att att göra på det viset? Jag funderar på om det skulle kunna passa mig som är svårstimulerad? Jag ska kolla med min läkare på måndag. Låter ju kanon att slippa Orgalutran och Synarelan samtidigt! Min läkare samarbetar ju även med din klinik så hon borde ha testat den metoden.
  • LillaAw
    Luradggr2 skrev 2018-06-29 20:21:23 följande:

Va häftigt! Sa läkaren om det är någon särskild anledning till att att göra på det viset? Jag funderar på om det skulle kunna passa mig som är svårstimulerad? Jag ska kolla med min läkare på måndag. Låter ju kanon att slippa Orgalutran och Synarelan samtidigt! Min läkare samarbetar ju även med din klinik så hon borde ha testat den metoden.

Nä han sa inget jag frågade bara om jag inte skulle ta något som hämmade ägglossning men då sa han att det inte behövdes. Vissa kallar den nog "bostonmetoden" men det har jag bara läst mig till på familjeliv. Så ingen säker källa ;) fråga gärna din läkare. Är med nyfiken på varför man gör så :)
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Luradggr2
    LillaAw skrev 2018-06-30 17:15:30 följande:

Nä han sa inget jag frågade bara om jag inte skulle ta något som hämmade ägglossning men då sa han att det inte behövdes. Vissa kallar den nog "bostonmetoden" men det har jag bara läst mig till på familjeliv. Så ingen säker källa ;) fråga gärna din läkare. Är med nyfiken på varför man gör så :)

Ok. Tack! Jag kollar med läkaren på måndag så återkommer jag med vad hon sa om den.
  • Ettnamn4sep

Hej!

Jag gjorde mitt första IVF försök i juni. Misslyckat. Fanns risk för överstimulering och därför valde man ett totaltfrys. Man fick ut många ägg, 8 befruktade men inget delade sig till frysen. Man tror det ligger något i ägget. Därför ska jag till nästa ivf försök byta spruta. En jobbig process? Ja. Den är absolut vidrig i alla former så jag har full förståelse för din situation.

Nästa ivf försök blir när mensen kommer nu i augusti. Vi hoppas och ber.

Hoppas det går bra för er och tack för att du delar med dig!

• Varmtass

Hejhopp! De var längre sen jag skrev här. Nu har jag börjat med sprayen för första gången och sprayat i en vecka imorgon. Känner ingen biverkningar alls. Väntar in mens, typiskt när man vill att den kommer lyser den med sin frånvaro. Hehe

• Ettnamn4sep
    Varmtass skrev 2018-08-27 15:35:28 följande:

Hejhopp! De var längre sen jag skrev här. Nu har jag börjat med sprayen för första gången och sprayat i en vecka imorgon. Känner ingen biverkningar alls. Väntar in mens, typiskt när man vill att den kommer lyser den med sin frånvaro. Hehe

Hej,

Hoppas det går bra för dig. Har själv precis slutat med sprutorna och ÄP är planerat imorgon. Vårt andra försök.

Vi hoppas verkligen på denna gång. Vår absolut största dröm är att få en liten bebis. Blir gråtfärdig av tanken.

När planeras du för ÄP?
  • Varmtass
    Ettnamn4sep skrev 2018-08-30 19:00:39 följande:

Hej,

Hoppas det går bra för dig. Har själv precis slutat med sprutorna och ÄP är planerat imorgon. Vårt andra försök.

Vi hoppas verkligen på denna gång. Vår absolut största dröm är att få en liten bebis. Blir gråtfärdig av tanken.

När planeras du för ÄP?

Hej! Min mens lyser fortfarande med sin frånvaro, ska ringa kliniken på tisdag om den inte behagar att dyka upp! Hoppas verkligen jag får börja med sprutorna snart! Vill ta nästa steg nu. Har sprayat i över en vecka nu..

Åh så spännande! Berätta gärna hur de gick sen:D

Längtar också något enormt efter bäbis!
  • Ettnamn4sep
    Varmtass skrev 2018-08-31 12:42:34 följande:

Hej! Min mens lyser fortfarande med sin frånvaro, ska ringa kliniken på tisdag om den inte behagar att dyka upp! Hoppas verkligen jag får börja med sprutorna snart! Vill ta nästa steg nu. Har sprayat i över en vecka nu..

Åh så spännande! Berätta gärna hur de gick sen:D

Längtar också något enormt efter bäbis!

Vad tror du det kan bero på!? Skulle du möjligtvis kunna vara gravid? Har själv aldrig sprayat.

ÄP var idag på morgonen. Det kändes lite mer den här gången än förra. Men känner att jag mår bättre är förra gången. Sist fick man ut 26 ägg, man valde totalfrys då jag blev överstimulerad. Men inget gick till frysen då äggen slutade dela sig.

Nu fick man ut 10 ägg(avsevärd skillnad). Känns ändå som för få ägg. Men aa, uppenbarligen har det ingen betydelse hur många ägg man får ut, utan snarare hur kvaliten är. Jag får inte veta hur många som bekfrutades förrän på måndag.

Planen är att en återföring ska göras på måndag om äggen delar sig som det ska. Annars blir tiden avbokad.

Vi är supernervösa. Vi vill så gärna få till en återföring då det inte gjordes sist.
  • LillaAw
    Ettnamn4sep skrev 2018-08-15 21:48:38 följande:

Hej!

Jag gjorde mitt första IVF försök i juni. Misslyckat. Fanns risk för överstimulering och därför valde man ett totaltfrys. Man fick ut många ägg, 8 befruktade men inget delade sig till frysen. Man tror det ligger något i ägget. Därför ska jag till nästa ivf försök byta spruta. En jobbig process? Ja. Den är absolut vidrig i alla former så jag har full förståelse för din situation.

Nästa ivf försök blir när mensen kommer nu i augusti. Vi hoppas och ber.

Hoppas det går bra för er och tack för att du delar med dig!

Hej! Jag gjorde mitt andra försök i slutet av juli. Fick också ut många ägg men av 7 befruktade så slutade alla dela sig dag 2 så vi fick inget tillbaka heller. Var helt knäckt och mår fortfarande dåligt av det.

Nu är vi på gång igen med ivf3 och får köra andra sprutor (kombinera gonalf och menopur) kort protokoll. Var på ultraljud idag och de såg 15 äggblåsor på gång. Hoppas ni får bättre resultat denna gången. Det är verkligen vidrigt att inte ens få tillbaka något efter allt man utstått med spray, sprutor och äggplock :/
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • AnnaVera

Hej!

Har en liten fråga, fick idag hem en kallelse från ivf-kliniken. Dagen för mötet kommer min mens vara på dag 5. Och vad jag har läst mig till så brukar man få börja med sprutorna mensdag 2?

Månaden efter är vi nämligen bjudna till Spanien, ungefär en vecka efter första mensdag.

Hur kommer detta funka? Hur hade ni gjort?

Tar alla tips jag kan få!

Tack på förhand

Svar på tråden IVF augusti 2018