• Väntarpåplus86

IVF augusti 2018

För ungefär ett år sedan var jag hos kvinnokliniken för en blödning som vägrade sluta och som jag hade haft i ungefär 3 månader. Väl där skulle en undersökning göras på mig med ultraljud då jag haft dessa konstiga blödningar till och från under de senaste åren. De kunde snabbt konstatera att detta berodde på att jag inte haft någon ägglossning. De började ställa frågor om jag har barn, någonsin fått missfall och om jag alltid skyddat mig vid sex. Jag svarade nej på alla frågorna.

Detta oskyldiga besök för en blödning slutade i en lång utredning som pågick under flera månader. Resultatet var att jag inte kunde få barn på naturlig väg då jag inte har en naturlig ägglossning trots att jag varje månad har mens.

Innan jag blev tillsammans med min nuvarande sambo var jag i ett väldigt dåligt förhållande med både psykisk och fysisk misshandel och har därför alltid varit glad över att jag inte råkade bli gravid under det förhållandet. Jag har sedan dess aldrig haft jättebråttom med att skaffa barn utan tänkt att det sker när det sker. Efter detta besked har jag dock gått från att vara en frivilligt barnlös person till stt vara en ofrivilligt barnlös person och detta tär på mig något oerhört då jag självklart vill ha barn. Min sambo däremot har redan ett barn från ett tidigare förhållande och känner nog därför inte samma panik och sorg över situationen.

Då jag snart fyller 32 känns det som att mitt ?bäst före?-datum håller på att gå ut också vilket stressar mig ännu mer. I mars påbörjade vi dock IVF med försök 1. Försöker kom och förbrukades i ett kick. Sprutor i 16 dagar, 3 äggblåsor, 1 ägg och ett 1 embryo. Efter 18 dagars ruvning slutade det hela med negativt testsvar.

I augusti (sommarstängt) blir försök 2 men det känns som tortyr att behöva vänta tills dess. Någon mer som ska göra ett försök i augusti? Tidigare erfarenheter?

• Svar på tråden IVF augusti 2018
  • Varmtass

Hej, jag kommer göra min första ivf efter sommaruppehållet. De känns både jättespännande och läskigt. Sjukt va vi Jag som kvinna ska gå igenom för att få barn när de egentligen är min sambo som har dålig kvar på spermierna. Jag är rädd att de ska påverkar mina ägg, alltså min framtida chans att få barn. Eftersom man man är inne och påverkar ägglossning osv.

Men jag hoppas verkligen att de är flask oro och att de kan bli både ett och två barn!

Just nu väntar jag på mensen som kommer om typ fem veckor. Då får vi äntligen börja räkna ner tills de är dax för sprayen.

• Luradggr2
    Varmtass skrev 2018-06-27 19:37:00 följande:

Hej, jag kommer göra min första ivf efter sommaruppehållet. De känns både jättespännande och läskigt. Sjukt va vi Jag som kvinna ska gå igenom för att få barn när de egentligen är min sambo som har dålig kvar på spermierna. Jag är rädd att de ska påverkar mina ägg, alltså min framtida chans att få barn. Eftersom man man är inne och påverkar ägglossning osv.

Men jag hoppas verkligen att de är flask oro och att de kan bli både ett och två barn!

Just nu väntar jag på mensen som kommer om typ fem veckor. Då får vi äntligen börja räkna ner tills de är dax för sprayen.

Äntligen någon som tänker samma som mig. Infertilitetsvården är inte jämnställd. Varför behandla kvinnor när män är infertila? Står ju i fass att män kan ta gonal f för att få mer spermier men jag har aldrig hört om någon som gjort det.
  • Luradggr2
    DahliaRose skrev 2018-06-27 14:04:53 följande:

Jag är snäpet yngre än trådstartaren och får konstanta frågor om varför jag inte har barn, inte minst från min mans familj. Känns rejält jobbigt när man själv vill och folk utgår ifrån att det antingen är ett aktivt val, alternativt att de börjar ställa massa privata frågor. Min egen mamma är rätt så förstående, men gillar att påpeka hur lätt hon och alla andra kvinnor i familjen har fått barn, så hon är inte den första jag väljer att prata med.

Jag funderar på om det nästan är bättre att säga ifrån. Hur som så förstår jag hur du känner och hur jobbigt det är.<3
  • LillaAw
    Varmtass skrev 2018-06-27 19:37:00 följande:

Hej! Jag ska också börja med sprayen snart. Eller dag 19 på min menscykel. Väntar på mensen nu. Har gjort ett försök innan men då med bara sprutor. Fick många ägg men få befruktades då min man har få och slöa spermier får vi göra icsi.

Är rädd att det ska upprepa sig. Är 28 år så åldern borde inte påverka tycker dem :)
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Gabvt
    LillaAw skrev 2018-06-28 16:04:19 följande:

Carl von linnekliniken i Uppsala :)

Kul! Vi ska också göra ivf där i augusti :) vem går ni hos?
  • Luradggr2

Jag har också börjar med sprayen och troligen fått en cysta av den. Har tid bokad på måndag då jag har ont i vänster äggstock och fått en stor knöl. Mår extremt psykiskt dåligt av sprayen också. Hur har det gått för er när ni tagit sprayen?

• LillaAw
    Gabvt skrev 2018-06-28 18:06:53 följande:

Kul! Vi ska också göra ivf där i augusti :) vem går ni hos?

Går hos jan men har träffat tre olika läkare.. men gillar jan, han är bra. Och han gjorde mitt äggplock nästintill smärtfritt. Det kanske de andra också hade gjort men kände mig trygg med honom :)

vi hade samtal igår och vi får börja med spray nu i juli redan när de har stängt vilket jag tyckte va en bra service. Han bokade också in ultraljud och prel äggplock om det går som planerat i v 33.

Jag får dock ingen genomgång av de nya sprutorna och läkemedel men är sjuksköterska själv så han kanske tänkte att jag vet hur man tar dem?!

Allt har gått väldigt snabbt och smidigt, mitt första försök också så kan varmt rekommendera Cvl :)
    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Varmtass
    Luradggr2 skrev 2018-06-27 20:15:58 följande:

Äntligen någon som tänker samma som mig. Infertilitetsvården är inte jämnställd. Varför behandla kvinnor när män är infertila? Står ju i fass att män kan ta gonal f för att få mer spermier men jag har aldrig hört om någon som gjort det.

Är de så? Jag visste inte ens om att de gick. Då blir jag ännu mer irriterad på att jag ska gå igenom massa hormoner med sprayen och sprutor. Och äggplock. När de finns en annan väg å försöka med först. Vi står redan ut med mens varje månad. Vi ska sedan bära ett barn om de blir till något de vill säga i 9 månader. Och pappan behöver i princip bara titta på...
Svar på tråden IVF augusti 2018