• JenniB

Vi som planerar barn efter pillerstopp

Hej på er!! :)

Jag slutade med mina minipiller den 6/4 och fick första mensen nästan exakt 2 månader efter den 4/6! Har nu denna månaden ÄL-testat för första gången och hade enligt de ÄL den 23/7. Nu är det exakt en vecka kvar till BIM så det blir spännande att se hur det går! :D

Håller tummarna för er och ser fram emot att läsa mer om er!

• JenniB
    WanderChild skrev 2018-08-01 12:38:02 följande:
    Det behöver tyvärr inte va äl-smärta du känner. Jag hade ont på just det sättet i 1,5 vecka efter pillerstopp, sen plötsligt försvann det o jag trodde ju då att jag haft äl, men det hade jag uppenbarligen inte. 44 dagar efter pillerstopp nu o har fortfarande inte haft äl sen jag slutade...
    Håller med. :( Hade som mensvärk i flera veckor efter jag slutade... plus en massa gravidsymptom :/
  • JenniB
    Arpe86 skrev 2018-08-01 16:22:44 följande:

Såhär ser det ut för mig...! Enligt CB digital +5 v.

ÅÅH GRATTIS!! Så himla kul :D
  • JenniB
    WanderChild skrev 2018-08-03 10:59:46 följande:
    Hade också en massa konstiga symtom; typ mensvärk, ömma bröst, ökad sexlust, superpigg m.m. veckorna efter pillerstopp. Trodde jag blivit gravid jättesnabbt eller ngt men alla test va negativa. Sen efter 2-3 veckor så avtog de flesta symtomen. Bara ökad hunger o akne som hållit i sig, gah! Läst om många andra som haft likadant efter pillerstopp, hormonerna går lite bananas när pillerna inte reglerar längre. Avvakta och se längre fram vad som händer.
    Var exakt likadant för mig!! Hoppades så många gånger att jag redan blivit gravid men så var det inte tyvärr. :/ Dumma ppiller.. att de kan ställa till det så mycket.
  • JenniB

Vill gärna ta upp en fråga jag själv funderat på sedan ett tag tillbaka.
    Jag har läst så mycket om problemen som kan uppstå efter man slutar med ppiller och har fått uppleva det själv. Förvirrad kropp med konstiga hormoner som inte vet vad den ska göra, era inlägg har bara bevisat det ännu mer.

Nu vill vi ju alla gärna bli gravida men hur tänker ni göra efteråt?
    Ska ni börja på ppiller igen eller testa något annat preventivmedel? 

• JenniB
    Arpe86 skrev 2018-08-03 12:03:30 följande:
    Jag var i det stora hela nöjd med cerazette (mini-piller som jag fick byta till pga högt blodtryck) som jag tog i ca 4 år, mådde väldigt bra, så med stor sannolikhet provar jag det igen.
    Jag var också nöjd egentligen, men är liksom rädd att det ska bli värre till nästa gång vi försöker få barn. Kanske en dum och onödig tanke men jag är lite negativ av mig ibland också haha
  • JenniB
    Linepj skrev 2018-08-03 12:48:29 följande:
    Jag gillade cerazette när jag använde dom men nu, när kroppen varit så konstig efter jag slutat (får inte tillbaka mens, får utslag på ältest flera ggr per månad etc men ingen äl verkar ske) så tror jag inte jag skulle våga använda dom igen. Tur jag har en sambo som inte har något emot kondom som preventivmedel.
    Åh jag förstår verkligen vad du menar! Personligen är jag inget stort fan utav kondomer och vet liksom inte hur många andra alternativ som finns då jag även läst att vissa har svårt att få regelbunden mens osv efter spiral. Vill inte heller gå runt och tempa varje dag för jag litar inte helt på det tyvärr.
  • JenniB

Idag kom mensen vilket jag hoppades att den inte skulle göra. :(
    Fick positivt på ÄL-testet den 22/7 och skulle haft BIM om 3 dagar, men tydligen bestämde sig mensen för att komma tidigare.. Hoppas att kroppen börjar återhämta sig efter många år med både ppiller och minipiller. Cykeln har nu gått ner  till 29 dagar istället för 34 vilket i och för sig känns lite bättre. Hoppas på den perfekta födelsedagspresenten nästa månad. Hjärta

• JenniB
    WanderChild skrev 2018-08-07 07:37:43 följande:

Hmm... Haft försiktigt stadig stegrande tempökning fyra dagar i rad nu så nu har ff lagt in äl i lördags! CD43 efter pillermensen. Vet dock inte hur mkt jag ska tro på det (?!) Har ju kört äl-stickor o aldrig fått särskilt starkt men i torsdags hade jag liiite starkare än de andra dagarna o det sammanfaller ju passande nog med när ff vill att äl ska ha varit 1-2 dagar senare... I torsdags hade jag även en liten äggviteflytning precis på morgonen, har dock inte haft ngt mer sen dess, bara krämigt vitt. Har även inbillat mig att jag haft lite känningar på höger sida under helgen, men vågar knappt tro på ngt just nu, har suttit en del under helgen o då brukar jag få lite ont i höger sidan.

Ngt annat som iaf i mitt huvud talar för att äl faktiskt kan ha inträffat då är att det är exakt den dag äl skulle inträffat om jag haft normal 28 dagars cykel, vilket jag hade innan p-piller. Så kroppen har isf bara hoppat över en cykel sen pillermensen så att säga. Makes sense? Minns att när jag fick mens första gången som 12 åring (shit, VARFÖR får man det så tidigt o ska plågas i den åldern?!?!) så hoppade mensen också över en månad efter första gången o sen va den nästan helt regelbunden direkt efter det. Känns som mönstret upprepar sig(??)

Ska sluta med rosenroten nu om ifall att iaf o så får ni hålla tummarna att tempökningen håller i sig! To be continued.....!

Gud vad spännande! Hoppas det var ÄL :D
  • JenniB
    EnBlivandeWestring skrev 2018-08-07 10:18:12 följande:

Ni som slutat på mellanpiller/cerazette/vinelle.... hur länge har ni haft ont i tjejmagen så att säga efter att ni slutat?

Jag hade ont till och från enda tills jag fick första mensen 2 månader efter pillerstoppet.. :/ Det kan alltså hålla på länge men sen är det ju så himla olika från person till person som du säkert redan har läst!
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp