Vi som planerar barn efter pillerstopp
Jag började med p-piller som 14-åring för att få lite ordning på mensen. Hade mens i 7-8 dagar varav 5 dagar väldigt rikligt och ganska mkt värk m.m. Fick cyklo-f o gick o åt 2 stoooora piller 3ggr/dag. Hatade pillerna men åt dem ändå då de hjälpte lite - inte helt lätt som 12-13 åring att svälja så stora piller flera ggr/dag... Kände mig allmänt ofräsch o nere under den veckan. P-pillerna fick ordning på blödningarna och senaste åren har jag ätit ihop kartor för att slippa helt, HATAR verkligen att ha mens! Provade minipiller i 5 veckor men hade mens 4ggr under de veckorna och mådde fruktansvärt dåligt psykiskt (skrämde mig rejält då jag är en väldigt stabil person vanligtvis!) så gick tillbaka till p-piller.
Har märkt att sexlivet blivit bättre sen jag slutade med p-piller vilket är rätt trevligt... men i övrigt har jag inte kännt ngn större skillnad i hur jag mår nu när alla symtom lagt sig.
Tänker att jag ser hur mensen blir i framtiden, blir det som det var förr så hoppar jag på p-piller igen, kan leva med lägre sexlust då kvalitén på livet i övrigt varit så mkt bättre med piller än utan. Andra hormonpreparat kan jag inte tänka mig att prova då jag gärna vill ha makten i mina egna händer att sluta/byta när jag vill, samt att jag med hjälp av dem vet exakt om/när jag kommer få en ev blödning. Vad jag vet finns det inga andra hormonpreparat där man kan styra det(?) Reser en hel del och vill absolut inte blöda under resorna.
I tillägg ser planerna ut som så att det blir ett barn och that?s it! Har inget jättestort barnintresse så barn i plural är inget jag kan se mig med. Så att sluta längre fram är därmed ett icke-problem. Man vet ju så klart inte vad som händer, allt kanske förändras när första kommit, men så säger känslan just nu och har gjort i många år.
Hur tänker du själv?
Jag förstår att du kan tänka dig att gå tillbaka till samma preventivmedel om du inte ska ha fler barn och inte upplevt någon större skillnad heller, jag däremot vill gärna ha fler barn och är rädd att det kanske till och med tar längre tid nästa gång att få igång mensen igen. Jag trodde aldrig att min kropp påverkades så mycket av hormonerna så jag blev lite chockad när jag väl slutade. Jag upplever också att sexlivet blivit bättre, men däremot har jag fått uppleva fler hormonsvängningar än innan TROR jag. ;)
Jag får väl se sen när det är dags igen och även kolla med någon barnmorska vad hon rekommenderar. Sen finns det ju alltid den här sidan där man snabbt kan få tips och råd ifrån andra :D